Hej.

Jeg er ved at renovere og skal lægge klinker rundt om den åbne pejs. Dette vil møde et trægulv. Skal man lægge blød fugemasse mellem klinker og gulv, eller fungerer det bare, at flise møder gulv?

A
A amandaasen sagde:
Hej.

Jeg er ved at renovere og skal lægge klinker rundt om den åbne pejs. Dette skal møde et plankegulv. Skal man lægge en fuge mellem klinker og gulv, eller fungerer det bare med klinken direkte mod gulvet?
Du låser bevægelsesfriheden i trægulvet, hvis du lægger det tæt...

Så blød fugemasse mellem er at foretrække?

A
A amandaasen sagde:
Så er blød fugning imellem at foretrække?
Ja, eller en liste, der tillader lidt bevægelse, du kunne jo have en mellemrum bare, men det er ikke så praktisk, da alt snavs mm. vil samle sig der😊

Mjukfuge går fint. Det er hensigtsmæssigt at have en mørkere farve med tanke på sod og skidt fra pejsen.

Sådan ser det ud hos os med 5 mm fuge mellem Jämtland Grå kalksten og fyrretræsgulv. Fugen er af en type, der ikke siver ind i kalksten og træet, og den ligger lidt under overfladen, præcis som en almindelig klinkefuge. Jeg regner med, at den skal udskiftes efter 10-15 år, når skuresæben får den til at løsne sig fra træet.

Mørk fugemasse mellem Jämtland Grå kalksten og fyrretræsgulv. 5 mm fuge dybde som ikke lækker ind i materialerne.

Johan Gunverth Johan Gunverth sagde:
Mjukfuge går fint. Det er hensigtsmæssigt at have en mørkere farve med tanke på sod og snavs fra pejsen.

Sådan ser det ud hos os med 5 mm fuge mellem Jämtland Grå kalksten og fyrretræsgulv. Fugemassen er af en slags, der ikke trænger ind i kalkstenen og træet, og den ligger lidt under overfladen, præcis som en almindelig klinkefuge. Jeg regner med, at den skal skiftes efter 10-15 år, når sæbeskuringen får den til at løsne sig fra træet.

[billede]
Del gerne flere billeder, hvis du har!

Mjukfuge går fint. Det er passende at have en mørkere farve i betragtning af sod og skidt fra den åbne pejs.

Sådan ser det ud hos os med 5 mm fuge mellem Jämtland Grå kalksten og fyrretræsgulv. Fugen er af en slags, der ikke lækker ind i kalksten og træet, og den ligger lidt under overfladen ligesom en almindelig klinkefuge. Jeg regner med, at den skal udskiftes efter 10-15 år, når skuresæben får den til at løsne sig fra træet.

[billede]
Flot! Mange tak for billedet! Jeg havde så svært ved at forestille mig, hvordan en blød fuge kunne lægges, så det ikke ser snasket ud på trægulvet. Vil jo ikke have, at det smører over på plankerne, hvis du forstår? Jeg efterstræber samme resultat som du har med andre ord 😃 har du tips til, hvad jeg kan sige til flisemesteren, så det ligger som det gør hos dig?

En hvid kakkelovn med gyldent metallåg på et trægulv, en plante og to lysestager på toppen. Hvid kakkelovn med gulddør og to lysestager på toppen, omkranset af træ- og flisegulv, grøn plante til venstre.

Man taper begge sider af fugen, fylder mod en bagstopningsliste og trækker af med en silikonespartel med den rigtige profil. Det sidste er vigtigt for slutresultatet. Brug ikke fingrene til at forme profilen på fugen, uanset hvor meget du læser om det på byggahus.se.
Test "ved siden af" for at afgøre, hvad der bliver pænt for jer. Maskeringstapen fjernes straks efter første "formning" af fugen. Hvis der opstår små uønskede "flækkanter" på den færdige fug, kan man forsigtigt stryge af med en opvaskemiddelsdyppet finger. Lad hærde i et døgn og tør derefter af med en blød fugtig svamp.

[billede][billede]

Man taper begge sider af fugen, fylder mod en bottningslist og trækker af med en silikonspatel med den rette profil. Det sidste er vigtigt for slutresultatet. Brug ikke fingrene til at forme profil på fugen, uanset hvor meget du læser om det på byggahus.se.
Test ”ved siden af” for at afgøre, hvad der bliver pænt for jer. Maskeringstape fjernes direkte efter første ”formning” af fugen. Hvis der opstår små uønskede ”flækkekanter” på den færdige fuge, kan man forsigtigt stryge af med en opvaskemiddelsdyppet finger. Lad hærde i et døgn og tør derefter af med en blød fugtig svamp.
Rigtig flot! Tusind tak for så udførligt svar og gode tips. Er jeg urimelig, hvis jeg informerer en uddannet fagmand om dette? Jeg tænker, at jeg hellere vil være tydelig med mine forventninger fra starten, men man vil jo ikke træde nogen over tæerne.

A amandaasen sagde:
Rigtigt flot! Tusind tak for så udførligt svar og gode tips. Er jeg urimelig, hvis jeg informerer en uddannet fagmand om dette? Jeg tænker, at jeg hellere vil være tydelig med mine forventninger fra starten, men man vil jo ikke træde nogen over tæerne
Det klarer din fagmand fint! Selve håndværket skal du nok lade dem gøre, som de anser bedst. Instruktionen gjaldt hjemme-fiksere. Det vigtige er, at du har de rigtige forventninger. Det var derfor, jeg nævnte, at blød fugemasse ikke er en evighedsinstallation. Jeg har 20 år gamle blød fuger, som er begyndt at slippe lidt nu, men det kan ikke ses, medmindre man kigger efter. 😉

Orange fliser ved siden af en trægulv i række, der viser detaljerne i overfladens tekstur og samlingen mellem materialerne.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.