Vores dørliste er lidt dårligt monteret, så der er et lille mellemrum (ca. 1 - 2 mm) mellem dørliste og væg (altså de lister, der er sømmet fast til væggen ved siderne af dørene). Mellemrummet ses ret tydeligt, fordi både dørliste og væg er hvide, og der bliver en sort skygge der.

I stedet for at slå flere søm i, så den sidder ordentligt (hvilket ikke ser pænt ud), overvejer jeg, om jeg kan fylde en hvid blød fuge i mellemrummet i stedet. Hvis jeg vælger latex, burde den kunne males over, hvis den hvide fuge adskiller sig for meget fra den stockholmsk-hvide vægmaling.

Jeg har aldrig set eller hørt om nogen, der har gjort sådan her. Er det dumt af en eller anden grund, eller er det bare at gøre det?

Jeg synes det bliver flottest at skjule alle sprækker med blød fugemasse. Du skal ikke bruge latex da det tørrer og bliver hårdt. Brug i stedet Sikaflex AT, det bliver gummiagtigt og bevarer blødheden over tid. Der findes også Cascol multifuge samt Bostik multifuge, hvis jeg ikke husker forkert. Cascol kan man få i forskellige farver, NCS farvekoden står på tuben. Disse kan også males over med godt resultat uden at sprække som latex gør.

Jeg takker for det. Jeg troede ikke, at latex blev så hård, men godt at du skrev det. Jeg kigger på dine forslag.

Jeg har søgt efter Casco multifug, fordi den har nøjagtig samme farvekode som mine vægge, men den er svær at få fat på. Jeg har løbet rundt blandt flere store byggemarkeder i Stockholm (Beijer, Bauhaus, Fredells). Ved I, hvor man kan få fat i det?

Fredells har den på hylden mellem farveblandingsdisken og tapetudstillingen, den hedder S 30 eller S 20 og findes i forskellige NCS koder. Jeg skal tjekke, om jeg sidder og opgiver forkert navn, men tror, at det hedder multifog.....vender tilbage ....

OK, så vil jeg køre forbi og købe den. Tak for hjælpen.

Selv bruger jeg altid latex ved samlinger på hvide lister.
Forstår ikke, hvad der skulle blive for hårdt. Og farven går godt sammen med listerne.

Editeret. Har ikke en latex revne. Og synes, at alt sidder som f_n. Dog fungerer latex ikke udendørs.

Senest redigeret:
Jo det måske fungerer nogle gange. Men hvis du har på latex den ene dag og maler samme eller næste dag, så sprækker det med stor sandsynlighed efter nogle uger. Det sker ikke med fugemasse, der ikke er vandbaseret, da den ikke krymper, når den tørrer. Desuden gulner den ikke, og den fås i forskellige farver. Bl.a. S 0502-Y, som er en almindeligt forekommende hvid farve.

okay. Jeg har ikke malet men kun fyldt i fuger mellem listerne.

jerk sagde:
Jo det kanske fungerer nogle gange. Men om du har på latex den ene dag og maler samme eller næste dag så sprækker det med stor sandsynlighed efter nogle uger.
PYT PYT PYT! Arbejder selv som bygningsmaler og har gjort det arbejdsmoment flere gange end træerne har blade. Sprækker aldrig! Du kan lægge en latex/akrylfuge og male over direkte (forudsat at du maler med vandopløselig maling) uden problemer. Bostiks Latexmassa er ellers markedets bedste, efter min mening. Kan desuden fryse - bare tø op i håndvasken og bruge. Til forskel fra øvrige latexmassaer på markedet.

Så at en latexfuge gulner hører ligesom ikke til sagen, en fuge indenfor malet område skal altid males over ifølge mig. Specielt når det gælder snedkerier da glansen er meget forskellig mellem maling og fuge.

_bystrom_ sagde:
PYTT PYTT PYTT! Arbejder selv som bygningsmaler og har udført dette arbejde flere gange end træerne har blade. Sprækker aldrig! Du kan lægge en latex/akrylfuge og male over med det samme (forudsat at du maler med vandbaseret maling) uden problemer. Bostiks Latexmasse er ellers markedets bedste, efter min mening. Kan desuden fryse - bare tø op i håndvasken og brug. I modsætning til andre latexmasser på markedet.

At en latexfuge gulner hører ligesom ikke til sagen, en fuge indenfor malet område skal altid males over efter min mening. Specielt når det gælder snedkerier, da glansen adskiller sig meget mellem maling og fuge.
Men i dette tilfælde skulle dørlisten også holdes på plads for at undgå ekstra sømning, og så er det nok bedre med en af de andre muligheder.

Som jeg tolker det, står der intet i trådstarten om, at fugen også skal bruges til at holde foderet på plads.
ogren skrev - "i stedet for at slå i flere søm så den sidder godt (hvilket ikke ser pænt ud) så overvejer jeg, om jeg kan lægge en hvid blød fugemasse i sprækken i stedet."

Dvs. at sømme mere i foderet for at det skal sidde korrekt/pænt/rigtigt, ikke for at fastgøre?

Ja men prøv så. Hvis du nu udgiver dig for at være maler. Tryk ud en klat latex og Sikabond AT eller Casco S30, lad den tørre i et halvt år og føl på konsistensen og sammenlign, hvilken der er hårdest. Hvis jeg skal gætte, så har du aldrig brugt andre produkter end latex. Produkterne er egentlig beregnet til formål med betydeligt højere krav og klæbeevne end latex, og derfor prisen. Latex bliver hårdt som plast sammenlignet med de andre, som er et helt andet produkt, der egentlig ikke kan sammenlignes på denne måde. Derfor anbefaler jeg dette.

Hårdt som plast?
Det er ikke blødt som silikone, hvis det er det du mener, men hårdt er det ikke. Intet problem at trykke en negl i den. Og klæbeevnen er der intet galt med. Bla tog jeg et gipsplade ned i sidste uge, som var fuget med latex direkte i gipsfugen... Jeg var nødt til at skære den løs og tænkte netop, at f_n hvor den sidder på ren gips. Dvs ikke papiret.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.