Fastgørelse stolper:
45mm gods tillader, at du borer med plugbor først, og derefter fylder hullerne med træplugs. Bruger du en 20mm plug, kan du trække 6mm træskrue og have en skive til M8 i hullerne for at fordele trykket og forhindre, at skruen går lige igennem.

Trappetrin:
Din plan er god

Balustre:
Du bliver nødt til at eksperimentere. Proportionerne ændres med betingelserne. Sav nogle lister af masonit fx og sæt op på plads med lidt malertape. Gå derefter rundt og se fra forskellige vinkler.

Håndliste som følger vang:
Bøjningerne er svage. Du kan lime en blok af passende træ (poppel er godt til sådan noget. Fyrretræ går også, men flækker lidt lettere end løvtræ) og figursave i båndsav. Mangler du en sådan kan du lave skabeloner og fræse med håndoverfræser. Sværheden ligger i tykkelsen. En låsekistefræser 16mm med kugleleje over skæret når maksimalt ned ca 70mm. For at opnå maksimale dybde skal du fjerne skabelonen, når du ikke kan komme længere med skabelon på. Er håndlisten bredere end det, kan du vende og fræse rent det sidste fra den anden side.

Mvh Findus

Vangstykkene er svungne, fordi planstegene er forskellige brede rundt om trappens hjørne. En linje baseret på trappenedslaget er derimod helt lige. Hvis du vil optimere gelænderens funktion som netop gelænder, skal de være lige.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
Nogle inspirationsbilleder (i frygteligt lys og mobilkamera), fra vores trappe som jeg gætter passer ret godt i stil og tid.

Hvid, indendørs trappe med trægelænder og spjæle i enkel design. Trinnene fører opad med skråning, og lysforholdene er dæmpede. Hvid trappe med lodrette spjæld og kantet søjle i dårligt lys, detaljeret med specifikke dimensioner for byggeri og renovering. Gråmalet trætrappe med lodrette spjæl og rundet håndliste i dårlig belysning. Trappetrin og detalje omkring trappens konstruktion vises.

Spjælderne sidder med CC 175, dimension 22*50. Håndlisten diameter 55, sidder 900 over trappetrin. Trappetrinnet stikker ud 35mm og er cirka 40-45 høj. Afrundingen har en radius på 15-20 mm.

Giver lidt hints om passende dimensioner, måske!

@justusandersson
Nu hænger jeg ikke med. Så vidt jeg forstår, så følger eventuelle trappetænder trappetrinnet. I en svungen trappe gør man trinene lige lange i ganglinjen. Den antages at være ca. 3/5-dele af trappens bredde regnet fra spindlen. I bøjningen lægges ganglinjen som en radius. Tegner man derefter, hvordan trinene ser ud, varierer længden ved spindlen og ved det ydre vange-stykke.
Diagram over en svungen trappe med en rød linje, der viser ganglinjen i trappen, samt vinkelrette og parallelle linjer, der illustrerer trinnene.
Gelænderet plejer at være over vange-stykket. For at have den rette højde følger gelænderet trappetrinnets forkant, hvor det rammer vange-stykket.

Forklar venligst, hvordan du mener. Det blev totalt blankt, når jeg forsøgte at visualisere, hvordan helt lige gelændere bliver komfortabelt.

Mvh Findus

• Synes
Pagno
  • Laddar…
I bund og grund er det et geometrisk problem som så meget andet når det gælder huse. Hvis trinhøjde og trindybde er konstante, hvilket de bør være i ganglinjen, resulterer det i en helt lineær kurve.
Vangstykker som er tilpasset til en variabel bredde på trin bliver svagt bøjede. Dette kan blive utrolig smukt men er udtryk for et andet forhold. Trapper er tricky. Der findes folk som har doktoreret på dette emne.

BirgitS
@justusandersson
Det du siger bliver nonsens i en svinget trappe. Antager man, at du går i ganglinjen og drejer dig for hvert trin, så den del af håndlisten du holder i er lige i linje med trinet du står på. Så er den rette højde ikke en lige linje. Lige linjer ser ikke bare tosset ud. Det bliver frygteligt ubehageligt. Potentielt farligt hvis du slipper håndlisten i mørket og famler rundt i forkert højde for at finde den efter hjørnet.

Det eneste sted hvor faldet er helt lige er i ganglinjen. For mig er det ikke et svært matematisk problem. Slår man ud vangstykket så ser det ud omtrent sådan her. Lige håndlister (rødt) vil ikke have en fornuftig reference nogen steder.
Diagram af svungen trappe med skitse af balustre og røde lige gelændere, der viser forskellige perspektiver og højder.
Men så er jeg ikke matematiker heller.

Mvh Findus

BirgitS BirgitS sagde:
Af hensyn til børnesikkerheden må mellemrum ikke være mere end 10 cm. Dette for at børn ikke skal kunne sidde fast eller komme igennem.
[link] afsnit 8.2321
Eller så har man en børnegitter. Babyer skal helst ikke være alene i trapper.

Jeg er enig i, at håndlisten skal følge vangestykkets form for at trappen skal være behagelig at gå i. Når man går på en lige strækning, er det enkelt, da bevæger man sig en bestemt distance vertikalt og en bestemt distance horisontalt, hånden gør det samme. Rene translationsbevægelser. I den svungne del laver man de samme translationer (hvis man går i midterlinjen som tænkt) men samtidig en rotation. Håndens position i forhold til rotationscentret giver en tangentielt bevægelse på grund af rotationen, som tilføjes den horisontale translation. Den vertikale translation er den samme for alle trin. Dette betyder, at hældningen på håndlisten bør mindskes, hvor trappen svinger for at følge håndens naturlige bevægelse, altså samme form som vangestykket har. Så matematikken, eller snarere kinematikken, giver også støtte for den svungne håndliste, hvis man ønsker det.

Jeg har en toårig, der ser det som et livseventyr at gå i trappen, så snart han får chancen. Lidt midlertidigt under renovering har vi kun nogle lige brædder som håndlister, og han har det ret besværligt at bruge dem. I hjørnerne når han knap nok op overhovedet.

Trætrappe med kurvet form og hvid håndliste på en væg.

A arkTecko sagde:
Eller så har man en barngrind. Bebisar ska helst inte vara ensamma i trappor.
Så må man sætte grinden oppe og lukke hele nedenunder af, for man kan også få adgang til at stikke hovedet ind udefra.

Det er jo kun der, hvor der er risiko for fald, at reglen findes, så nedefra er det næppe et krav/behov. Det er jo ikke forbudt med 10 cm mellemrum i resten af huset. Desuden er børn på 4 måneder ret lette at holde væk fra farlige steder, de kan jo ikke kravle endnu...

A arkTecko sagde:
Det er jo kun der, hvor faldsrisikoen forekommer, at reglen findes, så nedefra er der næppe noget krav/behov. Det er jo ikke forbudt med 10 cm mellemrum i resten af huset. Desuden er børn på 4 måneder ret nemme at holde væk fra farlige steder, de kan jo ikke kravle endnu...
Det handler vel også om, at et barn (eller en voksen) skal kunne stikke hovedet ind og sidde fast.

At bare sidde fast er næppe livsfarligt, det er jo i kombination med at falde/hænge man skal bekymre sig. F.ø. har 999/1000 børn hoved større end 12,5 cm ved seks måneders alder. Men nu synes jeg det bliver lidt vel OT...

A arkTecko sagde:
At bare sidde fast er næppe livsfarligt, det er jo i kombination med at falde/hænge, man behøver bekymre sig. For øvrigt har 999/1000 børn hoved større end 12,5 cm ved seks måneders alderen. Men nu synes jeg, det bliver lidt vel OT...
Ja, det er derfor, det anbefales at holde åbningen noget mindre end 12,5 cm...

Bygningsreglerne handler ikke kun om farer med risiko for liv, men også om at undgå mindre alvorlige ting.

Tråden handler om, hvordan TS skal udforme sit rækværk, så jeg synes ikke, det er OT, men meget væsentligt.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
Man kan mene, hvad man vil om de regler fra Boverket, som BirgitS linkede til, men det er dem, der gælder, det bør man være bevidst om.
Gelænderne skal følge trappeforkanterne på de lige stræk. I svingen skal der helst være en 90 graders bøjning, som forbinder de lige stræk. I det mindste fandtes der før en svensk standard, som regulerede dette. Gelændere er altid et kompromis mellem forskellige funktionskrav, der afhænger af forskelle i længde og alder. Nogle gange kan man have brug for parallelle systemer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.