Hej allesammen, vi har et gammelt bræddeloft, som vi skal gipse. Lægteleterne kommer til at blive sat direkte på brædderne, og vi undrer os over, om det er muligt at bruge en tyndere lægte end standard 28x70 for at spare på lofthøjden? Mindst 22x70, men helst endnu tyndere hvis muligt. Har læst andre tråde på forummet, hvor folk har skrevet, at gipsen kan begynde at svigte, hvis man bruger for tynd en lægte, men da vi har bræddeloft og kan skrue så tæt, som vi ønsker, burde det ikke være et problem? Eller tænker jeg forkert?

• Gammelt trægulv-loft med skruehuller og splinter. Klar til at få monteret paneler for gipsning. Synlige revner og slitage i træet.
Du behøver ingen glespanel overhovedet egentlig. Glesen gør primært to ting, skaber plads til 16mm flexrør til elinstallationer og rum til indbyggede downlights samt muliggør justering, så loftet bliver i vater.

Tak for svaret. Burde have nævnt det. Grunden til at vi skal sætte panelet er for at få plads til rørføring. Men som jeg forstår det, er 28 mm vel rigeligt, og VP-rør bør få plads under tyndere panel også?

Kan man trække rørene i mellemtagsfyldningen fra oversiden?

I Finland er 22mm standard tykkelse på glesbräda bag gips. Så passer elrørene præcis ind.

Desværre ikke. Det er blevet ombygget

H Herr Klocka sagde:
Eller tænker jeg forkert?
Nej

T tergo sagde:
Nej
Tak, hvor godt

22*70 virker også, tyndere end det havde jeg ikke brugt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.