skal bygge et enkelt skur/brændeskur, hvor en mindre del skal isoleres for at kunne holdes frostfri.

Det bliver et trykket bjælkelag 45x170 på piller i jordniveau. Hvordan bygger man bedst blindbunden til isolering? Det skal gøres fra oversiden.

Slå på 45x45 i nederste kant på gulvreglerne og lægge asfaboard?

Hvorfor ikke skrue 28x120 på undersiden af gulvbjælkerne.
Du kan vel stadig komme til at skrue dem fast, selvom du er ovenpå?

Jeg har dårlige erfaringer med asfaboard som blindbund, den vil gerne bule og hænge ned.
Konstruktionskrydsfiner er bedre, hvis man ikke vil bruge bundplader.

Men hvis du følger din plan, er 45x45 jo overkill.
Strø/underlagsbrædder 25x38 skal vel være nok.

• Synes
ClasseClas
  • Laddar…
Hvorfor trykt? Skal ikke behøves der...

Der findes gode blindbottenskiver at købe. Skal bare ligge på en liste. 22x95 fra undersiden er jo enkelt, ellers 22x45 eller 22x35 hvis du kan få fat i det. Tror 25x25 uhøvlet var "standard" tidligere.....

Edit: toer på bolden... Og 25x38 er nok den rigtige dimension, er ikke konge på bræddegården længere :D

Senest redigeret:
ClasseClas
Trossbottenskiva fra bgrmax bliver udmærket, og så kan jeg også bruge en tyndere liste.

Tryckt - 2/3 af dette skur er et brændelager, der under tørring ikke vil have nogen vægge, og så føles det godt, hvis bjælkelaget kan tåle lidt vand. Derudover vil dette blive bygget tæt på jorden og ikke 20 cm op, så om vinteren/foråret kan man forestille sig, at det bliver vådt.

• Synes
Tornhuset
  • Laddar…
Byggmax har selvfølgelig ikke længere disse plader, så det bliver til at købe almindelige cementplader. Desværre ikke et helt billigt alternativ.

MathiasS sagde:
Byggmax har forstås ikke længere disse skiver så det bliver til at købe almindelige cementskiver. Desværre et ikke helt billigt alternativ.
I Lidköping har de 30 skiver tilbage, i Skåne ser det ud til, at der findes en hel del også, men synd at de stopper med den skive, det virker som et godt produkt ellers.

Synd at byggmax stopper med cementskiverne. De sælges uhærdede og lugter af lud og er lette at bryde itu ved tilpasning. Efter montering hærder de og bliver hårde som tegl. Ingen buler der. Ved ikke om det fungerer på samme måde med andre fabrikater? Med venlig hilsen, PerOF

ClasseClas
Det der troede jeg var en asfaboard men det måske er masonit. Jeg tror egentlig, at det er ligegyldigt, eller rettere sagt, for mig er det ligegyldigt, men det føles jo bedre at bruge "rigtige" ting. Her handler det om 4kvm i et rum som kun kommer til at opbevare spader osv., så egentlig burde jeg give fanden i at isolere overhovedet.

ClasseClas
Asfaboard er meget porøsere - 12mm tyk i forhold til masonitens 6 mm - og er egnet som vindbeskyttelse i vægge. Som blindbund synker den med tiden og er heller ikke egnet på grund af stor risiko for mugvækst.

MathiasS sagde:
...Her handler det om 4kvm i et rum, der kun kommer til at opbevare spader osv. så egentlig burde jeg lade være med at isolere overhovedet.
Nej, sjusk ikke nu men gør det ordentligt!
Egentlig skal du vel også have gulvvarme, og en håndklædetørrer til handskerne :)
Og glem ikke spots i loftet.

Tørreapparat til handsker har jeg et andet sted, men jeg havde tænkt mig en LED-stjernehimmel i stedet for spots, tror du det kan fungere og give den rette stemning blandt skovlene?

• Synes
KnockOnWood
  • Laddar…
Mikael_L
Asfaboard er for blød som blindbottenskiva. Den hænger ned med tiden og risikerer til sidst at falde helt ned.

Hvis man har støtte under den, ville det fungere, men så begynder det at blive så mange arbejdsmomenter og meget materiale, at det ligesom falder bort alligevel.

Stjernehimmel lyder godt. Sats på det.
Spadarna vil desuden være lykkeligere på arbejdet bagefter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.