13,006 læst ·
13 svar
13k læst
13 svar
Brandéns panelplade. Monteringstips søges!
Vi skal sætte Brandéns panelplader (perlespont) op på vores vægge og har brug for nogle tips.
Jeg er helt uerfaren, når det kommer til panelplader.:blushing:
Væggene består af fer og not træ dækket med masonit. Væggene er bølgede på overfladen nogle steder, tror at det er trævæggen bag masoniten, der er ujævn.
Har anskaffet monteringslim og dykkersøm, som jeg har tænkt mig at bruge til monteringen.
1. Skal jeg spartle væggen, før jeg monterer panelpladen, eller skal jeg montere pladen alligevel? Fik et tip om at udfylde ujævnhederne med bølgepap, hvor det er værst.
Hvordan skal jeg gribe det an?
2. Pladerne er 2390 mm lange, og afstanden fra gulv til loft er cirka 2470 mm, det varierer.
Vi skal udskifte alle gulv- og loftlister, men undrer over, hvordan vi skal gøre, når der er så stor forskel i længden på væg og plade.
Vi planlægger også at sætte nye panelplader op på det eksisterende loft i rummet (snydespont), og så skal vi lægge et laminatgulv på trægulvet. Så det vil jo sænke højden en smule alt i alt.
Så spørgsmålet lyder: Er det bedre at gøre loft og gulv først, før vi gør væggen, eller kan vi sætte panelet op først? Hvad er klogest?
Mvh Jarkko
Jeg er helt uerfaren, når det kommer til panelplader.:blushing:
Væggene består af fer og not træ dækket med masonit. Væggene er bølgede på overfladen nogle steder, tror at det er trævæggen bag masoniten, der er ujævn.
Har anskaffet monteringslim og dykkersøm, som jeg har tænkt mig at bruge til monteringen.
1. Skal jeg spartle væggen, før jeg monterer panelpladen, eller skal jeg montere pladen alligevel? Fik et tip om at udfylde ujævnhederne med bølgepap, hvor det er værst.
Hvordan skal jeg gribe det an?
2. Pladerne er 2390 mm lange, og afstanden fra gulv til loft er cirka 2470 mm, det varierer.
Vi skal udskifte alle gulv- og loftlister, men undrer over, hvordan vi skal gøre, når der er så stor forskel i længden på væg og plade.
Vi planlægger også at sætte nye panelplader op på det eksisterende loft i rummet (snydespont), og så skal vi lægge et laminatgulv på trægulvet. Så det vil jo sænke højden en smule alt i alt.
Så spørgsmålet lyder: Er det bedre at gøre loft og gulv først, før vi gør væggen, eller kan vi sætte panelet op først? Hvad er klogest?
Mvh Jarkko
hej
1. Jeg synes, det virker helt spildt at spartle væggene. Wellpapp-tanken føles mere fornuftig. Hvor meget svinger væggen egentlig?
2. Ja du, det bliver til at have en 80 cm høj gulvsokkel
Jeg undrer mig over, om du ikke bliver nødt til at acceptere at længdesamle pladerne.
1. Jeg synes, det virker helt spildt at spartle væggene. Wellpapp-tanken føles mere fornuftig. Hvor meget svinger væggen egentlig?
2. Ja du, det bliver til at have en 80 cm høj gulvsokkel
Tak for svaret, men du mener vel selvfølgelig 80 mm ikke cm. 2470 mm-2390 mm= 80 mm... Ikke sandt?eriobe sagde:
Det betyder jo 8 cm gulvsokkel eller hvis man vil 4 cm loftliste og 4 cm gulvsokkel.d^_^b. eller hvordan man nu vil gøre.
Hej igen.
Har tjekket væggen. Den går i bølger, og i "bølgedalene" kan det variere mellem et par mm til ca. 8 mm.
Men nu diskuterer vi herhjemme at muligvis lægte loftet op og sænke det. Vi skal jo alligevel sætte nye plader op og eventuelt sætte mere belysning op i loftet, spotlights evt. :wow:
Mvh Jarkko.
Har tjekket væggen. Den går i bølger, og i "bølgedalene" kan det variere mellem et par mm til ca. 8 mm.
Men nu diskuterer vi herhjemme at muligvis lægte loftet op og sænke det. Vi skal jo alligevel sætte nye plader op og eventuelt sætte mere belysning op i loftet, spotlights evt. :wow:
Mvh Jarkko.
Jeg satte sådanne plader op - men mine var omkring 1200 høje, og jeg satte dem på en lidt bølgende væg og kan sige, at det er betydeligt lettere, hvis den er lige. Du vil opdage, at limet ikke vil holde pladen, og man bliver nødt til at slå i et par søm for at holde den på plads (som jeg så trak ud), så er den jo ikke direkte stiv, og hvis der er for mange hulrum under, så svajer det og kan lyde hul. I mit tilfælde var det lige nok til at tvinge på plads, men jeg ville ikke gøre det på en meget skæv væg.
Med perlesprosser ser det pænt ud med en høj sokkel, de findes i ca. 8 cm højde med oldschool udseende - brug spild fra pladen for at distancere bunden af den, så får du en pæn montering.
Med perlesprosser ser det pænt ud med en høj sokkel, de findes i ca. 8 cm højde med oldschool udseende - brug spild fra pladen for at distancere bunden af den, så får du en pæn montering.
Hej!
Jo, vi har også tænkt en bred gulvsokkel men med en flot profil, samt en bred loftliste i samme stil. "Smartpanel" har nogle flotte, vi har kigget på.
Vi har tænkt, at det skal være lidt gammelt udseende blandet med moderne materiale i hallen, vi skal lave om. Huset er fra 1947, så vi vil have en ældre stil.
Jo, vi har også tænkt en bred gulvsokkel men med en flot profil, samt en bred loftliste i samme stil. "Smartpanel" har nogle flotte, vi har kigget på.
Vi har tænkt, at det skal være lidt gammelt udseende blandet med moderne materiale i hallen, vi skal lave om. Huset er fra 1947, så vi vil have en ældre stil.
Ældre stil rimer dårligt med spotlights i loftet 
Til perlespont skal fodlisten være høj, måske op mod 180 mm, loftliste gerne hulkel liste ca. 80 x 80 mm.
Med en sådan væg ville jeg have satset på en rigtig perlespontpanel, billigere og mere levende hvis I ønsker det lidt gammeldags.
Til perlespont skal fodlisten være høj, måske op mod 180 mm, loftliste gerne hulkel liste ca. 80 x 80 mm.
Med en sådan væg ville jeg have satset på en rigtig perlespontpanel, billigere og mere levende hvis I ønsker det lidt gammeldags.
Vi har også sat sådan nogle plader op. Det blev kanon flot! Vores vægge er langt fra lige. Vi brugte en pakke /tube /montagelim per plade. Vi måtte også skrue små holdere op, som vi lavede selv, for at holde pladerne på plads. At limen griber med det samme som der står på pakken, er ikke rigtigt. At loftet er så ujævnt er selvfølgelig et problem. Har I tjekket, hvad der er under? Måske lige så godt at skifte loft pladerne også, når I nu alligevel er i gang.
Loftet virker ikke ujævnt, men vi tænker på at sætte plader op som Brandéns eller Smartpanel i loftet. Vi overvejer måske også at sænke loftet.Mullbär sagde:Vi har också sat sådanne plader op. Det blev kanon fint! Vores vægge er langt fra lige. Vi brugte en pakke /tube /montagelim per plade. Vi måtte også skrue små holdere op, som vi lavede selv, for at holde pladerne på plads. At limet griber med det samme som der står på pakken, er ikke sandt. At loftet er så ujævnt er selvfølgelig et problem. Har I tjekket, hvad der er under? Måske er det lige så godt at skifte loftpladerne også, når I alligevel er i gang.
Klik her for at svare