Vi er på udkig efter mere opbevaringsplads og overvejer at bygge vores trappe ind. Trappen er en ægte 70'er-type i et 30'er-hus, så målet er også at få et mere traditionelt udseende. Planen er at:

1. Fjerne balustre
3. Montere stødtrin
4. Lave indbygning
5. Bygge nyt gelænder

Og så skal der selvfølgelig fjernes gammel maling og males.

I denne tråd er jeg interesseret i punkt 5. Billedet Trappa_03 viser en skitse af trappen, som den er, uden balustre. Jeg vil sætte et gelænder mod venstre vange set lige forfra. Det, jeg undrer mig over, er, hvordan jeg dels fastgør stolperne på den bedste måde, dels hvordan balustrene skal tilsluttes nederst. Billederne Trappa_01 og 02 viser en enkel model af, hvordan jeg forestiller mig det. Her har jeg tegnet hele gelænderet som en separat kasse på ydersiden. OBS at jeg ikke har tegnet nogen specielle detaljer endnu. Det, der ikke er så pænt, er jo, at vangen bliver blottet på indersiden - ser lidt ufærdigt ud? Hvordan kan man ellers gøre? Lave tappehuller i vangen?

Jeg vil jo også have stabile stolper. Den øverste går vel at skrue ordentligt ind i væggen, men den nederste skal fastgøres i vangen, hvilket måske også påvirker stolpens placering?

Jeg ville være rigtig glad for nogle meninger!

• Skitse af trappe uden spjæl fra 70'erne i 30'er hus. Viser trappe med vang, trin og plan for nyt rækværk mod venstre vang.
  • Skitse af en trappe fra 70'erne i et 30'er hus, uden spjælker, viser plan om indbygning og nyt gelænder for et mere traditionelt udseende.
  • Skitse af en trappe med gelænder på venstre side og en dør på væggen ved siden. Trappen har lukkede stødtrin og der mangler detaljer.
  • Synes
TheOddOne2
  • Laddar…
At montere sædetrin er klogt. Børn, ældre og hunde kan ikke lide trapper uden sædetrin. Jeg har en trappe med lignende placering og form, som kommer ned i køkkenet. Pladsen under og ved siden af bruges til opbevaring. Udtrækkelige skuffer, som skjules af låger, samt et spisekammerlignende rum med dør. Som håndlister har jeg to gelændere i poleret rustfrit rør (diameter ca. 26 mm) med påsvejste beslag. Den del, der sidder på den nederste trappeafsats, er U-formet (et kantet u) og er fastskruet direkte i vangen.

Tak for svar! Ja material og montering af stødtrin er også et spørgsmål. Dette med forspænding har jeg forstået. Google giver i øvrigt mange varianter. Skal man f.eks. fræse tappehuller i det øvre plantrin, som stødtrinnet går i, eller er det unødvendigt? Skal der være marginal til vangerne?

Men er der ingen, der kan give input på gelænderet? Burde jeg have skrevet i en anden forumdel?

Hvis sædetrinnets bagside normalt er skjult, synes jeg, man skal gøre det så enkelt som muligt. Skru sædetrinnets nederkant i den bagvedliggende plantrins bagkant, og fastgør overdelen med vinkelbeslag i næste plantrins underside.
Du har ikke forklaret, hvorfor du vil have balustre i trappegelænderet. Den løsning, du har tegnet op, synes jeg er lidt klodset og ikke særlig elegant. En viktoriansk trappe med drejede detaljer og elegante gelændere kræver efter min mening en anden og frem for alt større omgivelse. Du kan lave stolper til håndlister i lamineret træ, som kan blive meget stive, hvis de fastgøres på to punkter i vangen. Hvis du vil udnytte hele pladsen under trappen til opbevaring, ville det vel være logisk at prøve at nå det fra den nu åbne side?

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
Jeg synes, at din skitse af den tænkte trappe ser fin ud, kan godt lide den retning!

Den øvre stolpe kan du jo føre ind i væggen, den er ikke noget problem at få stabil, bare der er noget fornuftigt bagved. Den nedre stolpe ville jeg have skruet fra vangestykkets inderside. Vil man have endnu mere stabilitet, findes der beslag, hvor man skruer en plade i jorden, og så løber en gevindstang fra beslaget gennem hele stolpen, så den kan spændes ned oppefra. Afsluttes med et stolpelåg af en slags. Findes for eksempel på altanbygge.nu, hvis du vil kigge.

Jeg synes bestemt, at bunden på rækværket skal følge vangestykkets form, selvom det medfører lidt mere bøvl. En spontan idé, der dukker op, er at figursave to (afhængig af rækværkets bredde) reglar, som skrues på vangestykkets yderside. Monteres så de kommer typisk 5-10 mm under vangestykkets overkant. Så en lidt tyndere planhøvlet brædde ovenpå reglarne, tynd nok til at kunne følge formen. Skråskrue spilerne gennem brædden ned i reglarne. Spartel skruvhovederne eller arbejd med lister for at dække dem og samtidig give lidt mere liv i rækværket (synes, at spilerne, der bare står på en flad brædde, bliver lidt intetsigende). Brædden i bunden kan med fordel gøres så bred, at den stikker lidt uden for overfladen på trappens side, så overfladen støder op mod bræddens underside, og fræs gerne en behagelig profil på kanterne. Håber, at du forstår mit forsøg på at forklare, hvad jeg ser for mig :)

Hvor sjovt med svar, tak!

@justusandersson Tak for info om sättsteg. Det, jeg undrer mig over, er bare om mængden knarren påvirkes af, hvordan man fastgør sättsteget i overkanten?
Tak for tipset om limträstolpe.
Jeg vil gerne tale om stil! Men forklar gerne, hvad du synes er klodset. Jeg har tegnet mængden af spjæl efter en norm, jeg fandt - formoder at det er for at børn ikke skal kunne klemme sig imellem osv. Stolpen tænkte jeg med en slags topknop, måske noget formgivning på både stolpe og spjæl. Jeg er ikke ude efter et victoriansk look, men enkelt men gammeldags.
Jeg forstår ikke helt kommentaren om at kunne nå rummet gennem den nu åbne side, mener du en lille luge ved gulvet hvor jeg har tegnet forbygget? Giv gerne flere tips og mere detaljeret feedback!

@Bernieberg Det er træpanel ved den øvre stolpe, så der burde det være muligt at skrue godt fast! Jeg tror også på at skrue den nedre stolpe i vangen. Men skal man lave et udskæring i stolpen, så den kommer "over" vangen, måske mindre "klodset" som Justus skrev? Dog bliver det måske mindre stabilt, og så er spørgmålet igen, hvad spjæl fastgøres i, da de så havner lige over vangstykket.
Jeg skal prøve at tegne om, så bunden følger vangens form!
Dit forslag er meget interessant, men en anelse svært at forstå. Jeg skal tegne lidt som jeg tolker det, så kan vi se, om jeg har fattet det?

Igen, skønt med en god diskussion!

Med klodset mener jeg, at detaljerne har for grove dimensioner i forhold til trappens funktion og betydning. Alt bør være lidt mere spinkelt. For at undgå knirken i trappen skal stigestegen monteres tæt mod trinnens underside og være ordentligt fastgjort. Du kan udnytte pladsen under trappen til opbevaring. Byg, eller køb færdige, skabstammer som du udstyrer med udtræksskuffer. Placér disse under trappen og byg låger, der slutter tæt mod vangerne.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
At fastgøre stigningen som Justus skriver er helt ok. For at undgå knirk kan du gøre oversiden af stigningen "bueret". Det vil sige, at den er højest på midten og går ned en eller nogle mm mod vangestykket på hver side. Der vil blive en lille synlig sprække. Men den vil næppe kunne ses. Den eneste der vil se den (og irritere sig over den) er dig selv, og muligvis en og anden snedker (som ikke irriterer sig, men nikker lidt afmålt).

Tanken er at stigningen forstærker trinnet, som den er skruet fast på i bagkanten, og støtter trinnet ovenfor i midten, så trinnene holder op med at svaje. Dermed bevæger de sig ikke i tapperne, og knirken formodes at ophøre.

Krydsfiner er et godt materiale til stigninger ved eftermontering. Ikke den dårligste slags bare :P.

I en nufremstillet trappe er stigningerne indfræset i spor på undersiden af trinnene. Ved montage skyder man stigningen ind i sporet og skruer mod bagkanten på det underliggende trin. Sporene må ikke være trange. Stigningen skal blot holdes på plads, men stadig kunne bevæge sig.

I dit tilfælde, ved eftermontering og stigningen nedenunder, bør du bruge såkaldte møbelvinkler, der har et aflangt spor, som tillader at stigningen kan bevæge sig.

Har synspunkter om gelænderet, som jeg skriver om efter maden.

Mvh Findus

Rækværket... og væggen

Din skitserede idé kan blive god med nogle modifikationer.

Væggen med døren er lidt i den mest massive ende. Sniger du den ind under trappen og lader overkanten følge vangstykket bliver det mere elegant og delikat. Hvis du mekker lidt med døren. Højrehængt udadgående og skærer det venstre hjørne af. Derved bliver den underordnet trappen visuelt og sniger sig ind uden at dominere.

Rækværket vil se ubalanceret ud, hvis du kun laver ting på ydersiden af trappen. Det, du laver på ydersiden, behøver en "kommentar" ved spindelsiden af trappen. Ikke nødvendigvis komplet, men tilstrækkeligt til ikke at efterlade indersiden i stikken.

Indfælder du lidt kraftigere stolper, så de rager over vangen en halv cm ca. på indersiden. Så kan du sætte rør eller rundstang mellem håndliste og vang. Håndlisten skal absolut følge vangstykket. Det er værd for hver eneste minut det tager ekstra.

Tegnede en enkel skitse i fri hånd, som forhåbentlig kan gøre svamlet mere begribeligt ;)
Skitse af en trappe med gelænder og en dør under trappen. Trappen går op til højre, og væggen til venstre har en let bue.

Mvh Findus

• Synes
Nötegårdsgubben og 1 anden
  • Laddar…
Tak for alle svarene, nu er der meget at holde styr på!

@justusandersson
Jeg er enig i, at detaljerne er for klodsede, indtil videre har jeg ikke tænkt så meget på dimensioner osv. i rækværket. Jeg tegnede stolpen 110x110. Ved ikke hvad der kan være en passende dimension?

Tanken var at udnytte pladsen under til opbevaring præcis som du siger. Godt tip at bruge færdige stammer, det kan måske blive ret kløgtige rum ellers. Samtidig mangler vi opbevaring, så hver eneste kubikcentimeter ekstra er værdifuld, selvom jeg skal kravle under trappen for at hente juleæskerne osv.

@findus42
Mange tak for al informationen og for den flotte skitse. Det havde sparet mig mange timers Sketcup-knokleri, hvis jeg kunne tegne sådan!

Bombera - jeg har læst om dette, men er ikke helt med. Gør man som jeg har tegnet på billedet nedenfor, bare med nogle millimeters forskel mellem centrum og kant?

Plywood som stødtrin, interessant! Er der nogen fordel ved, at den ikke har bevægelser med fugt som almindeligt træ? Finder man så fin plywood i byggemarkederne? Jeg læste på amerikanske fora, og der blev anbefalet mindst 3/4 tomme tykt.

Møbelvinkler - jeg tegnede igen, er det sådan man sætter dem? Tre-fire pr. trin?

Døren/væggen: Jeg havde tanker om at sætte døren som i din skitse fra starten, men syntes åbningen var for lille. Din idé var jo radikal! Samtidig har jeg det svært ved det. Jeg har tre-fire døre liggende, som næsten er det eneste, der er tilbage af det gamle i huset. At sætte saven i en af dem føles ikke godt. Jeg er enig i, at den "kasse," jeg har tegnet ser dominerende ud, men samtidig har jeg set sådanne løsninger, som jeg kunne lide. Jeg vakler!

Det ser pænt ud at have rækværk på den øverste del, som du har tegnet. Men åbningen er i virkeligheden ret lille, ca. 1 meter på det højeste sted. Jeg tænker, det bliver et lidt tosset rækværk? Det er ret lavt til loftet.

Flot at have en højrestolpe nede. Det havde jeg planlagt, men glemt at tegne. Det gør det også f.eks. lettere at sætte en børnegrind op.

At stolperne "rår over vangen ca. en halv cm på indersiden" forstår jeg ikke helt. Mener du, at stolperne er centreret over vangen og stikker 5 mm ud på hver side? Nej? Vangen er 40 mm tyk.

Håndliste, der følger vangen, elegant men uh, så svært?

Den øverste "stolpe," der sidder i væggen, bliver det pænest at lade den gå til gulvet, som du har tegnet måske? Så kræves der selvfølgelig en masse tanke bag detaljer, lister osv. Det er næste trin.

Præcis som du har tegnet, tænkte jeg, man kunne gøre med stolper og balustre! Foreslår du rundstok til balustrene for at gøre det nemt at montere? Jeg tror, jeg klarer tap/tap-hul, det sværeste bliver vel at få formen på skulderen til at blive god, da den skal følge den buede vange.

Og præcis som du tegnet, tænker jeg mig en rund håndliste i træ for den øvre del mod væggen. :)

Og så et mere konkret spørgsmål. Til sidst skal det nok blive linolie-maling, tror jeg. Bør jeg fræse trappen ren for farve, før jeg monterer stødtrinnene? Jeg vil helst ikke pga. brugen. Det er en fordel for mig, hvis jeg kan opdele arbejdet i etaper som stødtrin, indbygning, rækværk i stedet for at skulle gøre alt på én gang. Eller også behøver jeg den pisk.... :p

• Billede af en skitse med teksten "FRAM" skrevet på et buet stykke materiale i forbindelse med projekttegning.
  • Metalbeslag med to huller, en cirkulær og en aflang, til montering mod en overflade.
Hvis du bruger andre træsorter end fyr, f.eks. birk, kan du let komme ned i dimensioner. Især hvis du også bruger lamineringsteknik (dvs limer stykker sammen). En stolpe skal højst have et tværsnit på 75x75 mm.

• Synes
LJC
  • Laddar…
@SCGB
Din tolkning af begrebet bombering er helt rigtig.
Monteringen af møbelvinkler også. 3 er nok. Måske endda 2.

Det er en stor fordel med at sættrin har låst fugtbevægelse. Lægger du massivt træ langs trinnet, vil det ikke støtte trinnet på midten vinter/forår, da det krymper. Hvis du sætter det stående, bliver det som et stakit, når træet krymper og revner. Gør lige så lidt nytte da. Fyr-plyfa med knivskåret finer plejer at være tilgængeligt på større trælasthandler til fantasipris. Find et lokalt snedkeri, så kan de sikkert hjælpe dig.

Med stolperne så mente jeg, at du kan have lidt grovere træ, typisk 90x90, og sætte det asymmetrisk. Fælde vangen ind så at sige. Hvorfor det bør overlappe indad 5mm er, fordi det er et svært punkt at få rigtig godt. Hvis du lader det være en åbning på nogle mm med facet kant i den fugen. Så er det meget pænere, hvis det overlapper. Fug inden maling, så der ikke er noget, der drager opmærksomheden til sig.
Diagram med snit af træstolpe, visning af asymmetrisk opstilling. Rød streg indikerer overlap på 5 mm for forbedret æstetik og funktion.
Overliggeren sætter du efter de asymmetrisk placerede stolper. Pindene/rørene sætter du mellem vang og håndliste. Resultatet vil se lige og gennemtænkt ud.

Mvh Findus

Tak! Jeg har tegnet om efter jeres feedback. "Skabet" står stadig, har bare ikke orket at tænke videre der. Men den indbygning bliver trin 2, så jeg må beslutte mig snart.

Nogle opfølgende spørgsmål tilføjes:
  • Skal den lille gelænder på højre side også følge vangens form, som jeg har tegnet?
  • Hvad synes I om profilen for gelænderne? Jeg vil ikke have, at den skal føles for spinkel + må gerne have en eller anden fin detaljeudformning. Lige nu har de omtrent profilen champignon :)
Nogle vanskeligheder jeg forudser:
  • Fremstille gelænderne med bøjet form. Ville helst have gjort hele arbejdet selv, men at fremstille en så kompleks form løser jeg nok ikke. Sætte det ud? Det irriterer mig! 3d-printer?..
  • Den højre vang på nederdelen af trappen går længere ud i rummet end den venstre. Derfor må venstre stolpe forskydes udad og får derfor mindre anlægsflade mod vangen. Måske ikke så godt for stabiliteten. Jeg vil ikke lave huller i gulvet pga. den fine gamle parket.
  • Udhugningerne på samtlige stolper bliver ret komplekse, når de skal omslutte vang, trin osv. Findes der snyd?

• 3D-tegning af trappe med buede gelændere og firkantede stolper, placeret i et rum med en dør og åben vægåbning.
  • 3D-tegning af en trappe med buet rækværk ved siden af en dør i en bygning. Trappen har detaljerede håndlister og stolper med afrundede toppe.
  • Trætrappe med buet gelænder og detaljerede stolper mod en blå himmel. Design viser trappetrin og balustre med indviklede former.
  • Synes
Joak og 2 andre
  • Laddar…
Dette var meget slankere og lettere! Håndløberen skal følge trappetrinene. Overkanten bør være 80 cm højere oppe. Der kan man have brug for at gå på kompromis med hensyn til børnesikkerhed. Det skal føles behageligt, når man går. Gelænderets diameter bør være 3-5 cm.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
Tak for feedbacken! Hvad betyder det, at vejlederen skal følge trappetrinene? Mener du formen?

Jeg har nok sat vejlederen på 90 nu, men skal læse op om ergonomien, vi er temmelig høje i familien.

Jeg opsummerer mine gamle spørgsmål også, hvis nogen vil give lidt mere information, inden jeg går i gang for alvor!
  • Fastgørelse af stolperne - Udtagen til vangstykkene bliver ret besværlige. Svækkes fastgørelsen af dette? F.eks. for den venstre stolpe bliver der 45 mm tilbage på venstre side, som skrues mod vangen, hvis stolpen skal gå over vangen 5 mm på højre side.
  • Trappetrin - Dette er egentlig et spørgsmål i sig selv. I dag er trappetrinene helt glatte foran. Kan man f.eks. lime en liste på for at gøre dem lidt sjovere? Jeg tænker at male hele trinnet, så ingen kontrasterende trappetrin eller lignende.
  • Balustre - Hvilken stilforbillede kan man have, når det gælder dimension/profil for 1920-30'erne?
  • Vejleder, der følger vangenes form - HVIS man skal forsøge sig med dette selv, er metoden da at laminere vejlederen i en bøjet form og fræse profilen med en håndfræser? Hvad synes I om profil til vejlederne? Egnet træsort?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.