Hej,
Jeg stod og målte, hvor jeg skulle sætte hyldekonsollen, da det pludselig gik op for mig, at jeg måske var alt for tæt på hjørnet af betonvæggen (væg mod elevatorskakt i hus fra 1910).
1) Er betonens bæreevne svagere ud mod hjørnerne? Hvor langt inde bør jeg sætte konsollen, eller kan jeg have den helt ude ved kanten?
2) Antager, at der findes armeringsjern i væggen, er der nogen, der ved, med hvilke afstande de plejer at blive sat på den tid, huset blev bygget?
(Hvis jeg kan have den helt ud til kanten, bliver hylden 110 cm med en samlekonsol i midten. På hylden skal der stilles bøger.)
1) Er betonens bæreevne svagere ud mod hjørnerne? Hvor langt inde bør jeg sætte konsollen, eller kan jeg have den helt ude ved kanten?
Ja, det er den. Jo højere belastning desto større minimumafstand fra kanten. Typisk 50 - 100 mm, men da taler vi på den anden side dels primært om sidekræfter og dels betydeligt større laster end hvad den der konsol er beregnet til.
Jeg ville gætte på, at det går aldeles udmærket at have den ude ved kanten som på billedet.
risikoen ved den der montage er, at væggen er pudset? Hvis det er beton direkte under tapetet, ser jeg heller ikke nogen problemer med at bore og plugge.
Væggen er pudset, hvilket gør, at pluggen ikke sættes i btg eller murværk. Hvad er belastningen på hylden, hvis kun lidt fotos, småting da holder pudsen. (iofs, nogle gange er gammel puds noget skrammel, begynder du at bore, så falder pudset ned, sandsynligvis pga. alderen samt for meget ballast i pudset. Det nemmeste er dog at prøvebore.
Jeg ved ikke, hvordan væggene er bygget hos dig, men i mit hus fra 1942 er det pudset mursten. Pudset er mange steder 2-3 centimeter tykt og er lige så godt til at fastgøre skruer i som marengs omtrent, man skal altså fastgøre alt, der skal sidde på væggene, i murstenen længere inde.
I et hjørne som dit på billedet er der jo en risiko for, at det er umuligt at fastgøre i andet end pudset, hvis det er en lignende konstruktion, i så fald vil det ikke holde. Men som sagt, det afhænger helt af, hvordan dine vægge er bygget, og hvor porøs evt. puds er.