Milkshaken
Hej...

Jeg skal ifølge skorstensfejeren bygge røgrøret brandsikkert.
Forudsætningen: Røgrøret er ca. 150 mm fra træbjælkelaget, og varmen, der genereres i loftet, må ikke overstige 85 grader.

Jeg havde tænkt mig følgende: Støbisolering rundt om røret og bygge en lille kasse af typen MINERIT eller et tilsvarende materiale.

Forbrug ca. 1 kvm. Problemet er, at Minerit kun sælges i hele plader. 2,8 kvm. og jeg har ikke rigtig lyst til at købe en hel plade, da kvm-prisen er hele 245.-/kvm

Jeg spekulerer på, om der findes noget lignende brandklassificeret plademateriale, jeg kan bygge med, eller er det kun minerit, der gælder?

Hvor kan man få fat i det? og hvilken prisklasse?

Nu kan jeg næsten ingenting om dette, men burde det ikke gå med et lag fx 75mm stenuld udenpå stosisoleringen og så 2 lag almindelig gips?

Milkshaken
Hej..
jeg skal bygge den op på kaminen. så går det ikke rigtig med gips da papiret på gipsen sikkert vil antænde...

Findes der en gipsplade som
jeg tror hedder ProtectF eller lignende.
Den har, hvis jeg ikke husker forkert, ingen papiroverflade.
Og den er lidt tykkere end almindelig gips.
Lavet specielt til brandsikring.

Mvh Putte

ByggPutte sagde:
Findes der en gipsplade som
jeg tror hedder ProtectF eller lignende.
Den har, hvis jeg ikke husker forkert, ingen pap overflade.
Og den er lidt tykkere end almindelig gips.
Lavet specielt til brandsikring.

Mvh Putte
ProtectF er en traditionel gipsplade, der er 15 mm og glasfiberarmeret. Den du tænker på er promatec.

Ja ha har de skrevet forkert på
gyprocs hjemmeside? ;)
"Gyproc GF 15 PROTECT® F
Brandgipsskiva
Tykkelse: 15,4 mm
Bredde: 1200 mm"

"Gyproc GFE 15 PROTECT® F Ergo
900-brandgipsskiva
Tykkelse: 15,4 mm
Bredde: 900 mm"

Det, jeg havde fejl i, er at den har papir. 8-)
Mange plader bliver det.

Mvh Putte

Nej Gyproc har ret:-)

Det jeg mente med traditionel gipsplade er, at den har disse formater og udseendet. Men med forskellen, at 1 protect F giver samme brandsikring som 2 almindelige 13mm gips..
Man plejer at bruge den til at beklæde stålkonstruktion eller i skaktvægge hvor EI60 skal opnås. Promatec er yderligere bedre i forhold til brand, hvis jeg ikke husker forkert, men det er ikke noget folk vil bruge, hvis man får lov at vælge materiale.

Milkshaken
Tak for svarene ,,, overvejer at lægge et billede op af, hvordan det ser ud. Jeg skal altså ikke lægge pladerne direkte på kakkelovnen, men de skal forankres med vinkeljern direkte i murstokken, så havde jeg tænkt at have den forreste låge med vingemøtrik, netop for udseendet og for smidigheden, sodlågen sidder foran på stussen og så bliver det jo lettere at åbne for skorstensfejeren samtidig som det faktisk kan se pænt ud med robuste blanke vingemøtrikker... eller skal man måske vælge kuppelmøtrikker..? :)

Har forummet et sted, jeg kan lægge billedet op, eller skal jeg bruge typ. Imagehack?

Er det ikke bare at vedhæfte billedet
i meddelelsen?
Jeg havde intet program
da jeg lagde mine billeder op.

Mvh Putte

mr Z tror jeg har anvendt
promatecen ved et eller andet tidspunkt på arbejdet.
Tror ikke den har nogen papp overflade overhovedet.

Mvh Putte

Det går fint at attach:e et billede i indlægget. Bare klik på browse og vælg billedet. Det vises dog ikke, hvis man tager preview, man skal post:e direkte.

Milkshaken
Tror jeg lykkedes med billedet..:)

I ser her overdelen af brændeovnen, jeg har lagt en stosisolering på for at kunne fyre med den, mens jeg jagter brandskive.:)

meningen er, at jeg skal bygge som en kasette, der forankres i skorstenen. med forsiden åbenbar.

• Overdelen af en kamin med stosisolering omkring røgrøret, installeret i murstock, forberedt til videre konstruktion af en kassette med åben front.
ByggPutte sagde:
mr Z tror jag har använnt promatecen ved nått tilfälle i jobbet. Tror ikke den har nån papp yta alls.

Mvh Putte
Det er en støbtgips og har mere bundet vand. Kan også være cement i den. Har ikke læst byggvarudeklarationen. Da det var et stykke tid siden vi anvendte netop promatec på noget projekt. Er glasfiberarmering i dem også, om jeg ikke husker forkert. Har for mig at det også er en form for film på en af siderne..

Milkshaken
Lyder ikke så sjovt da med promatec...

Milkshaken sagde:
Lyder ikke så sjovt da med promatec...
Gutterne kan ikke lide det.... Promatec og minerit er ikke populært på byggepladsen når det kommer.... Ingen vil ligesom vedkende sig dem... Og jeg forstår dem...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.