1,089 læst ·
8 svar
1k læst
8 svar
Brandklassificering EI30 af gammel ydervæg
Hej,
Vi er i gang med at planlægge en attefallshytte og har konstateret, at vores eksisterende hus skal opfylde mindst EI30 for den placering, vi ønsker. Det eksisterende hus er over 100 år gammelt og består af (udefra og ind) Kalkpuds ca. 30mm, Gammel spontet træfacade 25mm, spontede planker 70mm, luftspalte ("isolering") 10mm (med savsmuld nogle steder, men mest luft), spontet 25mm, gips 12mm.
Jeg har søgt, ledt, ringet, spurgt, men finder kun et eksempel på Dafos hjemmeside, hvor 50mm spontede planker i sig selv er EI30.
Næste skridt bliver at hyre en brandkonsulent, men man er jo ret ivrig efter at vide det allerede nu (ferier, så det er svært at finde én). Tak på forhånd
Vi er i gang med at planlægge en attefallshytte og har konstateret, at vores eksisterende hus skal opfylde mindst EI30 for den placering, vi ønsker. Det eksisterende hus er over 100 år gammelt og består af (udefra og ind) Kalkpuds ca. 30mm, Gammel spontet træfacade 25mm, spontede planker 70mm, luftspalte ("isolering") 10mm (med savsmuld nogle steder, men mest luft), spontet 25mm, gips 12mm.
Jeg har søgt, ledt, ringet, spurgt, men finder kun et eksempel på Dafos hjemmeside, hvor 50mm spontede planker i sig selv er EI30.
Næste skridt bliver at hyre en brandkonsulent, men man er jo ret ivrig efter at vide det allerede nu (ferier, så det er svært at finde én). Tak på forhånd
Jeg kan heller ikke regne på det og således kan jeg ikke "bevise" noget men det er helt urealistisk at væggen ikke skulle opnå ei30 med tanke på hvad som jeg ved gør det.
Du kan prøve at google "additionsmetoden brand" hvis du vil give det et forsøg.
Du kan prøve at google "additionsmetoden brand" hvis du vil give det et forsøg.
Der er mange kurser og bøger om, hvordan man regner, men finder meget lidt information online. Så skal man stadig kende hvert materiale, og det finder jeg heller ikke. Spontant er jeg enig med dig i, at det ”bør” opfylde…Rickard. sagde:
Da jeg byggede garagen nær huset, blev der ikke stillet nogen krav til det eksisterende hus. Garagen derimod skulle opfylde ei30.
Så er det ikke nok, at Attefallaren bygges med ei30?
Så er det ikke nok, at Attefallaren bygges med ei30?
Desværre ikke, attefallare er småhuse, så de klassificeres anderledes, og det er kombinationen af nærhed både her og der, der hæver kravene (eller EI60 på attefallaren, men så bliver det bøvlet med vinduer osv.). Det er min kone, der er eksperten på, at det er nødvendigt, så jeg har ikke detaljerne dog (arkitekt, noget CAD-program der fastlægger kravene). Desværre meddeler hun "jeg var nødt til at regne på sådan noget i skolen, men har ingen anelse om hvordan", kan ikke bebrejde hende for detM Mellanbarn sagde:
Ser man på. Så er det bare at være glad for, at det er jeres eget hus, der ligger tæt på, det ville have skabt problemer, hvis I havde fået tilladelse fra naboen til at bygge tæt på hans hus. 😀
Det er desværre også tilfældet. Men i den retning har vi ikke behov for vinduer, så det løser sig med en højere klassificering af attefallaren i den retning. Forjævla besværligt det her i hvert fald…M Mellanbarn sagde:
Jeg har lagt op en PDF fra Paroc, hvor additionsmetoden findes i slutningen af dokumentet.Rickard. sagde:
I dette indlæg:
https://www.byggahus.se/forum/threads/beraekning-av-brandklass.421487/#post-6348081
Tak, måske kan jeg få det til at fungere med den, men spørgsmålet er, om massiv spontet trævæg regnes som træbaseret plade, har jo ligesom ingen moderne materialer i mit hus.Mikael_L sagde:
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Hur jämna till gammal underlag vid golvläggning
Golv -
Ei30 brandklassning garage
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Gammel ydervæg (R)EI30 brandklassificering
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Brandklassning Ei30? Innertak?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Brandklassning EI30