Hej hej! Nyinflyttet i hus fra 1937. Renoverer kælderen ved at rive alt ud. Mistænker, at gulvet i kælderen oprindeligt var af typen jordgulv. Det burde også betyde, at kældervæggene står på sokkel. Alle rum i kælderen har i øjeblikket betongulv på forskellige niveauer, hvilket indikerer, at gulvene er støbt efter behov. Loftshøjden i kælderen er lidt over 2 meter overalt.

Formålet med renoveringen er at udnytte rummet (ca 70 kvm) til forskellige hobbyaktiviteter samt vaskerum. Der er en vis mængde radon i kælderen, og alle vægge havde rådne/mugne træregler med isolering og gipsplader mod ydersiden. Alt sådan skal væk og gøres "rigtigt". Huset er også i fuld gang med dræning.

Mit spørgsmål: Bør jeg bryde gulvet op? Kan man overhovedet gøre det selv?
Fordelene er, at jeg kan isolere fundamentet, får lidt mere loftshøjde, kan skifte afløbsrør, samt får en ensartet højde på gulvet (og måske gulvvarme mm).
Ulemperne er vel, at det vil tage en masse tid og være ekstremt hårdt at flytte al massen. Der er dog egen indgang til kælderen. Men er det værd det?

Alternativet er at lægge et tyndt lag beton over gulvet i øjeblikket (der er en sprække i gulvet, som går direkte ned til jorden under huset), og derefter jævne med afretningsmasse, før vi sætter nye vægge og isolering op.

Jeg har gjort præcis det der, eller holder stadig på egentlig, for det er et projekt, der aldrig slutter. Huset bygget i 30'erne, og meget kolde gulve i kælderen.

Billet væk gulvet, som bestod af ~20mm beton, gravet ud gruset, der lå under, og lidt af leret, som fandtes under det. Fik lagt kloak og radonsugeslange, fiberdug, makadam og isolerbeton (EPS-cement). Indtil videre er jeg meget tilfreds, men man skal ikke undervurdere, hvor meget jord, sten og beton vejer.

Kælderrum under renovering med rå betonggulv, ventilationsrør og værktøj langs væggene. Orange slange til ventilation på gulvet. Bygning af kældergulv med nye afløbsrør, plastfolie, makadam, isoleringsbeton og værktøj som vaterpas og cementblanding på betongulv. Kælder under renovering med nyt flisegulv. Værktøj ligger spredt, og et delvist samlet skab er synligt. Vinduet har en ventilator monteret.

For os blev det drevet af, at vi havde behov for at skifte kloakstammen, og da havde jeg alligevel halvdelen af gulvet væk.
Udnytter muligheden for at opdele vaskerummet i en badeværelsesdel og holder nu på med resten af kælderen.

Klart du skal bil! Man skal altid bila.

• Synes
Slarvpellen og 1 anden
  • Laddar…
T TypRätt sagde:
Klart du ska bil! Man ska alltid bila.
Og tage fat med værktøjerne. Jeg prøvede først med en borehammer, og for pokker hvilket slid. Nu står der en stor demolitionshammer derhjemme, og den går gennem pladen som smør.

Jeg havde lavet et testhul først tæt på en ydervæg (typ 50x50cm) for at se, hvordan det er bygget. Hvis kældervæggenes sål er i niveau med nuværende gulv, vil det være meget mere arbejde, hvis du skal vinde lofthøjde, isolere m.m.

P pjkw sagde:
Jeg ville have lavet et testhul først tæt på en ydervæg (typ 50x50cm) for at se, hvordan det er bygget. Hvis kældervæggens sål er på niveau med det nuværende gulv, vil det være meget mere arbejde, hvis du skal vinde lofthøjde, isolere m.m.
Jeg fandt en stor jävla sten lige under overfladen, da jeg tog et testhul.

Da der er en drænering i gang lige nu, fik jeg chancen for at måle og inspicere. Det viste sig, at der slet ikke er nogen sokkel. De murede vægge stod oprindeligt direkte på bar jord, hvad det ser ud til.

Hvordan går det med dig, Dallas84? Jeg spørger, fordi jeg har lignende tanker om mit eget hus fra 1935, som jeg nylig har købt. Jeg overvejede først at dræne og brække hele kældergulvet op for at isolere, installere radonsug og eventuelt lægge gulvvarme. Men jeg har ændret planerne og vil i stedet bare sætte radiatorer ind i forbindelse med skift af varmekilde fra olie/el til LVVP samt skifte VA-rørene. Jeg håber, at det vil være nok til at tørre kælderen ud. Drænering må vente. Derimod har jeg anskaffet en nedbrydningshammer for at brække kloakrørene op i kælderen, en Einhell TC-DH 43.

Krilleman
L LexLux sagde:
Hvordan går det for dig, Dallas84? Jeg spørger siden jeg har lignende tanker omkring mit eget hus fra 1935, som jeg for nylig har købt. Jeg overvejede først at drænere og opbryde hele kældergulvet for at isolere, installere radonsuger og eventuelt lægge gulvvarme. Men jeg har ændret planerne og vil i stedet bare indsætte radiatorer i forbindelse med skift af varmekilde fra olie/el til LTWP samt skifte VA-rørene. Jeg håber, at det vil være nok til at udtørre kælderen. Drænering må vente. Derimod har jeg anskaffet en nedrivningshammer for at opbryde afløbsrørene i kælderen, en Einhell TC-DH 43.
Hvorfor vil du ikke lægge gulvvarme?
Det er utroligt dejligt, når du først har gjort arbejdet.
Jeg har gjort præcis det samme!

Krilleman Krilleman sagde:
Hvorfor skal du ikke lægge gulvvarme, når du har mulighed for det?
Det er utrolig dejligt, når du først har gjort arbejdet.
Jeg har gjort præcis det samme!
Jeg ville skulle bryde hele kælderen op samt få fjernet en stor mængde jord for at få plads til isoleringen, som skal være mindst 300 mm ved installation af gulvvarme, hvis jeg har forstået det rigtigt.

Der er så meget andet med huset, som skal gøres nu og over tid, at nødvendighed går forud for bekvemmelighed. Radiatorer vil nok være tilstrækkelige i mit lille hus, selvom planen er at dræne på et tidspunkt.

Krilleman
L LexLux sagde:
Skulle behöva bila hele kælderen samt få fjernet en stor mængde jord for at få plads til isoleringen, som skal være mindst 300 mm ved installation af gulvvarme, hvis jeg har forstået det rigtigt.

Der er så meget andet med huset, der skal gøres nu og over tid, at nødvendighed går forud for bekvemmelighed. Radiatorer vil nok være tilstrækkeligt i mit lille hus, selvom planen er at dræne efterhånden.
Gå ned til 200mm isolering hvis det er lettere.
Ikke forkert på nogen måde.

Sigt efter gulvvarme alle dage i ugen hvis du kan vælge initialt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.