Jeg skal bygge en slids rundt om afløbsrør og en kort skillevæg i en lille etværelses lejlighed. Huset er fra 1964, og loft, gulv og vægge er af beton. Jeg har revet nogle skillevægge i 7 cm letbeton ned og har derefter ladet et firma flydemasse hele lejligheden for at få en mere åben planløsning, større køkken og kunne lægge parket senere. Flydemassen blev lavet i efteråret, så det burde have tørret helt på nuværende tidspunkt.

Nu skal der altså monteres en ny skillevæg og bygges en slids for at skjule nogle eksponerede afløbsrør, der blev trukket gennem lejligheden i forbindelse med stigrørsudskiftning.

Mit spørgsmål er nu, om der er noget særligt, jeg skal tænke på, når jeg monterer denne væg. Væggen bliver en kort stump på 120 cm, og slidsen bliver ca. 30 x 100 cm. Jeg tænkte at bruge 70x45 mm regler og beklæde med krydsfiner og træpanel. Sandsynligvis fylder jeg væggen med isolering for at undgå, at den lyder hul.

Min plan er at sømme reglerne i gulv, væg og loft med med ekspansionssøm. Da der er en varm kælder under lejligheden, er jeg ikke bange for nogen fugtvandring. Både vægge, loft og gulv burde være knastørre efter 55 år. Men jeg spekulerer stadig på, om der er noget særligt, jeg burde tænke på. Vil træreglerne bevæge sig? Skal der efterlades bevægelsesrum, og i så fald hvor meget?

Når jeg googler "regler på beton," får jeg kun hits om anbefalinger til strimlede pap eller metalregler på husgrund, men det antager jeg er helt overflødigt i denne situation. Er der nogen kyndig tømrer her, der kan give nogle gode råd eller hjælpe med et link eller litteraturtip? Eller er det bare at måle, save, sømme og være glad?

BirgitS
Når en håndværker satte en ny indervæg op i denne lejlighed, brugte han stålregler. De bevæger sig jo ikke, så risikoen for, at det revner i væg-loft-vinklen, er mindre osv.

• Synes
Tomas Eklund og 1 anden
  • Laddar…
Claes Sörmland
Har boet i en rigtig betonbunker til lejlighed fra 70'erne. Alle indervægge var regnet i træ, og det fungerede godt.

• Synes
Tomas Eklund
  • Laddar…
hej
Jeg har engang bygget en indervæg i et betonhus fra 70'erne. Jeg brugte metalskinner mod gulv og loft, da disse havde en tynd, pålimet, isoleringsstrimmel på sig. Den tog op ujævnheder, dæmpede lyd ved at tætne mellem væg og loft/gulv. Den dæmpede også lyd fra etagen ovenover ved at, så at sige, isolere vægkonstruktionen fra betonen lidt. Den metalskinne er jo egentlig lavet til at have metalstolper til, men de stående stolper lavede jeg alle sammen i træ. Det føltes mere stabilt. Desuden var betonelementerne i loft og gulv ikke vandrette eller helt parallelle så hver stående stolpe måtte tilpasses i længde. Det syntes jeg virkede nemmere med saven, så at sige.
Selve vægoverfladerne var bare gipsplader. Selvfølgelig isolerede jeg imellem for at dæmpe lyd.
Men disse valg gjorde jeg helt som amatør og det fungerede fint!

• Synes
Tomas Eklund
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.