Hvad er kravene, når man skal have en pillefyr i en garage?
Kom frem til, at der er nye regler efter årsskiftet, nogle med forringet beskyttelse pga. EU-tilpasning...

Har kigget på BBR men finder ikke noget fornuftigt.

Hørte noget om trippelgips?

Men hvad så?
Må man have pilleopbevaring i samme rum som brænderen, eller skal det være separat?

Jeg skriver ikke fyrrum, for det gælder vel kun kedler over 60kW :)

Det gælder overgangsregler mellem gamle og nye BBR i år. Så byggerier i 2012 kan vælge at bruge enten den ene eller den anden bestemmelse, dog ikke blandinger af begge.

Jeg kan dog ikke finde bestemmelserne om garage lige i aften, men hvis jeg husker rigtigt, må du ikke have en eldstad i garage, uden den skal stå i egen brandcelle (som kan være en del af garagekroppen).

Pelletsopbevaring ligeledes, skal være adskilt del, men jeg blev usikker på, om dette kun gælder store kedler > 60 kW.

Ja, sådan er det, kedlen skal stå i eget rum uden forbindelse med garage, hvis man ikke har en luftsluse imellem.

I praksis kan man altså bygge et rum i garagen, der er brandklassificeret? Er det tilstrækkeligt med brandgips?
Hvad siger reglerne om døre? Skal man have en egen yderdør til rummet, eller kan døren være inde i garagen?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Ja, brandklassificeret rum. Dog ikke dør til garagen, det kræves luftsluse.

Ok.
-PC-, er lidt nysgerrig på, hvordan du har arrangeret plantegningen på garagen med kedel og det hele.
Skal du bygge et bulkdepot også?
Har du en skitse over plantegningen?

Har ingen skitse, men har tænkt mig at bygge 7,2m bredt og ca 12m langt.
Er ikke kommet så langt i planlægningsfasen, har downloadet google sketchup, men forstår ikke noget af det endnu :p

Jeg har ikke tænkt mig noget bulkforråd, det vil være så enkelt at hælde piller i beholderen uden at skulle løbe ned ad en smal/brat kældertrappe. For ikke at glemme, dukke sig så man ikke slår hovedet mod loftet de sidste trin :thumbdown:

Overvejelsen nu er at dele 3,6m på tværs, så jeg får et rum på 7,2x3,6m. Som jeg til gengæld deler i to rum. Et fyrrum og et udenfor som lager/opbevaring.
For man må vel ikke lagre piller i samme rum som kedlen?

-PC- sagde:
Har ingen skits, men har tænkt at bygge 7,2m bredt og ca 12m langt.
Har ikke kommet så langt i planlægningsfasen, har taget hjem google sketchup, men fatter intet af det endnu :p

Har ikke tænkt mig noget bulkforråd, det kommer til at være så enkelt at hælde pellets i beholderen uden at skulle løbe ned ad en smal/stejl kældertrappe. Ikke at forglemme, bukke sig så man ikke slår hovedet i loftet de sidste trin :thumbdown:

Overvejelsen nu er at dele 3,6m på tværs, så jeg får et rum på 7,2x3,6m. Som jeg igen deler i to rum. Et fyrrum og et udenfor som lager/pelletslagring.
For man må vel ikke opbevare pellets i samme rum som fyrrummet?

Lyder som om du får godt med plads :-)

Jeg har også siddet i aften med Google Sketchup..kanon at få vægge op og se målene, hvordan det bliver. Det er let, når man først kommer ind i det ;-)
Jeg er fristet af et bulkforråd, så man får lidt bekvemmelighed.
Mit garage bliver nok ca. 7,20X8,40 indvendigt, så man må forsøge at få en smidig plantegning.

Har du bestemt dig for hvilken pande du skal have?
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Nej, ikke en anelse om hvad det bliver for en kedel...

Må hellere tage fat i sketchup, der findes nok en del videoer om det på tuben :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.