Hej,

Skulle give mig i kast med den banale opgave at sætte en lampe op. Så jeg tog min Bosch slagboremaskine frem og borede. Men det viste sig, at jeg kommer ca. 10 mm, så stopper det brat, helt umuligt at bore dybere.:mad: Prøvede med både beton- og metalbor. Armeringsjern tænkte jeg og borede lidt ved siden af med samme resultat. Hvad bruger man egentlig for specialmateriale i loftet (andelsbolig bygget -62) og behøver jeg at investere i en borehammer for at lykkes med at bore et hul? Jeg mener, jeg har jo tidligere i lejlighed klaret det med en billig kombi skruemaskine/boremaskine...

Du har måske ramt direkte på en sten.
Så kan man have brug for en borehammer.

Har oplevet at der var indstøbt en forstærkning af metalplade, hvor man regnede med loftlampe.

Det skal være muligt at bore med slagbor, du har måske ramt det samme armeringsjern. De ligger i et rutemønster, så man skal altid flytte boret diagonalt, hvis man rammer et jern.

Daveo sagde:
Dem ligger i et gittermønster, så man skal altid flytte boret diagonalt, hvis man rammer et jern
Jepp det var sådan jeg gjorde. Faktum er, at jeg har forsøgt at bore et hul tidligere på et andet sted for røgalarmen, men det var det samme der, og der løste jeg det med dobbeltklæbende tape.

Prøv at finde en rigtig borehammer, typ "hilti". Så bliver det som at bore i smør :) Borehammer generelt i stedet for slagboremaskine, så burde det fungere.

Hvilken boremaskine har du?

Jeg har heldet med mig at have en HILTI - ejer i familien. Selv har jeg kun en SuperPower 18V boremaskine. :) Har trævægge/-loft nu så behovet er ikke så stort.

Men en hilti er ikke nødvendig og er formentlig alt for dyr for en normalt funderet person at købe. Det er næppe værd at investere i for at bore 1-2 huller om året. Du kan sikkert leje en et sted. Køb en billig variant som B&D eller noget. Det vigtige er, at det er en borehammer og ikke en slagboremaskine. Borehammer er mere effektiv, som jeg har forstået det.

om du bare kom 10mm burde du vel kunne se hvad det er for noget?

Er det armeringsjern plejer man at lugte 'brændt'. Lej en borehammer fra den nærmeste jernhandel, så skal det fungere. I min lejlighed (bygget i 40'erne) er det præcis det samme, frygteligt hårdboret beton..

... spørgsmålet om boremaskinen var jo til trådstarten... :-) Hvad I andre har for udstyr løser jo ikke problemet med, at det ikke går at bore i Sandbergs loft.

Måske lidt dårligt formuleret spørgsmål. :-P

Nej men snarere dårligt læst eftersom han skriver i sit første indlæg at han har en Bosch slagboremaskine.

/Kent

:-) Mmmm og jeg har en Volvo. Kan nogen gætte modellen?

740 eller V70?

Er vel egentlig ligegyldigt hvilken model fra Boschs sortiment det handler om, siden en slagboremaskine som standard har vanskeligheder i vibreret beton da de bare hopper der, det er ligesom derfor borehammere findes.

/Kent

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.