Jeg har fældet en eg på min grund, jeg vil gerne lave en bordplade af den.

Er der nogen på forummet, der har erfaring med et lignende projekt?

Hvordan finder man nogen, der kan save et træ op?

At lime sammen er jo ikke så kompliceret, men forarbejdet lader sig ikke gøre uden den rette viden/maskiner.

Halløj!

Bygge ting af eget træ er noget af det sjoveste, man kan gøre, men langt fra det nemmeste...

1. Save stammen op
Jeg saver selv på mit jonsered savværk. Inden jeg havde det, savede jeg det meste hos en ven ude på landet. Der er mange bønder/skovejere, som har egne små savværker, absolut nemmest hvis du finder nogen sådan inden for bekendtskabskredsen. Det kan være lidt svært at komme ind på de store savværker, så bedst er det, hvis du finder noget lille privat.

2. Tørring
Noget af det vigtigste, inden du begynder at arbejde i det savede træ, er, at det får tørre ordentligt, ellers er det bare spildt tid. At tørre træ er en hel videnskab, og alle har deres metoder. Selv har jeg den store fordel, at jeg ejer en lade med høloft, hvor træet kan tørres relativt hurtigt. Men det er naturligvis muligt i de fleste rum, også udendørs. Men det vigtigste er, at det tørrer ordentligt, gerne ned til 6-8% fugtighed.

3. Bearbejdning
Når træet så er tørret, er det tid til at save/høvle det til de rette dimensioner. Det er en smagssag, hvis du skal lave en bordplade, om du vil have mange smalle staver eller få brede. Er ådringen smuk i træet, så er det meget smukt at have bredere stykker, så man kan se det smukke træ.
Til dette har du brug for en bordrundsav og en afretter/tykkelseshøvl. Høvlen er nok det vigtigste, så du kan høvle det til de rette dimensioner og få en god finish.

4. Limning
Limning af større stykker som bordplader er dog ikke så let, som det lyder. Det er meget let, at pladen bliver skæv og vrider sig, hvis man ikke har et limbord eller lignende. Det er også meget vigtigt, at du har høvlet alle sider rigtig lige, så der ikke bliver sprækker i bordet. Dette er ekstra vigtigt, når du har bredere stykker, der ikke former sig efter hinanden så let.
Men har du bare mange limtvinger og en stor plan overflade, så skal dette ikke være noget problem.

Håber jeg ikke skræmte dig fra dette projekt, som sagt er det meget sjovt at bruge eget materiale til sine projekter.

/elof - finertømrer

Tak for et godt og udførligt svar, jeg har ingen bekendte, der har savværk, så spørgsmålet må ud i forummet.

Er der nogen i Stockholmsområdet, der kender til et savværk, der kan save en Eg op?

Signatur: Taknemmelig for svar.

:D

Det måske er sjovt, men hvilket spild af tid at lave netop en bordplade når der er masser af billige egeplader i byggemarkederne.

Tænk på at du nok må vente et godt stykke tid på tørringen.

Når du limer, vær omhyggelig med at have træet vendt skiftevis, så det slår sig jævnt over overfladen. Det er det eneste råd jeg kan give som ikke elof allerede har nævnt.
/CC

Du kan måske leje en logosol tømmerjigg for at save stammen op på stedet?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.