Jeg skal udbygge min garage fra 6x8m til 12x8m. I samme omgang vil jeg installere en bil-lift.

Her er en skitse:
Skitsen viser et forslag til udvidelse af en garage fra 6x8m til 12x8m med nyt rødt område og gennemskinneligt tag. Et hus ses bagved med fælles væg.
I hvid farve ses den nuværende garage. Det der skal bygges til er i rødt foran, med gennemsigtigt tag. Bagved garagen ses huset, som deler en væg med den nuværende garage.

Et problem er, at tagfoden på huset begrænser kip-højden på garagen til ca. 3,6m. Jeg vil gerne kunne løfte biler højt og stå under dem, når jeg arbejder. Derfor vil jeg bygge et tyndt tag, for at få så høj loftshøjde som muligt. Jeg har derfor regnet på et hanebåndstag med 12m spænd. Eller et pulttag med 6m spænd på tilbygningen, og en eller anden gittervariant over den nuværende garage. Men det virker ikke muligt at bygge et tyndt tag, hvis det samtidig skal have så langt et spænd som 6m. Jeg brugte en side på nettet, hvor man kunne regne på pulttag. Her er nogle resultater fra siden:

Variant 1, uden tværgående bjælker:
Diagram over garagets taklayout med specifikationer: bredd på 6000 mm, taklutning 12°, och c-avstånd 1200 mm. Resultat for tvärgående takåsar vises nederst.
Med 1200mm mellem spær er der brug for 115x270mm limtræsbjælker, hvilket jeg mistænker bliver meget dyrt (økonomien er selvfølgelig også en parameter). Selv med så lidt som 300mm mellem spær, duer almindeligt tømmer på 45x225 ikke. En limtræsbjælke på 56x225 er nødvendigt. Jeg antager, at 240mm C-C ville være muligt. Men så bliver der næsten kun træ i taget, så ikke så god isolering. Og det bliver nok heller ikke billigt.

Variant 2, en tværgående bjælke og midterstolpe:
Byggskiss av garageutbyggnad, visar takstolsdesign med detaljerade dimensioner och materialval för olika konstruktionsvarianter.
Med en længdegående bjælke i midten og en stolpe som støtte, er almindeligt tømmer i spær tilstrækkeligt, 195 høj. Dog kræves en 315mm høj limtræsbjælke i midten, hvilket betyder, at den samlede tykkelse bliver ca. en halv meter midt på taget, hvilket vil begrænse løftehøjden betydeligt, fordi taget allerede er lavt der pga. tagvinklen. Desuden begrænses arealet i garagen af en stolpe i midten.

Variant 3, to tværgående bjælker uden stolpe.
Skiss av garageutvidgning med takstolar och dimensioner; inkluderar specifikationer för limträbalkar och konstruktionsvirke i olika varianter.
Denne variant tiltalte mig ved første øjekast. Ingen stolpe i garagen, og tømmeret i spær behøver kun være 145mm. Dog skal de længdegående bjælker være 450mm høje limtræsbjælker! Denne løsning skærer altså endnu mere af loftshøjden indendørs end de tidligere varianter.

Min idé:
3D-skitse af et tag med langsgående træbjælker og spær, der illustrerer en plan for garageudvidelse med fokus på stærkere konstruktion og god isolering.
Min idé er at bygge taget omtrent som Variant 3, men man bygger det i almindeligt tømmer (typisk 225x45). Derefter limer og skruer man indendørstaket (krydsfiner) fast og lægger isolering i. Til sidst limer og skruer man råsponten på taget (limer både i tunge og not samt mod lægterne). Fordelen er så, at hver lægte bliver som en I-bjælke. Eller snarere en H-bjælke. Hvilket burde blive meget stærkt, tænker jeg. Men jeg er ikke en særlig erfaren bygherre. Jeg skruer mest i maskiner og svejser i metal ellers.

Hvad tror I om denne idé?
Hvordan skal man regne på bæreevnen?

Senest redigeret:
Du skal begynde med at bestemme, hvordan taget skal løses. Jeg ville behandle garagen efter tilbygning som tre volumener udefra set. Én: Den eksisterende del med et fladt sadeltag. To: En kort forbindelsesdel med et sadeltag i ret vinkel mod det, der ligger på den eksisterende garage. Tre: Den nye del med løft. Den kan i princippet have enhver tagform, så længe den er tilstrækkelig høj. Et fladt sadeltag med forhøjede vægge er nok pænere og bedre end et pulttag. Hvis du bor inden for et område med lokalplan, er det vigtigt at tjekke, hvad der er tilladt.

S skägg sagde:
Jag ska bygga ut mitt garage på 6x8m, så att det blir 12x8m. I samma veva vill jag installera en billyft.

Här är en skiss:
[billede]
I vit färg syns nuvarande garage. Det som ska byggas till är i rött framför, med genomskinligt tak. Bakom garagen syns huset som delar en vägg med nuvarande garage.

Ett problem är att takfoten på huset begränsar nockhöjden på garaget till ca 3,6m. Jag vill kunna lyfta bilar högt och stå under dem när jag jobbar. Så jag vill därför bygga ett tunnt tak, så att jag får så högt innertak som möjligt. Har därför räknat på ryggåstak med 12m spann. Eller ett pulpettak med 6m spann på tillbygget, och någon fackverksvariant över det nuvarande garaget. Men det verkar inte möjligt att bygga ett tunnt tak om det samtidigt ska ha så långt spann som 6m. Jag använde en sida på nätet där man kunde räkna på pulpettak. Här är några resultat från sidan:

Variant 1, utan tvärgående balkar:
[billede]
Med 1200mm mellan takstolarna behövs 115x270mm limträbalkar, vilket jag misstänker blir väldigt dyrt (ekonomin är såklart en parameter också). Även med så lite som 300mm mellan takstolarna duger inte vanligt virke på 45x225. En limträbalk på 56x225 behövs. Jag antar att 240mm C-C skulle gå. Men då blir det ju nästan bara trä i taket, så inte så bra isoleringer. Och det blir nog inte så billigt heller.

Variant 2, en tvärgående balk och mittpelare:
[billede]
Med en längsgående balk i mitten och en pelare som stöd duger det med vanligt virke i takstolarna, 195 höga. Dock krävs en 315mm hög limträbalk i mitten, vilket betyder att totala tjockleken blir ca en halvmeter mitt på taket, vilket kommer begränsa lyfthöjden betydligt, eftersom att taket redan är lågt där p.g.a takvinkeln. Dessutom begränsas ytan i garaget av en pelare i mitten.

Variant 3, två tvärgående balkar utan pelare.
[billede]
Den här varianten tilltalade mig vid första anblick. Ingen pelare i garaget, och virket i takstolarna behöver bara vara 145mm. Dock behöver de längsgående balkarna vara 450mm höga limträbalkar! Denna lösning inskränker alltså ännu mer på takhöjden inne än tidigare varianter.

Min idé:
[billede]
Min idé är att bygga taket ungefär som Variant 3, fast man bygger det i vanligt virke (typ 225x45). Sedan limmar och skruvar man fast innertaket (plywood), samt lägger i isolering. Slutligen limmar och skruvar man råsponten på taket (limmar både i sponten och mot reglarna). Fördelen är då att varje regel blir som en I-balk. Eller snarare H-balk. Vilket borde bli väldigt starkt, tänker jag. Men jag är inte särskilt erfaren byggare. Jag skruvar mest i maskiner och svetsar i metall annars.

Vad tror ni om den här idén?
Hur ska man räkna på hållfastheten?
Din idė kallas takkasetter. Det är väldigt svårt att räkna på, jag har gjort det en gång och det tar många timmar. Man använder inte heller råspont utan plywood. Många tillverkare gör undersidan av en tunn stålplåt istället för trä. Din princip är rätt! Men det finns enklare sätt att lösa det på.

J justusandersson sagde:
Du må begynde med at bestemme, hvordan taget skal løses. Jeg ville behandle garagen efter tilbygning som tre volumener udefra set. Et: Den eksisterende del med et fladt saddeltag. To: En kort forbindelsesdel med et saddeltag i ret vinkel til det, der ligger på den eksisterende garage. Tre: Den nye del med løft. Den kan i princippet have hvilken som helst tagform, bare den er tilstrækkeligt høj. Et fladt saddeltag med forhøjede vægge er nok pænere og bedre end et pulpettag. Hvis du bor inden for et område med lokalplan, gælder det om at tjekke, hvad der er tilladt.
Ja, du har ret, en anden tagkonstruktion er bedre. Seneste skitse er denne:
3D-model af et hus med røde og hvide vægge og forskellige tagkonstruktioner, inkl. et skråt sort tag. Mål på huset er angivet i meter.
Ulempen i forhold til lavere tag er, at jeg behøver at skære i hjørnet på hustaget. Og så vil der løbe vand fra huset mod hjørnet på væggen. Men jeg håber at kunne lede det væk med en plade eller lignende.

W witten sagde:
Din idė kaldes tagkasetter. Det er meget svært at beregne, jeg har gjort det en gang, og det tager mange timer. Man bruger heller ikke råspont, men krydsfiner. Mange producenter laver undersiden af en tynd stålplade i stedet for træ. Din princip er korrekt! Men der findes enklere måder at løse det på.
Tak for informationen!
Ja, det kan være at bevæge sig ud på dybt vand at forsøge sig med sådan noget på mit første tagbyggeri.

Med ovenstående konstruktion skal bjælkerne stadig klare godt over 6m spændvidde, men jeg har ingen begrænsning i dimensionerne på bjælkerne. Jeg er inde på at forsøge at lave letbjælker, ca. 400mm høje. Omtrent som denne fyr har gjort, bare med grovere dimensioner.
https://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/2013/08/30/arbetsdag-3-och-4-nya-vagnen/

Hvad tænker I om det?

Enten det eller at stille to stykker 45x220 oven på hinanden. Hvilket vel er enklere. Dog bliver bjælkerne så tunge. Det bliver nok svært at kunne løfte dem 5m op. Det er delvist derfor, jeg er inde på at bygge lettere.

S skägg sagde:
Ja, du har ret, en anden tagkonstruktion er bedre. Seneste skitse er denne:
[billede]
Ulempen sammenlignet med lavere tag er, at jeg skal skære i hjørnet på hustaget. Og så vil der løbe vand fra huset mod hjørnet på væggen. Men det håber jeg at kunne lede væk med en plade eller lignende.

Tak for informationen!
Ja, det er måske at bevæge sig ud på dybt vand at prøve noget sådan på mit første tagbygge.

Med ovenstående konstruktion skal bjælkerne stadig klare godt 6m spændvidde, men jeg har ikke nogen begrænsning i dimensioner på bjælkerne. Overvejer at prøve at fremstille letbjælker, ca. 400mm høje. Omtrent som denne fyr har gjort, men med grovere dimensioner.
[link]

Hvad tror I om det?

Enten det eller placere to stykker 45x220 oven på hinanden. Det vil vel være enklere. Dog bliver bjælkerne så tunge. Bliver nok svært at orke at løfte dem 5m op. Det er delvist derfor, jeg er interesseret i at bygge lettere.
Der er kun én rimelig løsning, og det er et sadeltag i samme retning som husets!
Der er masser af grunde til, at vi har så få shedtage i vores land!
Så får du plads til et rigtigt tag

B byggarätt sagde:
Det findes kun en rimelig løsning, og det er et tag med rygåstak i samme retning som huset!
Der er mange grunde til, at vi har så få pulttage i vores land!
Så får du plads til et rigtigt tag
Mener du på tilbygningen eller på hele garagen?
Hvordan løser man vandafløb, tagrender, osv.?

S skägg sagde:
Mener du på udbygningen eller på hele garagen?
Hvordan løser man vandafledning, tagrender, osv?
På hele garagen man må bygge tagene sammen!
Mellem garagen og huset med et lille koldt tag for at undgå lækage da varme tage uden inspektionsrum er sværere!

Vær ikke så fikseret på de eksisterende volumener. Forlæng først den eksisterende garage, så du kommer forbi beboelseshuset. Du har tænkt forkert, hvis du skal skære taget på beboelseshuset.

Sadeltag har en lang tradition i svensk byggeri, primært fordi de muliggør ordentlige taghældninger, selv på dybe bygninger. Det er dog ikke altid den bedste løsning. Man skal tage udgangspunkt i funktionskravene. Det er bedre at skabe indtrykket af flere små volumener end én stor, gennem en opdelt tagudformning.

Det jeg tænker, er at det ville være smart at udnytte den gamle ydervæg som støtte til den nye konstruktion. Så har den gamle garage facade i hvid mursten. Og jeg tror, det ville se mærkeligt ud, hvis jeg forlænger den gamle del med træpanel, og derefter et stykke ude hæver væggene og taget. Det ville se pænere ud, hvis skiftet af materiale og hævningen af taget faldt sammen. Så angående at skifte til sadeltag på begge garagedelene. Hvis jeg skal lykkes med at bygge tagene sammen, antager jeg, at fødderne skal være på samme niveau. Og så skal jeg jo hæve væggene på den gamle del, og så bliver det også et skift af materiale midt på væggene. Så er jeg lidt bange for, hvilke snedkerfærdigheder der kræves, hvis jeg skal begynde at sammensætte tage i forskellige vinkler. Det bliver en masse savning og tilpasning.

I stedet for at skære hjørnet på bolighusets tag, ville det være muligt at lave et "snit" i den nye væg og derefter "fælde ind" hjørnet af hustaget og tagrenden?

Et helt sadeltag løser vel næppe dit ønske om lofthøjde til bilhejs? Jeg ville forlænge den eksisterende garage, selv til prisen af afvigende materialer og farver.

S skägg sagde:
Det jeg tænker er, at det ville være smart at udnytte den gamle ydervæg til støtte for den nye konstruktion. Sen har det gamle garaget facade i hvidt tegel. Og jeg tror, at det ville se mærkeligt ud, hvis jeg forlængede den gamle del med træpanel, og derefter et stykke ud forhøjede væggene og taget. Det ville se bedre ud, hvis skiftet af materiale og forhøjningen af taget falder sammen. Så angående at skifte til sadeltag på begge garagedelene. Hvis jeg skal lykkes med at bygge tagene sammen, antager jeg, at foden skal være på samme niveau. Og så må jeg jo forhøje væggene på den gamle del, og så bliver det også skift af materiale midt på væggene. Så er jeg lidt bange for, hvilke tømrerfærdigheder der behøves, hvis jeg skal begynde at sammensætte tage i diverse forskellige vinkler. Det bliver en masse savearbejde og tilpasning.

I stedet for at skære hjørnet på stuehusets tag, kunne det være muligt at lave et "snit" i den nye væg og så "fælde ind" hjørnet af hustaget og tagrendet?
Hvis du laver stykker i lego og karton, så ser du, hvordan du kan pusle tagene sammen... Det elegante er, hvordan du sammensætter huset med garagen og får et koldt ydertag til garagen, så du kan beskytte dig mod problemer med sne bedre.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.