Er ved at rive gulvpladerne i mit badeværelse op for at skifte til fugtbestandigt i henhold til dagens regler samt for at flytte afløbet, men har dog stødt på et lille problem.

Det viser sig, at gulvpladerne fra gangen/garderoben går ind under gulvpladerne i badeværelset, og de er limet sammen. Er det bare at skære begge gulvplader af langs med væggen, eller er der nogen risiko for svækkelser, der gør, at skillevæggen ikke står lige så stabilt. Under væggen er der en gulvbjælke (220x45). På gulvbjælken er der også sømmet en forstærkning, der er 35x45 og lige så lang som badeværelset. Har 2 billeder, der viser, hvordan det ser ud.

P1030020.JPG

P1030024.JPG

Hvis det er okay at skære pladerne væk, hvad skal jeg bedst skære med for at komme godt til?
 
K
Det skal nok ikke være noget problem, sav bare på..

Jeg ville bruge en tigersav alternativt fukssvans, hvis du ikke har adgang til tigersav
 
Gulvspån er helt ok at bruge sig af med dagens anbefalinger, du behøver slet ikke bruge noget andet materiale....
Bare for sagens skyld hvad tænkte du for materiale i stedet?
 
Siden skal du ikke kappe spånet længere end der er bæreevne nedefra.....
"badrumsbyggare"
 
Jo skal fortsætte med gulvspån, men skifte til fugtbestandigt (v313). Den eksisterende gulvspån var delvist fugtskadet, og jeg skal flytte afløb, hvilket betød, at jeg skulle fjerne 50-60% af det gamle gulv (lille badeværelse, så meget gulv skal op for at komme til alle rør), så derfor skifter jeg det hele.

For at forsøge at tydeliggøre har jeg lavet en fin tegning i paint af, hvordan tværsnittet ser ud

tv%C3%A4rsnitt.jpg
Grøn er spånpladen fra badeværelset, blå spånpladen fra entré/garderobe, rød med smalle linjer er væggen, brun er gulvbjælken og sort er forstærkningen. Jeg tænkte at skære lige ved væg/gulvbjælke (hvis det er muligt). Jeg har adgang til en bajonetsav (og håndsav ;))

Og de øvrige gulvbjælker er i niveau med denne gulvbjælke, så der bliver ikke noget problem med det, da der blev sømmet forhøjelser på dem, for at det skulle blive i niveau, da huset blev bygget.
 
Senest redigeret:
Hvad skal du have for overflademateriale? Gulvvarme?
 
Klinker, så det skal flydespartles med fiberforstærket spartel osv. for at forstærke op i henhold til alle kunstens regler, når det nye gulv lægges. Gulvvarme er endnu diskussion, jeg synes det ikke behøves på anden etage, da varmen stiger op fra underetagen, men regeringen vil have... bliver elgulvvarme hvis det bliver til noget.
 
Og for at tydeliggøre yderligere, så overvejer jeg, efter at jeg har fjernet gulvspånpladerne, at sætte ny forstærkning og kottlingar. Hvis det ikke kan blive for svagt alligevel, da gulvspånen ikke ser ud til at ligge direkte på gulvbjælken, men kun på kottlingar/forstærkninger på denne yderside af badeværelset.
 
Hvad har du for c/c på gulvbjælkerne?
Den sorte forstærkning ser ud til at være spredt sømmet. Er det sådan?
Fjern den og skrueblim en grovere, f.eks. 45x145 i stedet.
Eller præcis som du siger, sæt 45x220 kottlingar med c/c 300.
 
Gulvbjælkerne er c/c 600 og forstærkningen er sømmet c/c 300 nu når jeg har målt.
 
  • Synes
Derbyboy
  • Laddar…
Spiket c/c 300 føles jo ikke så bombesikkert. Jeg synes som Titanium, fjern forstærkningen og skrueslim en grovere der.
 
Har nu målt og overvejet lidt mere, og jeg tog fejl i, hvordan det var bygget op.

tv%C3%A4rsnitt%20uppdaterat.jpg
Det har vist sig, at denne gulvbjælke er 70x220 i stedet for som de andre, der er 45x220. Så nu blev jeg meget i tvivl om, jeg kan skære langs den sorte stiplede linje? Eller er det bedre bare at forsøge at fjerne det "grønne" gulvspån og lægge nyt gulvspån på det "blå". Den "røde" væg står 35 inde på gulvbjælken, så hvis man kan skære det blå gulvspån langs med væggen, ligger det på 35 mm af gulvbjælken og 35 af gulvbjælken vil ligge frit.
 
  • Synes
Alexander Åkesson
  • Laddar…
Totte_S
Jeg havde bøjet 35*45'eren væk og skåret lige igennem begge spånplader langs kanten på 70*220, derefter som andre har foreslået, skruet/sømmet (søm/skruelimmet) en bedre regel som støtte for den nye spånplade.
(Gjorde faktisk præcis denne operation for en god måned siden, men med den forskel, at jeg ikke opdagede at vandledningen gik under spånpladen, før jeg hørte det bruse... kostede 3500 kroner ekstra at få det fikset af en VVS'er.)
 
Bringer liv i denne gamle tråd. Liger i samme situation som Ts. Hvordan skal man sammensætte den nye gulvspånplade, hvis man saver den eksisterende så tæt på væggen som muligt. Svært at få det helt lige.
 
Jeg sidder også i samme båd :-)

Hvordan løste du det?

Jeg tænker at bruge rundsav så tæt på væggen jeg kan, dvs ca 2cm ved siden af væggen, men så bliver det lige.

skal bare kontrollere at mine nye spån er lige så tykke som de gamle fra 60'erne
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.