Jeg ville have brug for at hulsave gennem nogle åsar i mellembjælkelaget (220) for at få ventilationsrøret (105) i det rette fag, er det ok, hvis man gør det lige over en væg, der er 120 (hjertvæggen).
Norrl.
Norrl.
Her kan du læse lidt om hultagning i bjælkelag http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1251
Nja, lige over støttepunktet skal man jo ikke gøre.
Tager man et kig på linket, som Ola78 giver ("tumregler"), ser man, at maks huldiameter ved en 220mm bjælke er 110mm (h/2). Hullet skal placeres centralt og mindst 440mm fra støttepunktet.
Hvis du skal lave forstærkning, så tror jeg, at det bedste er at laskeforstærke bjælken, da det er bøjningsmomentet, der opstår over støttepunktet, som bjælken skal kunne klare, bjælken holder dårligere på grund af huludtagningen.
For eksempel krydsfiner på hver side af bjælken, lim og skrue/søm. I et mønster som terning (5) på hver side af hullet (dog flere skruer/søm mellem de to prikker til højre og venstre for midterprikken). Og en laskelængde på måske 120cm.
Bemærk, at jeg kun skønner ovenstående.
Måske er der en bedre kyndig, der kan bekræfte eller rette mit tænke...
Tager man et kig på linket, som Ola78 giver ("tumregler"), ser man, at maks huldiameter ved en 220mm bjælke er 110mm (h/2). Hullet skal placeres centralt og mindst 440mm fra støttepunktet.
Hvis du skal lave forstærkning, så tror jeg, at det bedste er at laskeforstærke bjælken, da det er bøjningsmomentet, der opstår over støttepunktet, som bjælken skal kunne klare, bjælken holder dårligere på grund af huludtagningen.
For eksempel krydsfiner på hver side af bjælken, lim og skrue/søm. I et mønster som terning (5) på hver side af hullet (dog flere skruer/søm mellem de to prikker til højre og venstre for midterprikken). Og en laskelængde på måske 120cm.
Bemærk, at jeg kun skønner ovenstående.
Måske er der en bedre kyndig, der kan bekræfte eller rette mit tænke...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 058 indlæg
Det med mindst 440 mm fra understøttelsen protesterer jeg imod. Det er bedre at tage hul ved understøttelsen.
Der er dog en ting, der gælder ved helt bjælkelag, og det er, at gulvet/bjælkelaget på den anden side af hjertvæggen fungerer som modvægt og mindsker nedbøjningen. En hel gulvås får en "fast indspænding" over hjertvæggen, og det påvirkes dog negativt af hultagningen.
Tag hul ved væggen, det holder, er du nervøs, så limskruv 45x45 på begge sider oppe og nede.
Protte
Der er dog en ting, der gælder ved helt bjælkelag, og det er, at gulvet/bjælkelaget på den anden side af hjertvæggen fungerer som modvægt og mindsker nedbøjningen. En hel gulvås får en "fast indspænding" over hjertvæggen, og det påvirkes dog negativt af hultagningen.
Tag hul ved væggen, det holder, er du nervøs, så limskruv 45x45 på begge sider oppe og nede.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 058 indlæg
Se hvordan en "masonitbalk" ser ud.
Protte
Protte
Hvis bjælkerne fortsætter forbi hjärtväggen, dvs hvis de strækker sig over 2 spænd, så er stedet ved hjärtväggen det absolut værste punkt at svække bjælkerne. Det er der, den største belastning, spænding, opstår.
Klik her for at svare