Jeg skal støbe en bundplade i et eksisterende hus, 70-100 mm tyk. Denne plade skal ikke bære nogen laster at tale om, bare et gulv senere. Da konstruktionen bliver lidt speciel, vil jeg få ned RF i betonen så hurtigt som muligt og tænkte derfor på at blande en beton med lavt VCT, måske 0,40 eller lige under, og derefter tilsætte flydemiddel og måske en smule retarder. Erfaringer med dette modtages gerne.

Betonen vil blive blandet i en traktormixer, 800 liter ad gangen, og kørt ind i huset for derefter at blive glattet. Hvad tror I om at bruge så fin ballast som 0-8 til dette? Det ville være rart ikke at gå højere.

Hvis du kun skal have naturgrus, så bliver der jo en del finmateriale i betonen, hvilket er vandkrævende, og det bliver sandsynligvis ret tyk beton. Desuden kan der være ret så varierende sigtekurver på forskellige 0-8 (naturgrus). Dit kan måske adskille sig meget fra det, vi bruger, og så er mine synspunkter en smule misvisende. Jeg har heller ikke rigtig erfaring med kun at have 0-8 ballast, så det er kun spekulationer egentlig.

Det kan også være følsomt med separation, når man nærmer sig 1 procent flydning af cementmængden, som det sandsynligvis kræves for denne lave vct. Hvilken flyd skal du blande med? SH cement har hurtig styrkevækst. Tror dog ikke, det er nødvendigt. Ved normal ballastkomposition har man ca. 35-40 MPa efter 18 timer ved 0,4-0,43 vct og stuetemperatur med SH, og det er måske overkill.

Overfladen bliver ofte svær at arbejde med, lidt tyggegummiagtig, når man arbejder med meget flyd og meget cement. Bør være bedre kun med naturgrus på det punkt i øvrigt, da kornene er runde.

Hvorfor vil du ikke bruge makadam? Meget ekstra arbejde? Tæt armering?

Når du beregner vct, glem ikke fugten i 0-8'eren. Det kan være op til 6-7 procent, hvis det har regnet på det.

Må lige fortælle om en specialstøbning, som vi lavede: Vct 0,33-0,34 og lidt ekstra varme. Kom op på 35 MPa på 5,5 timer, fedt. Vi nåede at støbe i samme form to gange på en 8 timers arbejdsdag :)

Gjorde et andet eksperiment: Kun hvidcement flyd og vand, vct ca. 0,2. Styrke efter 24 timer: 128 MPa :) Blev omtrent som porcelæn.

Jeg tænkte på at bruge 0,5 % BASFs Gleinium 51, eller Sikas produkt som jeg har glemt navnet på. Er åben for forslag.

Ja, det er muligt, at det bliver mere vandkrævende eller sværere at arbejde med kun 0-8 som ballast, det var et tip fra en nabo, der er betonarbejder. Han mente, at det ville være enklere. Jeg tror dog ikke, at han er sådan voldsomt dygtig.. Jeg modtager gerne forslag til ballastfraktioner.

Fugten i gruset har jeg tænkt på, tænkte at tage en prøve (veje før og efter tørring) for at kompensere for dette.

Har ikke prøvet 51, derimod 400 og ACE30. Sika har ret mange fx GT1, GT2. 51 duer sikkert. 0,5% er måske i det mindste laget men fx sigtekurven på gruset bestemmer (+en masse andre faktorer, fx temp), så det er svært at forudsige. Hvor meget cement per m3 havde du tænkt?

Vedrørende fraktioner, så kig hvad der findes hos din lokale leverandør. 8-12 måske udover gruset. Det er meget risikabelt at give opskriftstips online, for jeg ved hvor lidt der skal til, før det bliver en fiasko, så du må prøve lidt selv. Kan måske klare sig med bare 0-8, har desværre ikke tilstrækkelig indsigt.

Grus, tør og vej, godt. Husk også, at der er 82% vand i Glenium 51, så det skal med i beregningen.

En ting til: Det er nok svært først at blande betonen og så tilsætte flyd. Tilsæt samtidig med størstedelen af vandet og juster så til den rette konsistens. Vær forsigtig, et par liter vand gør stor forskel ved disse flydmængder.

Senest redigeret:
Jeg ved faktisk ikke, hvor meget cement jeg havde tænkt mig per m3, det afhænger vel lidt af ballast? Modtager gerne forslag her også...

Ja, jeg har forstået vigtigheden af nøjagtighed her. Vand, cement og tilsætningsstoffer er ingen problem at dosere nøjagtigt, men ballasten bliver sværere. Det bliver at beregne skovlens størrelse og måle med volumen. Synes du altså, at jeg skal finjustere konsistensen med vandet? Min tanke var at måle vand-cement nøjagtigt, og derefter finjustere med flydemidlet, men det er måske for svært?

Ja, det afhænger af ballasten. Ville gætte på så meget som 450 kg, hvis du skal under 0,4 vct. Du må prøve småsatser i begyndelsen og se, hvad lommeregneren og konsistensen siger.

Spæde med flyd ok, det går også, men det er nok mere følsomt.

Ja, jeg havde groft regnet med 400 kilo per kubik, så da var jeg ikke helt ude og cykle.

Eventuelt kan man jo fortynde betonen med fortyndet flydemiddel, lettere at have kontrol over, og blandes hurtigere med betonen.

Tak for tipsene!

Bare kør med 0-8 Grus, fungerer fint at støbe med.
Jeg blander det på arbejdet til understøbninger og forstøbninger. Ligger på omkring 0,51 i vct og 420kg cement med 1,1% grace paramin F. Et halvt flyd og vandreducering.
Bearbejdning er helt ok, lidt som at skrubbe puds. Men går man meget højere, bliver det som ler og virkelig svært at arbejde med :)
Det kommer hurtigt, så man skal være hurtig til at arbejde med det. :)
Hurtig hærdetid, der er mange tips :)
Vi kører op til 3 støbninger på 10 timer på vores fundamentarbejde, og det med helflyd :p

Undskyld, men jeg kaprer lige tråden lidt her... Jeg skal støbe et hjørne af mit garagegulv på ca. 8 kvm med en tykkelse på ca. 5 cm. Jeg tænkte på at bruge 0-8 knust som ballast. Skal derefter lægge klinker ovenpå. Jeg har allerede lavet en lige så stor del, men med flydespartel, tænkte nu at prøve med almindelig beton for at komme lidt billigere af sted. Mit spørgsmål er, hvor meget ballast, cement og vand jeg skal have i blandingen?

/Andreas

parkway sagde:
Undskyld, men jeg kaprer lige tråden lidt her... Skal støbe et hjørne af mit garagegulv på ca. 8kvm med en tykkelse på ca. 5 cm. Jeg tænkte at bruge 0-8 knust som ballast. Skal derefter lægge klinker ovenpå. Har allerede lavet en lige så stor del men med flydespartel, tænkte at prøve med almindelig beton nu for at gøre det lidt billigere. Mit spørgsmål er, hvor meget ballast, cement og vand jeg skal have i blandingen?

/Andreas
Har desværre ingen erfaring med den ballasten, men jeg vil prøve at hjælpe alligevel. Da jeg ikke ved, hvordan den er sammensat, så blander du selvfølgelig på egen risiko

Sammenrasket opskrift 1m3:

400 kg cement
1700 kg 0-8(knust ballast)
ca. 240 liter vand (inklusive vandet fra ballasten)

Dette giver et vct på ca. 0,6. Jeg synes ikke, du skal overskride det.

Lav en lille prøvesats med disse proportioner (typisk en haveflise eller noget), vent et døgn og se, hvordan det blev.
Kun knust ballast og uden tilsætning kan gøre betonen ret kedelig at håndtere, bare så du ved det.

Prøveopskrift:
2 kg cement
8 kg 0-8
0,8 liter vand (hvis ballasten indeholder 5% fugt, altså 0,4l)

Tak for svaret, og selvfølgelig gør jeg det på egen risiko. Hvis man skulle blande i flyt, har du forslag til hvad og hvor meget? En ven mente, at jeg skulle blande i stålfiber som armering, men jeg føler mig lidt usikker...

/Andreas

parkway sagde:
Tak for svaret, og ja, jeg gør det på egen risiko. Hvis man skulle blande flyt i, har du forslag til hvad og hvor meget? En ven foreslog, at jeg skulle blande stålfiber som armering, men jeg er lidt usikker...

/Andreas
Det afhænger jo af så mange faktorer, men du kan prøve med 0,5-1% af cementmængden (ca. 10-20 gram i den lille blanding).
Hvilken type? læs opad......

Her kan du måske finde nogle tips:

http://epubl.luth.se/1402-1617/2003/172/LTU-EX-03172-SE.pdf

Fiber, jeg ved det ikke. Kan en betonblander mon blande det ud?

Hmm, må bare spørge. Det virker lidt besværligt samt en risiko for ikke at få det godt, føles det som.

Hvad er grunden til at blande selv? Erfaring, omkostning?

For min del må jeg nok sige, at det er et spørgsmål om pris. Jeg har flydestøbt en lige så stor del af garagen tidligere, og det kostede cirka 2ooo kr. Det gik jo sindssygt glat og hurtigt, men lidt dyrt. Man kan vel sige, at jeg prøver mig frem inden jeg skal gøre det på et større område på 37 kvm senere.

Dels et pris spørgsmål, ville gætte på, at omkostningen bliver mellem to og tre tusinde, hvis jeg gør det selv, mod måske 15-20 000 for færdig med transport. Desuden har jeg ikke så meget lyst til at støbe under den stress, det indebærer at få bilen her, særligt da jeg ikke er en erfaren støber, og hurtigtørrende beton nok er betydeligt sværere at håndtere. Skulle jeg tage en bil hjem, så ville jeg have en virksomhed til også at støbe, og så bliver det yderligere et antal tusinde kroner.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.