Hej!

Var og fejrede påske hos svigerfar/mor. De har et indglasset udestue, og i dag begyndte jeg at tænke over det, da jeg lagde mærke til, at tagbjælkerne kun ser ud til at være fastgjort mod bæringen vha. skråspik. Når man bruger den model på billedet, hvor tagbjælken ikke hviler oven på bæringen, burde den vel fastgøres med en bjælkesko? Se billedet, hvor fastgørelsen er markeret.

Tagbjælker i et indglaset rum, fastgjort med skråspik til en bærende bjælke, markeret med rødt, i stedet for at bruge en balksko.

• Synes
Masthugg
  • Laddar…
Der er intet principielt galt med skråspikning. Det afhænger af antallet af søm og hvor kraftige de er. Den maksimale vertikale belastning på en sådan fastgørelse kan let nå op til 500 kg. Meget mere hvis det er et dybt tag og det befinder sig i en højere snezone eller hvis risikoen for sneophobning er stor.

Havde været lettere at svare, hvis du havde sat mål på taget, forskel om det er 3 kvm eller 50 kvm, og hvor i landet det er, Skåne eller Norrland.

Anvender aldrig hulplade af nogen slags, hvis det er synlig montering. De er jo skidegrimme, og det hjælper ikke spor at forsøge at kamuflage-male dem heller. Skråspikning er modellen. Det er præcis som Justus siger, bare at tilpasse træ og søm efter forudsætningerne.

• Synes
Sannerud1 og 1 anden
  • Laddar…
kenneth5828 kenneth5828 sagde:
Havde været lettere at svare, hvis du havde sat mål på taget, forskel om det er 3 kvm eller 50 kvm, og hvor i landet det er, Skåne eller Norrland.
20 kvm tag, Göteborg

Intet problem med skråspikning, hvis der ikke skulle komme meget sne.
Holderne er ikke direkte kønne, som personer her har påpeget.

kenneth5828 kenneth5828 sagde:
Intet problem med skråspikning, hvis der ikke skulle komme meget sne.
Holderne er ikke direkte pæne, som personer her har påpeget.
Ok, toppen! Det plejer ikke at komme meget sne her.

Hvis det nu var et udestue i Norrland, hvordan havde det blevet anbefalet, at tagbjælkerne blev fastgjort i bærelinjen?

Jeg har set, at man nogle gange skruer i en mindre regel langs med bærelinjen i underkanten og laver en tilsvarende udskæring i tagbjælken. Så lader man tagbjælken hvile ovenpå den regel. Bjælken er selvfølgelig også fastgjort i bærelinjen på lignende vis som ovenfor.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.