Skal købe en ny bordplade i massiv eg til køkkenet, og spørgsmålet er, om jeg skal bruge ekstra penge på at få det skåret eller ej.
Den bordplade, jeg har i dag, skar jeg ud selv. Forskellen på bordpladen i dag og den nye er kun, at den nye er lidt tykkere. Den jeg har i dag, som jeg købte for nogle år siden, var altså et fejlkøb kan man sige. Den er 2,7 cm tyk, men jeg har brug for 3,0 cm.
Som sagt skar jeg den forrige ud selv, men det var ret besværligt at måle op og save, og desuden blev min lille etværelse til et savværk. Det mest irriterende var dog, at min stiksav, jeg købte, sandsynligvis var meget dårlig, det blev ligesom skæve snit. Klingen var vel for svag eller noget?
Under alle omstændigheder, her er dagens alternativer:
Alternativ 1: Købe bordplade 3740 kr + specialudskæringer 698 kr = 4438 kr fra Fredells Alternativ 2: Købe bordplade 3330 kr fra Beijer og skære ud selv
Man kan altså sige, at det koster 1108 kr ekstra at få det skåret ud.
Problemet med skæve snit har jeg forstået skyldes, at bladet ikke går igennem materialet tilstrækkeligt meget. Men det gør jo ikke så meget, om det er skævt, så længe hullet er jævnt på oversiden. En variant er at køre med stiksavsblade, der har tænderne "den forkerte vej", så kan du save fra finsiden uden, at det laver splinter.
Det må åbenbart være lige nedad, eller det afhænger af hvilken vej. Jeg mener, hvis det bliver skævt udad, så bliver dimensionerne for små på undersiden.
Hvad kan det skyldes, at bladet ikke kommer igennem materialet? At man har et for kort blad?
Miles: Jeg har en dykker-sav, men det er kun korte strækninger, hvor den er nyttig i dette tilfælde. Det er et lille hjørne, der skal skæres ud, og et hul til kogepladen. Så en stiksav bliver stadig nødvendig.
Min dykker-sav er desværre ikke så pokkers god, og jeg har ikke et godt miljø at save med dykker-sav. Det bliver ustabilt, når jeg skal balancere styreskinnen på bordet her, og jeg har intet at save i under. Så skal jeg købe noget krydsfiner-materiale og lægge under. Så er vi allerede i gang med et projekt, der begynder at være de 1000 kr hos Fredells værd.
Den der gummiliste på styreskinnen kan man heller ikke følge, fordi saven nogle gange har skåret ind i den og skåret et par mm væk på forskellige steder langs den. Så det er møgirriterende at regne ud, hvordan man får det lige.
For 1108 kr får du en Bosch GST 90 e og nogle virkelig gode savklinger som mere end vel klarer jobbet.
En GST er en livslang kammerat som du ikke vil fortryde et sekund at du købte. Nu har du jo desuden chancen for at få den "gratis", så hvad venter du på?
Miles: Jag har en sänksav men det er så korte strækninger som den kommer til hjælp i dette tilfælde. Det er et lille indre hjørne som skal skæres ud og udsparing til kogeplade. Så stiksav bliver alligevel nødvendig.
Min sänksav er desværre ikke så pokkers god heller og jeg har ikke nogen god miljø at save med sänksav. Bliver ustabilt når jeg skal balancere styreskinnen på bordet her og har ingenting at save i under. Da skal jeg købe noget plywood-materiale og lægge under. Da er vi allerede inde på et projekt som begynder at blive værd dedér 1000 kr på fredells.
Dendér gummiliste på styreskinnen går ikke at gå efter heller eftersom saven har trukket ind i den ibland og skåret bort nogen mm på forskellige steder langs med den. Så er skidebesværligt at regne ud hvordan man får det lige.
Ok! Men du saver vel "lige strækninger" med sänksaven?
... jeg købte en Festool sänksav med skinne + skinnebeslag (fra ebay.de er det jo bedre pris) = så utroligt godt og bruges ganske ofte på huset, senest i går da jeg justerede dørene lidt som jeg ikke ville skrabe i nylakerede tærskler. Med en Kärcher-støvsuger på så var det ikke nogle problemer at save dørene i køkkenet Med et par brædder under og saven sat på et par mm under den plade man skal save har jeg aldrig haft behov for noget plywood under heller.
Den Meecen er der opkastvarsel på.
Lyder jo også som om du kan sende dykksaven på samme tid.
Skærende værktøj skal man aldrig spare på hverken maskinen eller blade/klinger.
Begynder man at købe billige ting, bliver de dyrere ting bare endnu dyrere, når du endelig køber dem, for da har du også betalt for den billige.
Ingen gode værktøjer og ingen god plads at save på = let værd pengene at få det tilskåret. (Hvis du nu ikke vil have en undskyldning for at købe værktøjer.)
Stiksav har jeg i øvrigt aldrig lykkedes med at få særlig gode snit med.
Sav selv. så meget arbejde er det ikke, og en 30mm tyk plade er virkelig ingenting at bide i.
Nu ser jeg, at mange foreslår en dyksav, ja de er skidegode og helt awsome. Jeg bruger selv dyksav, når jeg saver huller i bordplader osv., men jeg bruger også stiksaven lige så ofte. Det afhænger simpelthen af humør, og hvor meget plads jeg har at arbejde på, samt hvor god belysning jeg har. Stiksaven går hurtigere. Du får flotte snit selv med en stiksav, hvis bladet er helt nyt.
Jeg foreslår alligevel stiksav i denne sag.
Når snittet begynder at blive skævt, har det udelukkende at gøre med, at bladet er sløvt og har gjort sit, og at du trykker for hårdt. Et sløvt blad skaber mere varme, hvilket resulterer i, at bladet bøjer sig. Vendte tænder er ikke noget, du behøver at bekymre dig om i dette tilfælde. Ja snittet bliver pænere, men saven hopper betydeligt mere for personer, der ikke har kørt med dem før.
1 - Nyt blad af den længere model til træ, ca. 70-90mm lange. Findes i 5-pak.
2 - Tape med den 50mm gule/orange byggetape (svagt lim efterlader ingen rester, let at fjerne) på pladen, hvor du har tænkt dig at save. Tegn PÅ/Over tapen, hvor du skal save. Dvs. vurder med øjemålet, hvor du tror savsnittet kommer til at være, og tap derefter over midten af det. Det nemmeste er at sætte dig på hug og se, hvor du har skabstammens inderside. Så kan du let se, hvor du skal sætte tapen cirka. Når tapen er sat, tegner du konturen, hvor du skal save på tapen. Så slipper du for takkede kanter og slag i træet.
3 - Bor med 10mm bor i hvert hjørne i det planlagte hul. (tænk på at holde borets centrum 5mm indenfor hjørnets streg, så hullet ikke går udenfor savlinjen)
4 - Start med at føre savbladet ned i et af 10mm hullerne og sav begge kortsider
5 - Skru en lægte fast (i delen du skal save/løfte bort) , som går fra kortside til kortside. På den måde vil stykket ikke falde ned med et brag i skabet, når du er færdig med at save, og du kan roligt holde begge hænder på saven.
6 - Sav langsiderne forsigtigt. Begynd længst inde, da det er sværest at nå. Afslut med snittet nærmest dig.
7 - Løft den tykke skive ud, du har savet ud, ved hjælp af lægten, der holder den på plads.
8 - Fjern tapen.
9 - FÆRDIG. Tid til en øl. =)
Den der gummiliste på styreskinnen går ikke at følge efter heller, eftersom saven har skåret ind i den af og til og skåret væk nogen mm på forskellige steder langs med den. Så det er skidebesværligt at regne ud, hvordan man får det lige.
køb ny gummiliste. De findes som reservedele. Man må skifte dem lidt nu og da, når de løsner eller når man har savet så meget, at de er slidt ned og ikke linerer med klingen. Når du har limet den nye på og savet første snit, så passer det igen. =)
Får beslutsångest
...Den jeg har i dag, som jeg købte for nogle år siden, var altså et fejlkøb kan man sige. Den er 2,7 cm tyk, men jeg har brug for 3,0 cm...
Nej, jeg har svært ved at forstå!
Give mange tusindlapper for 3 mm tykkere bordplade, når den nuværende, hvad vi ved, opfylder sin funktion godt.
Hvorfor ikke lægge nogle 3,2 mm masonitstrimler under den eksisterende plade, så er du i mål?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.