Hej
Jeg har sat et væghængt sæde op i vores gang. Væggene er af beton. Jeg syntes, at alt sad virkelig godt fast, men lidt over en uge senere er propperne begyndt at bevæge sig ud (se billeder nedenfor). Jeg har brugt en prop, der har fungeret tidligere i vores betonvægge, den rette dimension på hul og skrue, men indser, at belastningen når man sidder på sædet er meget stor.
Jeg vil helst ikke flytte sædet, så jeg havde tænkt mig, at jeg skulle enten bruge en længere skrue og måske fylde hullet med noget, der får skruen til at sidde bedre.
Har I nogle forslag til passende fremgangsmåder? Jeg har fundet noget, der hedder Ankermasse, kan det være en løsning? Taknemmelig for alle de tips, jeg kan få
Det bliver jo en hævstångseffekt, når nogen sidder på sædet, som et brækjern. Og hvis du lægger 70 kg yderst, vil trækket i de øvre skruer være stort. Hvis væggen er tyk nok - prøv med større plugge lavet til beton (fx Fasadplugg)? Og bor efter anbefaling.
Tak for svar
Væggen vender mod en elevatortunnel, så den burde være ret tyk
Med facadeplug kan du få god styrke, problemet er netop, at din belastning ikke er vertikal, men du får en stor horisontal komponent. Ankerlim kan bruges til nærmest at støbe for eksempel en gevindstang ind i væggen, hvilket jeg har gjort for at stabilisere et plankeværk blandt andet. Men det føles lidt overkill, du vil skulle bryde det bort ved eventuel fjernelse (eller skære med vinkelsliber).
Præcis, sædet vil jo fungere lidt som et koben og virkelig trække hårdt i pluggen.
Hvis sædet er 30 cm langt og man sidder med 70 kg yderst, bliver det et drejningsmoment på 21 kgm.
Hvis afstanden i højden mellem skruerne (eller mellem konsollens underkant og øvre skruehuller) så er 10 cm, er det 210 kg, der trækker i skruen. Nu har du for så vidt 4 skruer, så det er kun 50 kg per skrue. Men sidder man på det ene hjørne, er det nok kun to af skruerne, der tager kraften, så du må nok regne med 100 kg per skrue.
Er det den rette længde på skruen? I mange plugs skal skruen gå igennem pluggen for at fungere.
Hvad er det for en plug?
Hvad er det for en beton? letbeton?
Ankermasse fungerer, men jeg synes ikke, det er rigtigt til en lille siddepuf, samt at ankermassen fungerer bedst uden plug, og da går det ikke godt at demontere igen.
Personligt kan jeg godt lide betonskrue uden plug, men spørgsmålet er, hvilke dimensioner der kan bruges i pallen.
Med en god plug og skrue burde det fungere godt.
Ellers er det almindeligt, at man monterer en plade/bræt på væggen først, hvis der er problemer med fastgørelsen, og derefter fastgøre pallen til brættet.
Alt afhænger af, hvilke forudsætninger der findes.
etongskrue FS-H 14376312 FSH- For countersunk hoved. Til fastgørelse i beton, teglstensmur, letbeton, natursten, gasbeton og hulsten. Til montering af vindues- og dørkarme af træ, metal og plastmateriale. Med FS-H betonskrue sparer man tid takket være enkel og hurtig montage. Konstant og spændingsfri afstandsmontage. Stor belastbarhed ved små bor-diametre. Anbefalede belastningsværdier i beton C20/25 - ved 30 mm indstiksdybde Træklast/Skærlast 2,5 kN, ved 40 mm indstiksdybde Træklast/Skærlast 3,8/2,5. Tekniske Data Betegnelse FS-H Diameter 7.5-7.5 mm Bits størrelse TX 30 Hovede diameter 11.5-11.5 mm Bor diameter 6-6 mm Overfladebehandling Gul/krom Anvendelsesområde Vindueskarme - Dørkarme - Regler - Bærende lægter - Skinner Indstiksdybde beton 20-50 /40/50 mm Indstiksdybde letbeton 20-50 /40/50 mm Indstiksdybde tegl 20-50 /40/50 mm
Nerre: Kiggede på emballagen, men der står intet om belastning, så jeg ved faktisk ikke. Vi har desuden været omhyggelige med ikke kun at sidde på kanten
123abc: Det er den rigtige længde på skruen, det var jeg omhyggelig med. Pluggen er en universalplugg, der skal fungere i både cement og andre materialer. Blev anbefalet den hos Fredells byggemarked, da jeg var der.
Vi vil jo kunne demontere stolen, så ankermasse synes ikke at være løsningen. Så alternativerne er Fasadplugg, Betongskrue eller Pinnexpander. Må tjekke dimensionen på hullerne i stolen og se, hvad der fungerer.
En relaterad overvejelse... får man nogensinde en pinnexpander ud igen? Jeg troede, de var sammenlignelige med ankermasse i forhold til fjernelse.
Jeg demonterede et svejsebord en gang, som var fastgjort i betongulvet med pinnexpander, en mur der opstod efter bordets opstilling umuliggjorde demontering af møtrikken, så jeg tog en truck og løftede bordet væk.
PANG!!!!!!!
Pinnexpanderen tog betongulvet med sig...........
Godt skidt altså.
En relaterad fundering... får man nogensinde en pin-expander ud igen? Jeg troede de var at sammenligne med ankermasse i forhold til fjernelse.
Hvis betonen er gammel og porøs kan det lade sig gøre at få den ud ved først at banke den lidt ind og så sætte gevindstangen på skruetrækkeren og på den måde udvide hullet på vej ud. Men hvis det ikke går, er det nødvendigt at skære den, banke den ind og spartle over. Hvis man vil gøre det let for sig, kan man sørge for, at hullet er dybt nok til hele bolten, så er det bare at banke den ind uden at skulle skære.
Når jeg kigger på billedet, ser det lidt trangt ud med at få plads til bolt og møtrik (og ikke så pænt), så måske er det egentlig bedre med en indvendigt gevindet expander (slaganker) + en pæn FSH bolt.