Jeg spekulerer på, hvordan man borer et hul i klippen for at fastgøre en lignende beslag som på billedet.
Et metalbeslag monteret på et træstykke fastgjort til en klippe med en skrue eller bolt, der går ind i overfladen af klippen.

tommib
Med en borehammer og passende bor.

Jula har kampagne på sin SDS-maxmaskine lige nu. Måske meget alligevel at lægge nærmere 1200 kr på maskine og bor for et hul, men så har du maskinen tilbage bagefter. Leje ligger nok på ca. det halve beløb hos firma, men du kan nok slippe billigere på noget som hygglo.

• Synes
fribygg og 2 andre
  • Laddar…
Claes Sörmland
Så skal det jo siges, at bjælkeskoen på billedet er en rigtig vingeløsning. Bedre med stolpejern på begge sider af stolpen, hvis stabilitet ønskes. Men da skal du bore to huller.

• Synes
Lintto1 og 4 andre
  • Laddar…
tommib
Ja, balkbeslaget fungerer kun, hvis konstruktionen i sig selv har nogle vinkler, der låser den i det horisontale plan, eller skråstivere.

Borehammer er det rette valg for klippe og beton. Læs instruktionsbogen. Det er vigtigt at smøre. Bor kun en kort periode, måske maksimalt 1 minut eller så længe som det går at bore uden at boret bliver for varmt. Skift derefter til en anden boremaskine eller vent indtil boret køler af. Kører man boremaskinen for varm, så slides den ud på kort tid.

• Synes
Lintto1 og 5 andre
  • Laddar…
Claes Sörmland
R Rolle85 sagde:
Jeg har en sådan herhjemme. Er det den I mener man borer med?
[link]
Perfekt! Køb bare den rigtige bore, køb som sagt to stykker (og måske en tredje hvis du kludrer det).

R Rolle85 sagde:
Jeg har en sådan her hjemme. Er det den I mener man borer med?
[link]
Præcis en sådan er hvad du har brug for.

Claes Sörmland
T TommyC sagde:
Borehammer er det rette valg til klippe og beton. Læs instruktionsbogen. Det er vigtigt at smøre. Bor kun et kort øjeblik, måske maks. 1 minut eller så længe det er muligt at bore uden, at boret bliver for varmt. Skift derefter til et andet bor eller vent, til boret køler af. Kører man boret for varmt, slides det hurtigt op.
Hvilken smøring tænker du på? Af borehammerens mekanik med fedt håber jeg!

I første omgang i chucken hvor borestålet hopper frem og tilbage, men efter et antal timer plejer de at have brug for fedt et andet sted i mekanikken.

• Synes
Claes Sörmland og 1 anden
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland sagde:
Hvad for en smøring tænker du på? Af borehammerens mekanik med fedt håber jeg!
..og den del af borekronen, der går ind i maskinen, så den *glider* let.
Der plejer jeg at undgå fedt, bare et tyndt lag olie eller en smule PTFEspray (der sætter sig en masse stenstøv i fedt).

Jeg købte den der Jula-maskine for et par uger siden. Naturligvis til fuld pris... Den har hidtil fungeret fremragende til at bore en masse 20mm huller i klippe med. Der fulgte en tube fedt med, som man kan fylde i maskinen under et låg på oversiden.

• Synes
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Halcyon Halcyon sagde:
Jeg købte den der Jula-maskine for nogle uger siden. Naturligvis til fuld pris... Den har indtil videre fungeret udmærket til at bore en masse 20mm huller i klippe med. Der fulgte en tube fedt med, som man kan fylde i maskinen under et låg på oversiden.
Det er sådan jeg også gør. Desværre fumlede jeg, da fedtet slap op, og fyldte almindeligt litiumfedt fra en gammel garagebøtte. Det bliver dog meget flydende, når det bliver varmt, så chucken bliver nu ret olieklæbrig ved brug. Jeg tror, man skal købe højtemperaturfedt, så det har jeg gjort nu. Fortæl, om jeg tager fejl!

Jeg har kun brugt almindelig konsistensfedt til mine borehamre. Der behøves kun en lille mængde fedt, så der er intet, der løber ned på boret. Er det ikke for varmt dvs. kørt for hårdt, hvis fedtet løber?

R Rolle85 sagde:
Jeg har sådan en herhjemme. Er det den I mener man borer med?
[link]
Den der vil klare jobbet. God pris også. Skal du bore flere huller, så køb to bor af den størrelse du skal bore. Skift mellem borerne, så de ikke når at blive for varme (så sprækker kronen). Køl det du ikke bruger i en spand med vand.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.