Som så mange andre har vi kastet os ud i at renovere kælderen i vores hus fra 1920 og søger lidt råd.
Baggrund:
Vi skal bryde det gamle fyrrum op og lave et vaskerum (ca. 15m2). Rummet ved siden af, som er det nuværende vaskerum (ca. 20m), tænkte vi at lave om til gæsteværelse/opholdsstue med et massivt fyrretræsgulv, der er blevet til overs fra en anden renovering. (trægulv er et must ifølge min partner).
Vi forsøger at holde lidt på pengene og overvejer at spare ved at undlade at bryde det nuværende vaskerum op og i stedet lægge trægulv på den eksisterende plade. Tykke trægulve er jo ikke de bedste på gulvvarme og giver en blødere varme allerede uden gulvvarme.
Jeg har læst diverse tråde, anbefalinger og lander på følgende:
Teknisk løsning uden at støbe ny plade: beton | Platon | spånplade | skruet trægulv. Jeg antager, at vi også bør installere eller forberede en aktiv ventilator for at ventilere gulvet. Derefter må vi bryde det gamle afløb op og grovstøbe/afrette med selvnivellerende spartelmasse for at udjævne gulvet, der hælder mod brønden i hele rummet.
Platon installation er dog ikke gratis eller nemt og overvejer om det faktisk ikke bliver billigere at bryde dette rum op også. Det ville f.eks. kunne betale sig med en betonbil i stedet for at blande selv. Jeg har fået en pris på ca. 35` for at bryde op og støbe med gulvvarme (+materialer til beton/isolation/armering) i det nuværende vaskerum.
Teknisk løsning med ny bundplade og gulvvarme: beton| lim med fugtspærre | trægulv (alt. dampspærre + spånplade og så skrue).
Alternativt kunne man jo bryde op og lægge ny plade uden gulvvarme og spare 16`. Men det føles lidt hul i hovedet, når man alligevel har brudt op.
Fordelen ved at bryde op er også en bedre loftshøjde i gæsteværelset, som allerede nu er 5cm lavere end fyrrummet pga. højere gulvniveau.
Er der noget, jeg har overset i de tekniske løsninger?
Langsigtede/kortsigtede anbefalinger?
Noget jeg har misset?
Refleksioner?
Tænker jeg rigtigt med materialet til opholdsstuen lidt groft ifølge nedenstående om jeg skal sammenligne omkostningerne til det bliver nok nogenlunde ens?
Støbning:
- Cellplast 50kr//kvm
- Makadam 1000kr
- Armering 100kr/kvm
- betonbil 9000kr/2 (ca. Halv bil per rum)
- fugtspærre osv. 1000kr
= ca. 9tkr
Platonløsning:
- Platonmåtte 2500kr
- samlebånd 2000kr
- Opbuk 1000kr
- nogle sække grovbeton 200kr
- selvnivellerende spartelmasse 2000kr
= ca. 8tkr
Tak på forhånd for kloge råd ☺️
Baggrund:
Vi skal bryde det gamle fyrrum op og lave et vaskerum (ca. 15m2). Rummet ved siden af, som er det nuværende vaskerum (ca. 20m), tænkte vi at lave om til gæsteværelse/opholdsstue med et massivt fyrretræsgulv, der er blevet til overs fra en anden renovering. (trægulv er et must ifølge min partner).
Vi forsøger at holde lidt på pengene og overvejer at spare ved at undlade at bryde det nuværende vaskerum op og i stedet lægge trægulv på den eksisterende plade. Tykke trægulve er jo ikke de bedste på gulvvarme og giver en blødere varme allerede uden gulvvarme.
Jeg har læst diverse tråde, anbefalinger og lander på følgende:
Teknisk løsning uden at støbe ny plade: beton | Platon | spånplade | skruet trægulv. Jeg antager, at vi også bør installere eller forberede en aktiv ventilator for at ventilere gulvet. Derefter må vi bryde det gamle afløb op og grovstøbe/afrette med selvnivellerende spartelmasse for at udjævne gulvet, der hælder mod brønden i hele rummet.
Platon installation er dog ikke gratis eller nemt og overvejer om det faktisk ikke bliver billigere at bryde dette rum op også. Det ville f.eks. kunne betale sig med en betonbil i stedet for at blande selv. Jeg har fået en pris på ca. 35` for at bryde op og støbe med gulvvarme (+materialer til beton/isolation/armering) i det nuværende vaskerum.
Teknisk løsning med ny bundplade og gulvvarme: beton| lim med fugtspærre | trægulv (alt. dampspærre + spånplade og så skrue).
Alternativt kunne man jo bryde op og lægge ny plade uden gulvvarme og spare 16`. Men det føles lidt hul i hovedet, når man alligevel har brudt op.
Fordelen ved at bryde op er også en bedre loftshøjde i gæsteværelset, som allerede nu er 5cm lavere end fyrrummet pga. højere gulvniveau.
Er der noget, jeg har overset i de tekniske løsninger?
Langsigtede/kortsigtede anbefalinger?
Noget jeg har misset?
Refleksioner?
Tænker jeg rigtigt med materialet til opholdsstuen lidt groft ifølge nedenstående om jeg skal sammenligne omkostningerne til det bliver nok nogenlunde ens?
Støbning:
- Cellplast 50kr//kvm
- Makadam 1000kr
- Armering 100kr/kvm
- betonbil 9000kr/2 (ca. Halv bil per rum)
- fugtspærre osv. 1000kr
= ca. 9tkr
Platonløsning:
- Platonmåtte 2500kr
- samlebånd 2000kr
- Opbuk 1000kr
- nogle sække grovbeton 200kr
- selvnivellerende spartelmasse 2000kr
= ca. 8tkr
Tak på forhånd for kloge råd ☺️
Det er fuld fart på! Efter noget kaotisk støvet bore- og slibearbejde, der støvede halvdelen af huset til, er vi snart klar til betonbilen!oscarwww sagde:
Alle væggene blev slebet, så malingen blev fjernet så godt som muligt. Derefter er de fleste blevet pudset. Nogle steder vil der blive sat skillevægge op med vådrumsplader for at bygge rør ind osv.
Mændene lykkedes med at bore/knække nogle sten væk, som stak op rigtig godt, så gulvniveauet blev helt ok. Vi har måttet gå lidt på kompromis med isoleringen, så den kun er 5 cm på nogle små områder, men ellers er det gennemgående 10 cm. Skønt for gæsteværelset blev nu ca. 5-10 cm højere til loftet.
Lidt i tvivl nu omkring betonen, da de ville have, at jeg skulle bestille den fra et betonfirma og bare sige ”kælderbeton”. Er der nogen, der ved noget godt tip, eller klarer det sig i samtale med betonfirmaet? tips på betonfirmaer i sthlmområdet ville heller ikke være en dårlig idé ☺️
Tak på forhånd
Klik her for at svare