Hej!

Jeg har brug for at bryde ca. 15 kvm, omkring 10 cm tykt betonggulv i en kælder fra 1947 for at bygge vaskerum/spa. I Göteborgsområdet.

Gør jeg det selv, skal jeg leje en god boremaskine, stor gulvskærer/vinkelsliber samt container, og slæbe skidtet 8 trapper og ca. 40 meter til et sted, hvor man kan stille containeren.

Ikke så ivrig efter det, så jeg spekulerer på, hvad det ville koste at hyre en håndværker/grovarbejder til at gøre det for mig?

Støbe gulv og sådan gør jeg selv senere.

Tak på forhånd :)

Er du sikker på, at gulvet er støbt så tykt i en kælder fra 1947?

Har et hul i gulvet lige nu, og det er omkring 10 cm, men det er muligt, at det er tyndere andre steder. Hvad ville du gætte på, at det er for tykkelse, hvad plejede man at støbe i 1947?

Selv har vi ung. 3-4cm som gik udmærket at bryde med en almindelig borehammer, da jeg lagde nogle afløbsrør om, da jeg renoverede vaskerummet. Derimod var der nogle ordentlige stenbumlinger under. Men det kan nok variere fra hus til hus.

• Synes
Earte
  • Laddar…
Vi havde også store klippestykker under betongulvet i kælderen - de var betydeligt sværere at fjerne end betonresterne, da gulvet blev gjort i stand.

Antager at du finder håndværkere, der laver grovnedrivning for en smule under 200:-/timen efter ROT-fradrag. Bare skøn hvor lang tid det tager at bryde op og bære væk. Hertil lægger du leje og transport + tømning af containeren.

Skal du ikke også grave lidt ud under betonen for at få plads til nyt kapillarbrydende lag og eventuelt isolering? Det tager også tid...

Farsan brugte spyd til at fjerne 25kvm i kælderen. :) 10 cm tyk beton fra 1944, ikke specielt hård dog.

Jeg skar betonen op i 30*30 cm stykker med en stor vinkelsliber. Derefter gav jeg et eller to hårde slag på hver flise, og de revnede i snittet. Gulvet var 10 kvm og ca. 10 cm tykt fra 1921, da huset blev bygget. Det værste var, at der kom en masse støv fra vinkelsliberen, så jeg knap kunne se noget. Meget nemmere at bære hele stykker op end en masse ituslået. Pas bare på, at støvet suges ind i sliberen og kan nok skabe problemer. Det hele tog mig 4 dage, men når man har brug for det, så gør man det.

Jeg havde på et job to polakker, som kun brugte slegge.
De ville ikke bruge borehammer eller kap, syntes det tog for lang tid.
Det var et hus fra '38, ca 16 m2, de var færdige på to dage.
Alt blev båret ud til containeren.

• Synes
Aimo
  • Laddar…
Jeres ord om at jeg var svag fik mig til at gå ned i kælderen og hamre lidt. Viste sig at I havde ret, det var omkring 5 cm tykt, og det gik hurtigt at hamre i stykker, da det var ret blødt.

På lørdag bliver det med andre ord grinfest og vold. Hvis I har lyst til at komme forbi og hamre/vinkelslibe/bore/pry, så giver jeg mad og øl :)

• Synes
Jonny Hylander
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.