Jeg skal bore et hul gennem loftet for at installere en emhætte. Jeg skal have motor på taget og kappen i en baldakin på indendørs loftet. Jeg kan, hvis jeg har forstået det korrekt, ikke have et fleksibelt rør, men skal bruge et almindeligt 160mm spiro.
Det, jeg nu overvejer, er, hvordan jeg får hullet helt vertikalt/lodret gennem både indendørs loft og tag.
Det er et fladt papptag, der er omkring 30-35 cm tykt.
Jeg tænkte at gøre sådan her:
1) bore hul i indendørs loftet centreret over kogepladen.
2) stikke en installationsbor (600mm) op gennem isoleringen, indtil jeg når råsponten (underlag for papptaget)
3) ved hjælp af et lille vaterpas på den del, der stikker ud, få installationsborren helt lodret.
4) når installationsborren er helt lodret, borer jeg gennem taget.
Det lyder som en god plan synes jeg! Men jeg tror, at hvis du kommer til at nå røret ovenfor baldakinen, så skal du have et fleksibelt rør den første del, men når du skal gå gennem taget, skal det være spiro med brandmåtte. Hullet bliver vel alligevel lidt større, end hvad selve røret bliver, antager jeg? Så hvis du kører på din idé, så burde det fungere perfekt, når du skal montere røret.
Jeg kommer ikke til at komme til røret, så det skal være en almindelig spiro, dvs. ikke en fleksibel.
Jeg tænker, at jeg laver hullet i indendørstaket 210mm, så burde jeg kunne få et 160mm spiro ud med 30mm brandmåtte. Må vel trykke isoleringen lidt sammen lige præcis når det skal passere ud gennem hullet, diffuserer jo 1 cm.
Okay. Du vil få det svært ved at trække røret gennem hullet, men det er jo ikke et meget langt stykke, du skal skubbe igennem i det mindste. Tjek bare reglerne for at sikre, at røret ikke må være i kontakt med noget brændbart, hvis du ikke allerede har tjekket det. Kan ikke huske, hvad reglerne siger.
Om loftloft og ydertag er parallelle som på dit billede, ville jeg begynde med at lave hullet på indersiden, hvor det er mest kritisk. Derefter ville jeg fjerne isolering osv. og bruge en vinkelhage til at markere, hvor du faktisk ønsker hullet i ydertag, og baseret på disse markeringer finde centrum og markere, hvor du skal save i ydertaget.
Jeg er ret sikker på, at du skal have brandisolering (stenuld) 5 cm tykt rundt om røret netop i gennemføringen i taget. Jeg fik selv en bemærkning om dette - dog er det 20 år siden, så reglerne kan jo have ændret sig.
Hvis indvendige og udvendige tag er parallelle som på dit billede, ville jeg begynde med at lave hullet på indersiden, hvor det er mest kritisk. Derefter ville jeg fjerne isolering osv. og bruge en vinkelmåler til at markere, hvor du faktisk vil have hullet i det udvendige tag, og så baseret på disse markeringer finde centrum og markere, hvor du skal save i det udvendige tag.
Jeg er ret sikker på, at du skal have brandisolering (stenuld) 5 cm tykt rundt om røret lige ved gennemføringen i taget. Jeg fik selv påtale om dette - men det er 20 år siden, så reglerne kan jo have ændret sig.
Tak!
jeg tror, at det kun er 30 mm brandisolering, men jeg må finde bestemmelsen. Sådan står det på en af ventshops hjemmeside.
Røret vil ikke gå gennem det udvendige tag, kun det indvendige tag. I det udvendige tag sætter jeg en TFU 400x600. Det er som en boks, der sænkes ned nogle cm gennem råspærren. Egentlig behøver jeg kun en markering (typisk et borehul fra en installationsbor) i det udvendige tag, resten tager tag-/blikfirmaet sig af, som skal svejse pappen på gennemføringen.
Jeg ville have gjort sådan, at jeg først borede et lille hul hele vejen, så det store hul nede men beholdt det lille hul ude. Så kan du have en sytråd fra ydertaget og en vægt inde. Så ser du, om det er blevet lige. Hvis det ikke er helt lige, kan du flytte det store hul ude. Det er mit eneste tip.
Jeg ville have gjort sådan, at jeg først borede et lille hul hele vejen, derefter det store hul nede men beholdt det lille hul ude. Så kan du have en sytråd fra ydertækket og en vægt inde. Så kan du se, om det er blevet lige. Hvis det ikke er helt lige, kan du flytte det store hul ude. Det er mit eneste tip.
Hvis man forestiller sig at finjustere på den måde, hvilket jeg ser som helt unødvendigt, så er det vel bedre bare at bore hullet i indertækket og derefter lodde ind centrum på ydertækkets hul. I stedet for at bore et hul forkert mener jeg. Det er jo det man har et lod til.....
I som har arbejdet lidt med spirorør, er der en vis mulighed i muffene for at trække røret lidt til en side?
Afløbsrør (som jeg har arbejdet med) er jo i princippet helt stive, men de kan jo trækkes lidt i muffen med bibeholdt funktion.
De tagfirmaer, jeg har været i kontakt med, siger, at de laver hul i ydertaget men ikke i loftet. Det føles jo helt rimeligt, når der er f.eks. en loft at arbejde på, men i mit tilfælde skal begge gennemføringer laves på én gang, eller i det mindste nedefra først. Der til kommer, at jeg ikke f.eks. på en loft kan bruge en fleksibel spiro til at forbinde gennemføringen i ydertaget med loftet.
Jeg skal altså lave hullet samtidig som tagfirmaet kommer (jeg vil jo ikke have et hul i ydertaget i venten på, at firmaet kommer).
Jeg vil sige, at spirot gerne vil være "lige", og at det er bedre at skabe sig lidt margin med et større hul.
Det lyder som om, du kan lave dit hul i indendørstaket og så overlade resten til firmaet, der monterer emhætten? Så behøver du jo ikke at bekymre dig om dette problem. Hullet i udendørstaket kan jo også gøres ret stort.
Jo hullet i ydertaget kan jeg overlade til firmaet, men de vil nok gerne have en markering (på taget) hvor de skal lave hullet.
Hullet på ydertaget skal være 400x400mm men jeg antager at hullet kan laves 410x410 for at få lidt justeringsmargin for dermed at sikre, at røret endelig kan sættes helt lige.
Jeg tænker at firmaet sætter kassen (TFU) ned med et længere spirorør (typ 100 meter) med brandtæppe monteret den del som går igennem taget (30-40 cm). På den nøgne del kan jeg med vaterpas sikre, at gennemføringen og røret kommer helt i lod.
Ok, ja hvis aftalen med firmaet er, at de skal have en markering, ville jeg stadig bore hullet indvendigt, hvor du skal have det (det er jo ofte ikke fleksibelt), og derefter bare lodde ind siderne (kl. 12, 3, 6, 9) og lave en markering på ydertagets inderside. For at flytte hullet til ydertaget er både lod og vinkelhager passende, afhængigt af afstanden mellem tagene.
Føles som om I overdriver præcisionen en smule, det er placeringen af blæseren, der er vigtig, men hverken røret eller kassen vil bryde sig om, hvis de ikke er helt perfekte. Havde det været mit job, kunne kunden sagtens have monteret emhætten indvendigt og givet et omtrentligt mål på ydersiden. Så havde jeg åbnet maks 30x30, stukket et rør i "stosen" og tjekket med et vaterpas, når det er lige, er det bare at måle kassens placering op og save færdigt.
Når det er klaret, kan man rode lidt ved behov og sætte drev og dampspærre nedefra ved midlertidigt at tage blæseren ned.
If it looks straight it is straight
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.