Holder på at renovere kælderen i et gammelt hus fra tidligt 1900-tal. Væggene i kælderen er 20-30 cm tykke støbt med meget natursten i. I nogle af rummene i kælderen har man beklædt indersiden af ydervæggene med tynde (ca. 7-8 cm) blokke i blåbeton.

Nogen der ved hvorfor man gjorde sådant? Min egen gætning er, at dette blev gjort længe efter, at huset blev bygget. Kan det være for at efterisolere?

I vores gildesal og i trappen sidder der blåbetonblokke på indersiden af ydervæggene, men ikke på nogen anden ydervæg.
Ja, letbeton (fx blåbeton) er lidt isolerende.

• Synes
Dublin
  • Laddar…
JanneJanne123
Gætter vildt nu, men nogen ville måske have glatte vægge og syntes det var en nem måde?

JanneJanne123 JanneJanne123 sagde:
Gætter vildt nu, men nogen ville måske have glatte vægge og synes det var en smart måde?
Jo så skulle det kunne være også (udover evt isoleringseffekt), samtidig må det jo have været lidt besværligt at få dem op, hvis væggen ikke var lige/jævn fra begyndelsen.

D Dublin sagde:
Er ved at renovere kælderen i et gammelt hus fra tidligt 1900-tal. Væggene i kælderen er 20-30 cm tykke støbt med meget natursten i. I nogle af rummene i kælderen har man beklædt indersiden af ydervæggene med tynde (ca. 7-8 cm) blokke i blåbetong.

Nogen der ved hvorfor man gjorde det? Min egen gætning er, at dette blev gjort længe efter, at huset blev bygget. Kan det være for at efterisolere?
Svar ja.

Har selv ejet et hus med samtlige vægge, yder- og indervægge, i blåbetong. Det var et billigt materiale, som også var godt isolerende sammenlignet med alternativerne.

JanneJanne123
B Boende45 sagde:
Svar ja.

Har selv ejet et hus med samtlige vægge, ydre og indre vægge, i blåbetong. Det var et billigt materiale, som også var godt isolerende sammenlignet med alternativerne.
Men så lyder det jo mere som om, at det hus havde blåbetong i stedet for betonhulsten eller lignende, ikke at det blev sat på eksisterende vægge for at isolere?

JanneJanne123 JanneJanne123 sagde:
Men så lyder det jo mere som om det hus havde blåbetong i stedet for betonghålsten eller lignende, ikke at det blev sat på eksisterende vægge for at isolere?
Ja, det kan man tolke det som. Hvad jeg ville sige var, at ydervæggene manglede isolering, og det var alligevel den bygningsdel med mindst varmetab. Huset var fra 1958.

Jeg er jo lidt fristet til at rive blåbetonen ud, når jeg renoverer kælderen. Har godt nok ikke lavet nogen radonmåling, men jeg har ikke lyst til at vente på en måling i et par måneder, desuden skulle nedrivningen jo være hurtigt gjort. Tror I, der bliver nogen mærkbar forskel i isoleringseffekt uden blåbetonen?

Lavede en lille måling, vi har ganske vist isoleret kælderen på ydersiden.

Fik følgende måleværdier 0,5m over gulvet;
Uden blåbetong: 19,5°
Med blåbetong: 19,7°
Rumtemperatur: 20,2°

Alt opmålt med termoelementet type K & Honeywell 2020 kalibrator.

Demmpa Demmpa sagde:
Gjorde en liten mätning, vi har visserligen isolerat källaren på utsidan.

Fick följande mätvärden 0,5m över golvet;
Utan blåbetong: 19,5°
Med blåbetong: 19,7°
Rumstemperatur: 20,2°

Allt uppmätt med termoelementet typ K & Honeywell 2020 kalibrator.
Tak :) Det taler jo for at det ikke er nogen større isoleringseffekt, på den anden side kan jo din isolering på ydersiden gøre at fundamentmuren i sig selv er ret varm. Huset jeg renoverer er ikke isoleret på ydersiden.

E
D Dublin sagde:
Er ved at renovere kælderen i et gammelt hus fra tidligt 1900-tal. Væggene i kælderen er 20-30 cm tykke støbt med meget natursten i. I nogle af rummene i kælderen har man beklædt indersiden af ydervæggene med tynde (ca. 7-8 cm) blokke i blåbeton.

Nogen der ved, hvorfor man gjorde sådan? Mit eget gæt er, at dette blev gjort længe efter, at huset blev bygget. Kan det være for at efterisolere?
D Dublin sagde:
Er ved at renovere kælderen i et gammelt hus fra tidligt 1900-tal. Væggene i kælderen er 20-30 cm tykke støbt med meget natursten i. I nogle af rummene i kælderen har man beklædt indersiden af ydervæggene med tynde (ca. 7-8 cm) blokke i blåbeton.

Nogen der ved, hvorfor man gjorde sådan? Mit eget gæt er, at dette blev gjort længe efter, at huset blev bygget. Kan det være for at efterisolere?
Blåbeton er dårlig isolering.

Det er med største sandsynlighed slaggeplader og ikke blåbeton. Almindeligt i fx 30'erne at beklæde indersiden af kældervægge med det. Let at spore for el mm i disse og sandsynligvis lettere at pudse betonen bagved.
Værdiløse hvis man vil skrue noget tungere op.
Selv indvendige vægge i kældre plejer at være murede af slaggeplader, hvis de ikke er bærende.

• Synes
anaitis
  • Laddar…
P petererlandsson1194 sagde:
Det er med største sandsynlighed slaggerplader og ikke blåbeton. Almindeligt på fx 30'erne at beklæde indersiden af kældervægge med det. Let at spore for el eller lignende i disse og sandsynligvis lettere at pudse en betonen bagved.
Værdiløse hvis man vil skrue noget tungere op.
Også indervægge i kældre plejer at være murede af slaggerplader, hvis de ikke er bærende.
Hvilket udseende kendetegner slaggerplader? Det jeg har er meget typisk for blåbeton, dvs gråblå mod det blålige - lette og porøse. Desuden gav en korttidsmåling høje radonværdier, så vi vil rive alt ud.

Læg et billede op.

• Synes
JanneJanne123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.