1,648 læst ·
13 svar
2k læst
13 svar
Bore igennem armeringsjern med bor med SDS-fæste.
Hej
Jeg er i gang med at bore igennem voten på et betonggulv 14 mm i diameter for at føre en kabel igennem. Længden på hullet bliver ca. 25 cm, når det er færdigt. Jeg er nu kommet igennem ca. 20 cm men har stødt på et armeringsjern.
Jeg bruger en almindelig betongbore SDS-fæste med hvad jeg tror er en almindelig betong slagborr-krone/tand altså en lidt hårdere metalbit i spidsen. Den synes ikke at kunne bore igennem armeringsjernet.
Jeg fik tip om, at der findes:
hss bor dvs high speed steel bor
eller multipurpose bor
eller carbide tip bor
...alle med sds fæste.
Jeg chattede med bauhaus, og de tipede om denne først:
https://www.bauhaus.se/hammarborr-b...07865&indexName=nordic_production_sv_products
Selvom den er for kort, er der en videoklip, der viser, hvordan den borer igennem armeringsjernet. Så fabrikat og udformning er meget interessant.
Desværre havde de ikke den rigtige dimension, som jeg ville have. Toppen ville være 14mm i 400 mm længde, så man virkelig kan bore igennem. MEN det er jo også SDS plus, jeg har kun SDS.
Så nu er spørgsmålet, om der findes tilsvarende bor, der kan bore igennem armeringsjern med SDS fæste?
Mvh
Fredrik
Jeg er i gang med at bore igennem voten på et betonggulv 14 mm i diameter for at føre en kabel igennem. Længden på hullet bliver ca. 25 cm, når det er færdigt. Jeg er nu kommet igennem ca. 20 cm men har stødt på et armeringsjern.
Jeg bruger en almindelig betongbore SDS-fæste med hvad jeg tror er en almindelig betong slagborr-krone/tand altså en lidt hårdere metalbit i spidsen. Den synes ikke at kunne bore igennem armeringsjernet.
Jeg fik tip om, at der findes:
hss bor dvs high speed steel bor
eller multipurpose bor
eller carbide tip bor
...alle med sds fæste.
Jeg chattede med bauhaus, og de tipede om denne først:
https://www.bauhaus.se/hammarborr-b...07865&indexName=nordic_production_sv_products
Selvom den er for kort, er der en videoklip, der viser, hvordan den borer igennem armeringsjernet. Så fabrikat og udformning er meget interessant.
Desværre havde de ikke den rigtige dimension, som jeg ville have. Toppen ville være 14mm i 400 mm længde, så man virkelig kan bore igennem. MEN det er jo også SDS plus, jeg har kun SDS.
Så nu er spørgsmålet, om der findes tilsvarende bor, der kan bore igennem armeringsjern med SDS fæste?
Mvh
Fredrik
Det skal være et firskæret hammerbor af rimelig kvalitet. Der findes lange bor med almindelig sds fæste, kørte med et 90cm langt 26 mm forleden dag.
Desværre er det måske ofte erhvervsbutikker, der har det i sortimentet, og så ofte i bestillingssortimentet. Har du adgang til en form for grossistfirma, byg/el/vvs/klinker?
de fleste erhvervsgrupper har brug for at bore
Desværre er det måske ofte erhvervsbutikker, der har det i sortimentet, og så ofte i bestillingssortimentet. Har du adgang til en form for grossistfirma, byg/el/vvs/klinker?
Selvbygger
· Stockholm
· 10 104 indlæg
SDS og SDS+ er det samme. SDS Max er den større fatning.
Alle Bosch 4-skærs bor med "solid" krone skal kunne bore i både stål og beton.
Alle Bosch 4-skærs bor med "solid" krone skal kunne bore i både stål og beton.
Jeg må prøve at google og tjekke med bauhaus mfl. Lyder jo lovende!!Totte_S sagde:
Det skal være et firskæret hammerbor af rimelig kvalitet. Der findes lange bor med almindeligt sds-fæste, kørte med et 90cm langt 26 mm forleden dag.
Desværre er det måske ofte erhvervsbutikker, der har i sortimentet, og da ofte i bestillingssortimentet. Har du adgang til en form for grossistfirma, byg/el/vvs/kakel?
Findes lange, https://www.bosch-professional.com/se/sv/expert-sds-plus-7x-hammarborr-2867204-ocs-ac/F fredand44 sagde:Hej
Jeg er i gang med at bore igennem gulvet på et betonloft, 14 mm i diameter for at føre et kabel igennem. Længden på hullet bliver cirka 25 cm, når det er færdigt. Jeg er nu kommet igennem cirka 20 cm, men har stødt på en armeringsjern.
Jeg bruger et almindeligt betonbor med SDS-fæste med, hvad jeg tror er en almindelig beton slagbor-krona/tand, altså et lidt hårdere metalstykke i spidsen. Den ser ikke ud til at kunne komme igennem armeringsjernet.
Jeg fik et tip om, at der findes:
hss bor, dvs. high speed steel bor
eller multipurpose bor
eller carbided tip bor
...alle med sds fæste.
Jeg chattede med Bauhaus, og de anbefalede denne først:
[link]
Selvom den er for kort, er der en videoklip, som viser, hvordan den kommer igennem armeringsjernet. Så fabrikat og udformning er meget interessant.
Desværre havde de ikke den rette dimension, som jeg ville have. Det ville være perfekt med 14mm i 400 mm længde, så man virkelig kommer igennem. MEN det er jo også SDS plus, jeg har kun SDS.
Så nu er spørgsmålet, om der findes lignende bor, der kommer igennem armeringsjern med SDS fæste?
Med venlig hilsen
Fredrik
Medlem
· Sverige
· 5 651 indlæg
Har kørt en del med Hilti TE-CX i armeret beton, også ret groft typ 25mm diameter gennem 50 år gammel armeret betonsokkel. Disse bor æder beton og armeringsjern som ingenting, behøves ikke engang særligt kraftige borehammere: https://www.hilti.se/c/CLS_POWER_TOOL_INSERT_7126/CLS_CONCRETE_MASONRY_DRILL_BITS_7126/r4429
Klik her for at svare