Hej!
Jeg tænkte på at bygge mig en lang bænk af høvlet fyrretræ. Det skal være brede planker, så åretegningen kommer til syne, desuden er de færdige stavlimede fulde af knaster.

Mon der er nogen, der har nogle tips til, hvordan jeg bedst samler dem uden at træet slår sig.

Jeg skal tilføje, at bænkepladen skal bejdses og lakeres rundt om med fernis.

Richard

Lim dem sammen med trælim evt. kan du også plugge. Dog, det vigtigste af alt: træet skal være tørt. Desuden skal du forhindre, at pladen slår sig. Dette gør du bedst ved at placere tværgående regler på undersiden. Disse skal både limes og skrues for bedste resultat. ;)

Årsagen til, at man stavlimmer, er netop for at undgå, at det slår sig. Ved, at man kløvede brede planker og derefter drejede dem 90 grader og limede dem sammen på sløjden for mange år siden netop af denne grund. Men det er sikkert muligt at holde dem sammen med kraftige regler under også. Måske eventuelt stål for at kunne gå ned i dimension. Tænk på, at Fyr ikke er noget hårdt træsort, så det får let kraftige mærker i det. Så det er ikke den ultimative træsort at have som arbejdsflade.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.