Jeg har købt en enkel separett til min lille sommerhus. Den er forberedt til installation af dels en udluftning via ventilator ud gennem den bagerste del af toilettet gennem facaden (træ) samt for urin via bunden af toilettet. Desværre kan jeg ikke bruge den konisk formede forhøjning i bunden, da afløbet, som jeg skal installere toilettet over, ligger ca. 30 cm længere bagud. Jeg er altså nødt til at bore et hul i plasten, hvor det ikke er meningen, at der skal bores. Jeg har prøvet at bore i lidt plastikting med det bor, jeg har købt, som kan indstilles til den nødvendige størrelse, men plastikken revner altid i et stjernemønster rundt om borehullet. Det er muligt, at sanitetsplasten ikke opfører sig sådan, men jeg har kun én chance. Nogle tips til, hvordan jeg kan undgå det? Findes der "skærevæske" til boring i plast? Eller er det nok at mindske spændingen ved f.eks. at dække området med gaffatape inden boringen? Taknemmelig for tips fra jer, der har gjort noget lignende.

Åsa Lund
Vi har en Separett på dasset på Torpet. Der leder vi urinen ud via slange til en spand uden for dasset.
Jeg forstår ikke rigtig dit bekymmer?

Åsa Lund
Aha, de har nok lavet om på deres design så. Vores er vel typ ti år gammel.

Bedste svar

ClasseClas
T tgr_se sagde:
Vores separett har udgang for urin bagud.
For at lave større hul i plast er trinbor godt.

[link]
Trinbor er perfekt til plast og tynd plade.

Åsa Lund Åsa Lund sagde:
Vi har en Separett på dasset på Torpet. Der leder vi urinen ud via en slange til en spand på ydersiden af dasset.
Jeg forstår ikke helt dit bekymmer?
Det er ikke selve urinafvanding der er problemet. Jeg planlægger at lede urinen ned via et gulvafløb, der tidligere var et brusegulvafløb, til en to-kammers brønd lige ved huset, hvor urinen bliver håndteret. Men den er ikke placeret, så den passer der, hvor producenten af Separetten har forberedt for urin-slange (de går ud fra, at man laver en ny gennemføring gennem gulv eller væg til slangen). Så jeg er nødt til at lave et hul, hvor producenten ikke har tænkt, at et hul skal være.

ClasseClas ClasseClas sagde:
Trinbor er perfekt til plast og tyndt plade.
Aha! Jeg købte sådan en her, fordi jeg tænkte, at man kunne indstille diameteren perfekt, men nu forstår jeg, at det er trinbor man skal have. Nogle tips til, hvordan man skal have kontrol over trinboren, mens man borer?

• Billede af et justerbart borværktøj med skarp spids og fladt hoved, brugt til præcis boring i træmaterialer.
T tgr_se sagde:
Vores separett har udgang for urin bagud.
For at lave større huller i plast er trinbor god.

[link]
Ja, jeg har fået super hjælp her! Jeg vil bruge trinboren til at lave huller i selve Separetten, men den anden justerbare bor bruger jeg til røret for udluftning gennem trævæggen.

ClasseClas
R Renoveringstjejen sagde:
Aha! Jeg købte sådan en her, fordi jeg tænkte, at man kunne indstille diameteren perfekt, men nu forstår jeg, at det er trinbor, man skal have. Nogle tips til, hvordan man skal have kontrol over trinboren, mens man borer?
Trinboren er taknemmelig at bore med, fordi den fjerner materiale så forsigtigt. Brug gerne en skruetrækker og kør på lavt omdrejningstal. Bor et stykke tid, så du kommer igennem plasten. Hav tålmodighed! Så tager du det forsigtigt, indtil du kommer til den rette huldiameter. Sørg for ikke at trykke for hårdt, for det er ikke nødvendigt. Prøv gerne at bore i fx et skærebræt i plast eller hvad du har tilgængeligt, så du får en fornemmelse af, hvordan boret virker.

Hvad angår hullet til afluftning, ville jeg satse på en hulsav i stedet. Den justerbare boremaskine fungerer ok i massivt træ, men er ikke så sjov, hvis du har blandet træ og gipsplader osv.

Trappeboret er taknemmeligt at bore med, da det fjerner materiale så forsigtigt. Brug gerne en skruetrækker og kør på lavt omdrejningstal. Bor igennem et stykke tid, så du kommer igennem plastikken. Hav tålmodighed! Derefter tager du det forsigtigt, indtil du når korrekt huldiameter. Sørg for ikke at presse for hårdt, for det behøves ikke. Test gerne at bore i fx et skærebræt i plast eller hvad du har tilgængeligt, så du får en følelse for, hvordan boret fungerer.

Hvad angår hullet til aftræk, ville jeg satse på en hulsav i stedet. Det indstillelige bor fungerer ok i massivt træ, men er ikke så sjovt, hvis du har en blanding af træ og gipsplader osv.
Tak for tipsene!

Det er toilettet i sanitetsakryl, jeg er bekymret for. Boring gennem væggen bliver gennem en klassisk træfacade med høvlspån og træfiberskiver på indersiden fra 60'erne - vi taler om at lave lidt brug på en gedigen konstruktion fra tiden, som ikke har ført til nogen skimmel eller lignende, snarere end at modernisere.

Men hvis du ser vanskeligheder, så beskriv dem!

Åsa Lund Åsa Lund sagde:
Vi har en Separett på dasset på Torpet. Der leder vi urinen ud via en slange til en spand uden for dasset.
Jeg forstår ikke rigtig dit problem?
Problemet er, hvordan jeg skal lave hul i selve Separetten. Den har jo ingen færdige huller, da forudsætningerne for hvordan man kan lede urinen ud varierer. Du har måske købt en model med færdige huller eller en i din nærhed har taget sig af det.

Trinboren er taknemmelig at bore med, da den fjerner så forsigtigt. Brug gerne en skruetrækker og kør på lavt omdrejningstal. Bor lidt, så du kommer gennem plastikken. Hav tålmodighed! Derefter tager du det forsigtigt, indtil du kommer til den rigtige huldiameter. Sørg for ikke at trykke for hårdt, for det er ikke nødvendigt. Prøv gerne at bore i fx et skærebræt i plast eller hvad du har tilgængeligt, så du får en fornemmelse af, hvordan boret fungerer.

Hvad angår hullet til udluftning, ville jeg satse på et hulbor i stedet. Det justerbare bor fungerer ok i massivt træ, men er ikke så sjovt, hvis du har blandet med træ og gipsplader osv.
Det er rent træ/spånplade gennem hele væggen, så jeg satser nok på det justerbare. Men tak for tipset!

Trinboret er taknemmeligt at bore med, da det fjerner materiale så forsigtigt. Brug gerne en skruetrækker og kør med lavt omdrejningstal. Bor i et stykke tid, så du kommer igennem plasten. Hav tålmodighed! Derefter tager du det forsigtigt, indtil du når den rette huldiameter. Sørg for ikke at trykke for hårdt, for det er ikke nødvendigt. Prøv gerne at bore i fx en skærebræt i plast eller hvad du har tilgængeligt for at få en fornemmelse for, hvordan boret fungerer.

Hvad angår hullet til udluftning, ville jeg satse på en hulsav i stedet. Det justerbare bor fungerer ok i massivt træ, men er ikke så sjovt, hvis du har blandet med træ og gipsplader osv.
Kiggede på priser på trinbor. Koster sådan en virkelig typisk 500 kroner? Utroligt...

R Renoveringstjejen sagde:
Kiggede på priser på trappebor. Koster sådan en virkelig typ 500 kroner? Ufatteligt...
Biltema 200 kr for en, der laver 6–20 mm huller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.