Hej,

Jeg har et spørgsmål omkring spærret i vores nykøbte hus fra 1936.
Huset har mansardtag / knækket tag, men mangler de typiske støtteben.
I stedet går taget hele vejen ned mod gulvet i næsten alle rum på overetagen.
Spørgsmålet om manglende støtteben er tidligere blevet diskuteret her på BH, og svaret i de tilfælde har været, at skunkvægge kan være bærende, hvis de er bygget af tykke planker.

Nu er det sådan, at vi hverken har støtteben eller skunkrum.
* I soveværelse 1 er der to indbyggede garderobeskabe. Om deres forside er den gamle skunkvæg eller om de er tilkommet senere, har jeg ikke kunnet finde ud af.
* I soveværelse 2 er der et skunkrum, der er bygget i noget plademateriale og ikke tilgængeligt. Kan hele rummet være fyldt med isolering?
* I soveværelse 3 og badeværelset går taget hele vejen ned mod gulvet.
* Ved trappeopgangen er der et ca. 2 meter bredt skunkrum/garderobe af ret tykke planker. Dog er ikke hele spærrens tykkelse isoleret, men der sidder en masonitplade midt i. Er det sådan, det så ud fra starten?

Det jeg undrer mig over, er om der fandtes sådanne konstruktioner, eller om den forrige ejer har fjernet bærende dele.
Hvad sikrer skivevirkning og stivhed i spærrens længderetning?

Tak på forhånd! :)

Mvh
Gunnar

Udsiden:
Gulmalet hus med mansardtag under en klar himmel, antenne og sol med stråler synlig.

Badeværelse (nordøst):
Badeværelse med skrånende tagvæg inddækket i brune fliser, et badekar med bruserarmatur og et underhængt spejlskab ved siden af en vask.

Skunkrum ved trappeopgang (øst):
En skrånende væg i et hus med mønstret tapet af blå hjerter og striber.

Soveværelse 1 (sydøst):
Et lille rum med skråvægge, lyseblå tapet, trægulv og klædeskab. En åben dør afslører et klædeskab med stang.

Soveværelse 2 (sydvest):
En væg i et rum med skråt loft, en kap-/geringssav på et bord og nogle træplader lænet op ad væggen.

Soveværelse 3 (nordvest):
Værelse med lilla skråvæg, mønstret tapet og værktøj på trægulv; mulig renoveringssituation.
 
Hvis ombygningen er lavet for længe siden, så holder det jo tydeligvis, så måske behøver du ikke bekymre dig? :)
Man kan jo ellers, teoretisk set, have tilstrækkeligt forstærkede spær til at klare sig uden støtten også...

/K
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.