4,918 læst ·
4 svar
5k læst
4 svar
Blød fugemasse mellem minerit og skorsten?
Hej!
Har bygget en ny indervæg 90* mod skorstenen. Den sidste plade mod skorstenen er minerit og sat i en stålregel. Problemet er, at der blev en ca. 0,5 cm bred sprække mellem pladen og selve pudset på skorstenen. Kan man bruge en almindelig latex-blød fugemasse her, eller findes der en anden form for blød fugemasse, som klarer evt. varme bedre?
/Chronaus
Har bygget en ny indervæg 90* mod skorstenen. Den sidste plade mod skorstenen er minerit og sat i en stålregel. Problemet er, at der blev en ca. 0,5 cm bred sprække mellem pladen og selve pudset på skorstenen. Kan man bruge en almindelig latex-blød fugemasse her, eller findes der en anden form for blød fugemasse, som klarer evt. varme bedre?
/Chronaus
Findes silicone hos Biltema, der tåler 200-250+ men ikke så overmalbart.
Ellers pannkitt(?) på patron, koster ca. 100:- hos f.eks. Bauhaus. Hærder og bliver stenhårdt, tåler 1000+, er overmalbart.
Med venlig hilsen, fremax
Ellers pannkitt(?) på patron, koster ca. 100:- hos f.eks. Bauhaus. Hærder og bliver stenhårdt, tåler 1000+, er overmalbart.
Med venlig hilsen, fremax
Bliver din skorsten så varm, at det ikke fungerer med almindelig akrylatfugemasse, malerfuge osv., så har du noget alvorligt galt med den. Maks 85 grader er kravet på skorstens udside. Murede skorstene er normalt betydeligt koldere end det. Det anses normalt ok at male, tapetsere osv. på en muret skorsten.
Er du alligevel bekymret, så kan du bruge fugemasse beregnet til brandtætning.
Er du alligevel bekymret, så kan du bruge fugemasse beregnet til brandtætning.
Ahh tak for svaret, men problemet er jo, at fugemassen både skal være overmalbar, bevægelig (for ikke at revne ved evt. bevægelser) og varmebestandig. Røret lige indenfor er kun til emhætten, men der vil blive placeret en brændeovn ca. 20 cm fra fugemassen, så jeg antager, at det bliver ret varmt der alligevel.
Rediger: PNO så ikke dit svar, inden jeg skrev, men jeg skal tjekke fugemassen. Almindelig akrylfugemasse ligger på maks 70 grader, antager at det kan blive lidt varmere, hvis man fyrer rigtig meget en gang i fremtiden. (I hvert fald ifølge skorstensfejeren)
Rediger: PNO så ikke dit svar, inden jeg skrev, men jeg skal tjekke fugemassen. Almindelig akrylfugemasse ligger på maks 70 grader, antager at det kan blive lidt varmere, hvis man fyrer rigtig meget en gang i fremtiden. (I hvert fald ifølge skorstensfejeren)
Senest redigeret:
Klik her for at svare