3,193 læst ·
4 svar
3k læst
4 svar
Bryde parket op for at sætte ny indvendig væg op?
Hej
Jeg vil sætte en ny indervæg op for at opdele stuen. Hele gulvet består dog af parket som flydende gulv. Skal jeg bryde/skære op i parketten der, hvor jeg vil lægge gulvreglerne, eller kan jeg fastgøre dem gennem det eksisterende gulv?
Er der nogen, der ved, hvordan man bedst saver ud i parketten til reglerne, hvis det viser sig nødvendigt?
Jeg vil sætte en ny indervæg op for at opdele stuen. Hele gulvet består dog af parket som flydende gulv. Skal jeg bryde/skære op i parketten der, hvor jeg vil lægge gulvreglerne, eller kan jeg fastgøre dem gennem det eksisterende gulv?
Er der nogen, der ved, hvordan man bedst saver ud i parketten til reglerne, hvis det viser sig nødvendigt?
Burde det ikke være muligt at fastgøre mellemväggen gennem parketten med stålspik eller lignende. Det burde jo ikke gøre noget, at parketten bliver stiv lige der, den kan jo stadig udvide sig mod de andre vægge i de to rum, der bliver.
Brug en rundsav eller overfræser til at lave to slidser. Tæt på væggen, hvor du ikke kan nå med maskinen, saver du med en fukssvans eller rygsav.
Tænk på følgende, hvis du fastgør reglen gennem parketten.
- Har du tunge møbler i den anden ende af rummet? Gulvet vil da sidde fast på to sider og vil sandsynligvis revne et sted imellem om vinteren.
- Blødt trinlydsmateriale klemmes sammen... Det bør vel ikke spille nogen større rolle, gulvet vil blive trykket ned 2-3 mm nærmest væggen.
- Trinlyd vil forplante sig fra det ene rum til det andet gennem parketten.
Tænk på følgende, hvis du fastgør reglen gennem parketten.
- Har du tunge møbler i den anden ende af rummet? Gulvet vil da sidde fast på to sider og vil sandsynligvis revne et sted imellem om vinteren.
- Blødt trinlydsmateriale klemmes sammen... Det bør vel ikke spille nogen større rolle, gulvet vil blive trykket ned 2-3 mm nærmest væggen.
- Trinlyd vil forplante sig fra det ene rum til det andet gennem parketten.
Klik her for at svare