Jeg skal købe brugte imprægnerede stakitstolper. De har været i jorden i 10 år allerede. De ser ud til at være i god stand, og jeg tænker, at man kan imprægnere dem selv for længere holdbarhed. Hvor længe kan man regne med, at de holder?

Kommer an på, hvis de har stået i ler, er livslængden nok slut. Men det kan du jo mærke på træet i spidsen, hvor meget de har tilbage.

I InsidersUnited sagde:
Kommer an på, har de stået i ler så er nok levetiden slut. Men det kan du jo mærke på træet i spidsen, hvor længe de har igen.
Tak for dit svar. Jeg har kun set billeder indtil videre, men spidserne ser godt ud ud fra hvad jeg kan se. Jeg regner med at de holder et stykke tid endnu. Har du tips til hvad man kan bruge som imprægnering for at styrke træet yderligere?

Sæt dem i en større balje med blanding af tjære og terpentin i mindst en uge, så væsken kommer så højt, at de er sorte mindst 10 cm over jorden, de skal være rene og tørre i enden. Ved nedgravning laver du huller, som de passer i.

• Synes
anjae
  • Laddar…
J jonaserik sagde:
Stil dem i en større pyts med blanding af tjære og terpentin i mindst en uge, så væsken kommer så højt, at de er sorte min 10 cm over jord, de skal rengjorte og tørre i enden. Ved nedsættelse så laver du hul, som de passer i..
Tak for tipset! Jeg har hørt, at træ-tjære er noget, vildsvin elsker, og vi har meget af det her. Er der nogen anden blanding, som kan være lige så effektiv? MVH

wildeside
Gammel motorolie anvendte man til! Ikke anbefalet i nutiden med alle miljørøvhuller, men det fungerer garanteret

A anjae sagde:
Tak for tippet! Jeg har hørt, at træ-tjære er noget, som vildsvin elsker, og vi har meget af det her. Findes der nogen anden blanding, som kan være lige så effektiv? MVH
Før plejede man vel at svedje/brænde stolpernes ende, som skulle i jorden for at undgå råd. Men måske tvivlsomt i og med at stolperne er imprægnerede? :thinking:

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.