Har for nylig købt hus for første gang og har i et par måneder ødelagt både det ene og det andet ved at forsøge at bygge og fixe :)

Jeg har (med hjælp) bygget en loftsseng i et lille rum og ville egentlig gerne have noget i stil med, hvad denne trådskaber byggede til sit loft for nogle år siden: https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-loftsaeng.297533/

Men nu undrer jeg mig over, om man ikke kunne lave en genvej ved at fastgøre tre kallaxhylder i væggen og bruge dem som trapper, ligesom på denne måde:

Skitse af en vægmonteret opbevaringsløsning med Kallax-hylder arrangeret som trapper ved siden af en dør i et rum.

Man skal selvfølgelig forstærke ophængningen i væggen, men kunne det fungere?

Her er målene på kallaxen:

Kallax reolskitse med mål: 146,5 cm høj, 41,5 cm bred, 39 cm dyb, hylder 33,5 cm. Forslag til brug som trappetrin ved loftseng.

Senest redigeret:
Mærkelig link, handler om glasdøre, når jeg klikker på den.

K Kane sagde:
Mystisk link, handler om glasdøre når jeg klikker på den.
Ved ikke hvad der skete der - men har rettet linket nu! Tak for påmindelsen!

Kallaxhylder er masonitskal med bølgepapfyldning. Ingen mand har som trappe, hvis du ikke vil ødelægge den ene eller anden kropsdel. 😉

• Synes
Festlund og 1 anden
  • Laddar…
Nogle kropsdele vil man ikke skade! Men er rammen virkelig af masonit med bølgepap? Synd! Behøver en god og enkel løsning!

Ja, der var meget luft der! Må tænke på noget andet...

Man burde vel kunne bygge hylder af plywood som kan bære et menneske?

MultiMan
Bortset fra at der findes utrolige mængder af krydsfiner af forskellige slags og tykkelser, så ligger meget af bæreevnen i selve konstruktionen. Du skal lave en ordentlig tegning af, hvordan du har tænkt dig det, så kan vi give tips og råd om det rimeligvis vil fungere eller ej.

Unikt namn
Det er få Ikea møbler i dag, der er lavet af noget massivt træ.
Det meste er desværre papirmøbler.

Har du overvejet en almindelig trappe op til sengen?
Du kan jo stadig have skrøbelige kalax hylder under sengen til opbevaring.

K
Kallaxhylder holder måske til en 6-årig, men næppe til så meget mere, og ikke i længden. Tror heller ikke, det bliver særligt pænt.

Tak for alle synspunkter! Som ofte ser det ud til, at genveje fører forkert, så jeg slipper den idé. Ville gerne have købt en stige, men de føles så uværdigt dyre!

Jeg har dog en 170x45-regel tilbage + nogle gulvplanker i massiv fyrretræ. Måske kan det bruges til at bygge en trappe med? Virker det rimeligt?

MultiMan
En trappe tager jo meget mere plads end en stige, men gør det ikke noget, så er det vel bare at begynde at bygge.

Jeg gjorde præcis som i linket, skar en stor KALLAX hylde ned til en trappe. Bare sørg for, at alle "trin" har støtte under og ikke hviler blot på dyvler eller lignende. Jeg brugte fyrretræs hyldeplan der, hvor jeg ikke kunne få hyldens hyldeplan til at få ordentlig støtte og øverst for at få "trappen" et stykke fra væggen + et hyggeligt hjørne til aftenlæsningen.
Fungerede fremragende, på magisk vis kan jeg ikke finde nogen billeder 😢
Ah, fru ftw!
Hjemmelavet trappe lavet af Kallax-hylde og fyrretræplader i et børneværelse, dekoreret med vægklistermærker og papsnefnug. Orange trin med zebramønster lavet af en tilpasset Kallax-hylde til at danne en trappe ved siden af en væg med rumtema-klistermærker.

Senest redigeret:
K
J johnny112 sagde:
Tak for alle synspunkter! Som ofte ser det ud til, at genveje fører forkert, så jeg slipper den idé. Ville gerne have købt en stige, men de føles så uværdigt dyre!

Jeg har dog en 170x45-regel tilbage + nogle gulvplanker i massiv fyrretræ. Det kan måske bruges til at bygge en trappe med? Virker det rimeligt?
Lyder mere som om du generelt er ude efter en hurtig budgetløsning givet løsningsforslagene.

Lille opdatering: Satte en osb-plade bagved for at forhindre korthuseffekten.

• Synes
Testarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.