8,332 læst ·
16 svar
8k læst
16 svar
Byg carport uden stolper, støbe fundament?
Medlem
· Västmanlands län
· 259 indlæg
Hej! Jeg ved ikke meget om byggeteknikker, men jeg er i gang med at planlægge en carport, der skal blive ca. 100kvm. For at holde prisen nede er en plade på jorden ikke interessant, så det bliver grus. Spørgsmålet er, hvordan carporten skal konstrueres.
Jeg tænker over, om man kan støbe fundamentet under væggene kun. Virker det i praksis?
Nedenfor viser jeg lidt enkelt, hvordan jeg har tænkt mig. Hvad er den billigste måde her?
Er det muligt at grave til frostfri dybde, så skal man vel lægge en del makadam på, kan man så bare støbe en "væg" i jorden ca. 30cm bred eller noget. Som man så vil fastgøre syllen og væggen i?
Jeg tænkte at bygge væggene af træ og derefter placere tagspærene på det.
Men som sagt, jeg ved ikke rigtig, hvordan man skal gøre det på en smart måde i praksis.
Tips ønskes!
Måske kan man fjerne to af stolperne og kun efterlade den i midten
Jeg tænker over, om man kan støbe fundamentet under væggene kun. Virker det i praksis?
Nedenfor viser jeg lidt enkelt, hvordan jeg har tænkt mig. Hvad er den billigste måde her?
Er det muligt at grave til frostfri dybde, så skal man vel lægge en del makadam på, kan man så bare støbe en "væg" i jorden ca. 30cm bred eller noget. Som man så vil fastgøre syllen og væggen i?
Jeg tænkte at bygge væggene af træ og derefter placere tagspærene på det.
Men som sagt, jeg ved ikke rigtig, hvordan man skal gøre det på en smart måde i praksis.
Tips ønskes!
Måske kan man fjerne to af stolperne og kun efterlade den i midten
Hvis du skal have sådan en tagstolskonstruktion, der bærer hele spændvidden, så bærer den vel også længst ude. Det vil sige, du behøver ingen stolper overhovedet. MEN, det der er ikke noget, man bygger uden rigtige styrkeberegninger. Det bliver jo en spændvidde på op mod 13 meter eller noget i den retning. Der skal være kraftige tagstoler til det!
Hvor grove spær der behøves afhænger af snezone. I snezone 1 klarer man 12 meter med almindeligt tømmer.
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=204&contextPage=1465
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=204&contextPage=1465
Medlem
· Västmanlands län
· 259 indlæg
Bliver sokler bedre? Bliver det en grovere stolpe op til tagstol hver 1,2m da? I mit hoved føles det mere stabilt at rejse en komplet væg og fastgøre mod et langt betonfundament end at sætte separate stolper i jorden, det bliver måske det samme i sidste ende, men tænker lidt på, hvordan jorden ændrer sig med tiden. Vægten fra taget spredes jo mere, hvis man fordeler den langs hele overfladen, så det vil sandsynligvis ikke sætte sig forskelligt så let?
Ang. taget så kan det ske, at jeg mindsker spændvidden afhængig af pris og sådan. Men det vigtige nu er at få klart et konstruktionskoncept, der fungerer. Jeg kan absolut forestille mig at støtte op nabotagstolene i midten af carporten langs med også. Den vil mest være til opbevaring, så en stolpe hist og her inde generer mig ikke.
Men i største omfang ønsker jeg at bygge med "billigt" konstruktionsvirke og ikke limtræ.
Ang. taget så kan det ske, at jeg mindsker spændvidden afhængig af pris og sådan. Men det vigtige nu er at få klart et konstruktionskoncept, der fungerer. Jeg kan absolut forestille mig at støtte op nabotagstolene i midten af carporten langs med også. Den vil mest være til opbevaring, så en stolpe hist og her inde generer mig ikke.
Men i største omfang ønsker jeg at bygge med "billigt" konstruktionsvirke og ikke limtræ.
Ja.
Det er jo mere arbejde at rejse en komplet væg, end at rejse stolper. Som man så bygger sammen med en slags panel på ydersiden.
Derefter feller du selvfølgelig en passende bærende bjælke i overkanten på stolperne.
Bare lidt tanker fra min side.
Det er jo mere arbejde at rejse en komplet væg, end at rejse stolper. Som man så bygger sammen med en slags panel på ydersiden.
Derefter feller du selvfølgelig en passende bærende bjælke i overkanten på stolperne.
Bare lidt tanker fra min side.
Hvad har du for jord? Hvilken type fundering der passer, afhænger jo af jordens bæreevne og frostfølsomhed. Nu vil jeg ikke skræmme dig, den enkleste måde er at gøre som alle andre og overdimensionere. Spørg naboerne. Hvordan er deres terrasser funderet?
Det kan være værd at tjekke, hvad det koster at bestille færdige tagspær.
Det kan være værd at tjekke, hvad det koster at bestille færdige tagspær.
Medlem
· Västmanlands län
· 259 indlæg
Eftersom alle geoteknikere i nærheden virker uvillige til at arbejde, har jeg ikke kunnet få en undersøgelse afsluttet. Men jeg kan absolut overdimensionere, så længe jeg ved, hvilken konstruktion jeg skal bruge.
Medlem
· Västmanlands län
· 259 indlæg
Jo om de bara gjaldt carporten men jeg skal bygge hus og garage også. Så jeg ved mere om jorden efter jeg får sådan en lavet 
garage + 100 kvm carport, hvor mange biler har du? 
Forskellen mellem fundament+stolper og sokkel er vel muligvis, at du med sokkel får tæt i underkant rundt om, men med fundament + stolper bliver der en sprække, medmindre du lægger leca eller noget for at lukke til.
Forskellen mellem fundament+stolper og sokkel er vel muligvis, at du med sokkel får tæt i underkant rundt om, men med fundament + stolper bliver der en sprække, medmindre du lægger leca eller noget for at lukke til.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 indlæg
Jeg har kun 2 biler, hvoraf 1 er en skåpbil, men jeg ville ikke tøve et sekund med at supplere mit 40 kvm garage med 100 kvm carport.thomasx sagde:
Hvis jeg havde haft tid og en større grund...
Medlem
· Västmanlands län
· 259 indlæg
Alt for mange "bra køb" som skal ordnes fremover 
Det lader til at blive stolper nu, har ikke noget imod en sprække, og jeg opdagede, at det bliver både nemmere og billigere
Skitserer stadig på konstruktionsløsning men tror jeg har styr på den nu. Skal nok vise, hvis jeg cadder en op 
Det lader til at blive stolper nu, har ikke noget imod en sprække, og jeg opdagede, at det bliver både nemmere og billigere
Jeg har en 120kvm garage med spær på 12m, og de er i "normal" 45mm dimension.
Har dog ikke beregnet og bygget netop dem selv, men det er omvendt det eneste
Men det er et valmet tag med nogle limtræsbjælker i også, så det føltes godt at få spærene færdigleveret og løftet op ved leveringen.
Har dog ikke beregnet og bygget netop dem selv, men det er omvendt det eneste
Men det er et valmet tag med nogle limtræsbjælker i også, så det føltes godt at få spærene færdigleveret og løftet op ved leveringen.
Interessant
Planlægger et lignende byggeri, bare lidt mindre. Har planlagt at støbe en syll som dig rundt om (Men ikke der man kører ind med bilen
, ville præcisere). Vil dog ikke have så stor spændvidde som dig på spær, kun 6 meter. Fordelen jeg ser med at støbe rundt om er dels at det bliver dækket rundt om, dels at man har forberedt, hvis man skal støbe en plade i fremtiden og det ser pænere ud. Men spørgsmålet er, om man behøver at forankre, eller om det er nok, at støbeformen ligger 5-10 cm under jordoverfladen (Sjv-klart har man bærelaget og alt det der inden)? Bare jeg ikke snuppede tråden med mine spørgsmål.
Senest redigeret: