Jeg bruger i dag et antal OSB-plader for at beskytte gulvspånpladerne og gulvvarmerørene, mens jeg færdiggør el, vægge og loft.

De er af naturlige grunde blevet lidt beskidte, og der er blevet trukket en del skidt og jord med ind udefra. Ikke så slemt, men pladerne er ikke rene.

Pladerne kostede trods alt 1500-2000kr, så jeg ville gerne bruge dem i andre dele af byggeriet.

Kan man det, og hvis ja, hvordan rengør jeg dem på den nemmeste/sikreste måde?

Sørg for, at de er tørre, og feje dem med en piasavakvost?

N NoOne2k sagde:
Sørg for at de er tørre og fej dem af med en piasavakvast?
Det vil næppe være nok til at fjerne eventuelle skimmelsvampebakterier, der har fulgt med i jorden.

Der er ALTID en masse skimmelsvampesporer i luften.

Demmpa Demmpa sagde:
Der er ALTID en masse skimmelsvampe i luften.
Jo jeg ved, men nu handler det om det uden at jeg har gået med jordede sko på disse plader. De tømrere der byggede rammen til vores tilbygning kasserede noget træ netop fordi det var beskidt. Jeg er måske på vildspor nu, men jeg gætter på, at de måske havde en ret god grund til at kassere træet.

N noone70 sagde:
Jo jeg ved det, men nu handler det om det uden at jeg har gået med jordede sko på disse plader.
De snedkere som byggede Skellefteå stommen til vores tilbygning kasserede en del brædder netop pga. at det var beskidt. Jeg måske er forkert på den nu men jeg gætter at de måske havde en ret god grund til at de kasserede brædderne.
Klart det mugner lidt lettere hvis der er en masse skidt på dem. Men træ mugner også. Det afgørende punkt for at undgå mug er, at det skal være tørt. Sopa af dem så som skrevet ovenfor og brug dem så på steder hvor de ikke ses. Så længe de sidder monteret på den tørre side behøver du ikke bekymre dig for noget mug.

• Synes
noone70
  • Laddar…
Det kan ikke mugne bare fordi det er snavset..........der behøves flere forudsætninger end det. At byggerne kasserede pladerne, handler måske mere om, at de ikke betaler dem selv.
Fej af og brug dem bare. Der vil ikke ske noget.

Skrub og skyl af med slange, lad det tørre og slutafsprøjt med mögelfri i tryksprøjte, som du lader tørre ind. Vasket og imprægneret.

Hvorfor spraye og behandle med skimmelfri? Ikke mærkeligt at folk er bange for skimmel, hvis det hele tiden er noget, man skal udrydde på alle mulige måder.............

• Synes
guggen og 1 anden
  • Laddar…
OM Ts bekymrer sig for vækst genereret af beskidte sko og har tvivl om, at det kan fjernes med en kost, så er en form for "gift" løsningen for skimmelsvampsangsten. Mere arbejde og flere penge, men måske lidt mindre grublerier om eventuelle vækster i væggene. Men dette scenarie kræver selvfølgelig fysiske betingelser for overhovedet at blive aktuelt.

D Darenhall sagde:
OM Ts nojjar for påväxt genereret af beskidte sko og huser tvivl om at det ikke kan fjernes med kost, så er en eller anden form for "gift" løsningen for skimmelsvampeangst
Kan det have noget at gøre med "klimabekymring" :confused:

Måske Greta har nogle pointers omkring OSB spørgsmålet..

• Synes
noone70
  • Laddar…
P
Vask ikke dine OSB. De kan svulme op af det. Børst så rent du kan, så er det ikke noget problem at bruge pladerne.

• Synes
MagicFingers og 1 anden
  • Laddar…
D Darenhall sagde:
Hvis trådstarter bekymrer sig for vækst genereret af beskidte sko og tvivler på, at det kan fjernes med en kost, så er en form for "gift" løsningen for skimmelsvampebekymringen. Mere arbejde og flere penge, men måske lidt mindre grubleri over eventuel dyrkning i væggene. Men dette scenarie kræver selvfølgelig fysiske betingelser for overhovedet at blive aktuelt.
Bekymre og bekymre, jeg har brugt ca. 2 millioner og hundredvis af timer på at bygge en tilbygning på huset, så er det vel dumt at risikere skimmelsvamp, hvis man nemt kan få et svar her? Eller? ;)

D Darenhall sagde:
Måske Greta har nogle pointers omkring OSB-spørgsmålet..
Jeg viser hende bare solcellerne og elbil-ladeboksen på væggen, så bliver hun stille af beundring ;)

• Synes
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.