Tænkte bygge mig en underjordisk bunker. Indgang fra vores kælder. Den skal beskyttes mod brand og have en pengeskabsagtig dør og er tænkt som opbevaring for digitalt materiale (harddiske, hukommelser mm) samt vigtige papirer, gamle billeder og andet man er særligt bange for.

Nu til det tekniske, hvordan gør jeg for at beskytte bunkerens loft mod vand, den skal jo ligge nogle meter under jorden. Det skal selvfølgelig drænes godt, men en form for tætningslag må man vel alligevel have ovenpå betonen? Hvilket materiale bruger man til sådan noget?

Jeg ville grave et hul og støbe et lille hus deri med skrånende tag og derefter beklæde "husets" vægge og tag med isodrän, lægge drænrør og fylde op med grus rundt omkring, dvs. også ovenpå. Derefter ville jeg lægge jorddug på gruset og toppe med jord.

En bunker lyder jo som lidt overkill! Vi blev ejere af et tidligere banklokale for nogle år siden, og der så arkivet sådan ud. Støbt gulv og loft samt murede vægge.

Måske ville det være lettere at mure noget op i din kælder, hvis du har plads?

• En banklokale med åbent sort dør, forskellige værktøjer og en arbejdsbænk på bukke, omgivet af byggeri.
Har desværre ikke plads til det i kælderen, samt at det kilder lidt med et "hemmeligt" underjordisk rum med en skjult indgang ;)

Det måske virker godt med at støbe en kasse med et pulpettag, et tætningslag (tjära?) isodränskiva og grus, tak for forslaget Roary.

Hvor spændende, du må poste billeder, når det begynder at blive tid til bygge!

Hvis du ikke kunne lide mit bankhvælv, så kan jeg tilbyde et billede indenfra vores bunker. Komplet med maskingeværlavette :cool: :D. En meter tyk armeret beton, men selvfølgelig ikke underjordisk..

• Indersiden af en betonbunker med tykke mure og udsynsslots. Metalstativ i midten til kulsprute. Ikke underjordisk.
Hvor godt du end drænerer, vil du sandsynligvis have brug for en affugter, evt. varme eller evt. køling, hvis du skal have meget elektronik dernede...

Den der bunker kan blive et hyggeligt SPA, formoder at man ser havet?

Vi bor på en bakke, der består af sandet moræn, som drænerer sig selv meget godt, men yderligere drænering og en eller anden form for ventilation er vel nødvendig. Fyringsrummet ligger tæt på, så jeg kunne tage varm luft derfra og pumpe ind i bunkeren.

Norlund sagde:
Den der bunker kan blive en dejlig SPA, formoder at man ser havet?

Vi bor på en bakke som består af sandet moræne, som drænerer sig selv meget godt, men yderligere drænering og en form for ventilation er vel nødvendig. Fyringsrummet ligger tæt på, så jeg kunne tage varm luft derfra og pumpe ind i bunkeren.
Ja, der er nogle sauna planer. :)

Norlund sagde:
Tænkte bygge mig en underjordisk bunker. Indgang fra vores kælder. Den skal beskyttes mod brand og have en bankboks-agtig dør og er tænkt som opbevaring for digitalt materiale (harddiske, hukommelse m.m.) samt vigtige papirer, gamle billeder og andet som man er særligt bekymret for.

Nu til det tekniske, hvordan beskytter jeg bunkertaget mod vand, den skal jo ligge nogle meter under jorden. Det skal selvfølgelig drænes godt, men en form for tæthedsmembran skal man vel alligevel have ovenpå beton? Hvad bruger man for materiale til sådan noget?
Hvis man støber mere end 30 cm bliver beton vandtæt uden tæthedsmembran.

Risikoen er vel større for, at du får nogle småsprækker som fører vand ind, men disse kan man injektere i så fald.

Senest redigeret af en moderator:
Så 30 cm beton slipper ikke gennem vand, hvad godt, jeg overvejede omkring 40 cm i vægge og tag.

Senest redigeret af en moderator:
Norlund sagde:
Har desværre ikke plads til det i kælderen, samt at det kilder lidt med et "hemmeligt" underjordisk rum med en skjult indgang ;)

Det måske fungerer godt med at støbe en kasse med et pulpettag, en tætningslag (tære?) isodrænplade og grus, tak for forslaget Roary.

Jeg kan kun tilslutte mig, rigtig spændende. Ved katastrofetider eller når orkanen Gudruns søster kommer på besøg, kan man gå ned og sidde og hygge, mens verden går under ovenover. ;)

Hvordan er det gået med bunkeren?

Nu når ebolen raserer, IS angriber fra den ene side og russeren fra en anden, og den generelle moral i samfundet falder, så...

• Synes
storbesse
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.