Jeg renoverer en hytte bygget i 50'erne, og ved kontakt med en producent af sporede isoleringsplader til gulvvarme fik jeg anbefalingen om at bruge dampspærre under gulvpladerne. Jeg har tidligere været i kontakt med bl.a. Bison, som til denne type bolig foreslog dampbremse, hvilket jeg synes føles bedre end dampspærre, når det gælder vægge og loft, men en tanke, der slog mig, var eventuelt at bruge spærre også på vægge og loft i det rum, der skal blive en sovekrog, og så bruge dampbremse på vægge og loft i resten af hytten.

Hvilke fordele og ulemper ville der være ved at blande spærre og bremse lidt afhængig af rum? Min tankegang er bl.a. at jeg af forskellige årsager vil få svært ved at få det godt med spærre overalt, hvorfor jeg kan lide idéen om at lade hytten "ånde" lidt mere, men i det rum, man tilbringer natten, tænker jeg, at damptrykket er noget højere, og fordi jeg ikke har tænkt mig at have nogen vinduer eller andre åbninger i væggen i sovekrogen, kan jeg i det rum let få et rum, der set mod vægge og loft er helt tæt.

• Gulvplan over en hytte fra 50'erne med rum markeret som "SOV", "ALLRUM", "WC" og "KÖK".
R RocketScienceSmurf sagde:
Jeg renoverer en hytte bygget i 50'erne og ved kontakt med en producent af sporede isoleringsplader til gulvvarme fik jeg anbefalingen at bruge dampspærre under gulvpladerne. Jeg har tidligere været i kontakt med bl.a. Bison, som til denne type bolig foreslog dampbremse, hvilket jeg synes føles bedre end dampspærre, når det gælder vægge og tag, men en tanke der slog mig var at evt. bruge spærring også på vægge og tag i det rum, der skal blive en sovekrog, og derefter bruge dampbremse på vægge og tag i resten af hytten.

Hvilke fordele og ulemper ville der være ved at blande spærring og bremse lidt afhængigt af rum? Min tankegang er bl.a. at jeg af forskellige grunde vil få svært ved at få det godt med spærring overalt, hvorfor jeg kan lide idéen om at lade hytten "ånde" lidt mere, men i det rum, hvor man tilbringer nattesøvnen, tænker jeg, at damptrykket er noget højere, og eftersom jeg ikke har planer om at have nogen vinduer eller andre huller i væggen i sovekrogen, kan jeg i det rum let få et rum, der mod vægge og tag er helt tæt.
Det er tilstrækkeligt med spærring i taget på badeværelset.

Det er vel langt fra en eksakt videnskab. Jeg tror, at det største problem med dampbarriere i gamle huse er, at der er en risiko for, at små lækager forbliver uopdagede og medfører store skader, inden de opdages. Uden dampbarrieren ville fugten dels kunne tørre ud indad og dels ville man opdage det tidligere. Den risiko findes jo ikke i gulvet. Et andet potentielt problem er, hvis der er en lækage, hvor der ofte strømmer luft ud fra rummet og ind i væggen. Så kan der samle sig kondens, som ikke så let kan tørre op. Er alt perfekt, er dampbarriere bedre. Er det ikke perfekt, er dampbremse noget mere eftergivende. Jeg tror ikke, at det er nogen stor sag at blande dampbarriere og dampbremse. De har deres fordele og ulemper på de vægge, hvor de sidder.

• Synes
RocketScienceSmurf
  • Laddar…
A Avemo sagde:
Det er vel langt fra en eksakt videnskab. Jeg tror, at det største problem med dampspærre i gamle huse er, at der er en risiko for, at små lækager forbliver uopdagede og forårsager stor skade, før de bliver bemærket. Uden dampspærren ville fugten dels kunne tørre ud indad og dels blive bemærket tidligere. Den risiko findes jo ikke i gulvet. Et andet potentielt problem er, hvis der er en lækage, hvor der ofte strømmer luft ud fra rummet og ind i væggen. Der kan der opstå kondens, som ikke så let kan tørre op. Er alt perfekt, er dampspærre bedre. Er det ikke perfekt, er dampbremse noget mere tilgivende. Jeg tror ikke, det er nogen stor sag at blande dampspærre og dampbremse. De har deres fordele og ulemper på de vægge, hvor de sidder.
Tak for svaret. Det var omtrent min opfattelse, som du beskriver, at lykkedes det at lave installationen mere eller mindre perfekt, er spærre bedst i og med, at den ikke tillader nogen fugtvandring overhovedet, men jeg har aldrig begivet mig ud i det her før, og jeg ved, at jeg vil have nogle gennemføringer nogle steder, og med det i tankerne tror jeg, at det er en god idé i mit tilfælde at have dampbremse på visse flader for at mindske risikoen for, at jeg koncentrerer fugtproblemer til steder, hvor jeg ikke har formået at få en dampspærre helt tæt.

Senest redigeret:
Det første spørgsmål er jo, om sommerhuset skal være opvarmet altid?
Der er ingen større forskel på dampspærre/bremse, når det gælder huller og utætheder. Fugt vil finde sin vej ud der, hvor det er åbent.

Afhænger også af hvor tykke og velisolerede væggene er. Jo tykkere væggene er, desto længere tid tager det for eventuel fugt at tørre ud.

Planen er, at hytten skal være opvarmet året rundt. Der vil være gulvvarme i opholdsrum, køkken og WC. Mekanisk udsugning med ventilator placeret i ydervæggen i WC-delen og friskluftindtag i den modsatte side i opholdsrummet.

Den nuværende isolering er 50-70mm i væggene, og jeg er begyndt arbejdet med at efterisolere med vestkystplader på ydersiden.

Permanent opvarmet, så går det at have almindelig dampspærre. Personligt tror jeg, at dampbremse er at foretrække.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.