Hej! Jeg er i gang med at lave lidt om i min lejlighed og rev en del af væggen ned i går, som skal ned, og indholdet så sådan ud (se billede!). Det støvede ret meget, så jeg indåndede vel en eller anden partikel. Men jeg overvejer, om materialet er noget, jeg bør bekymre mig for? Væggen er en skillevæg, ikke bærende, mellem køkken og stue. Taknemmelig for alle svar.

Et stykke grå vægmateriale med porøs struktur ses i nærbillede, sandsynligvis fra en indvendig skillevæg.

Person fjerner del af væg i lejlighed, afslører materiale indeni. Væggen er en indvendig skillevæg mellem køkken og stue.

S
al støv skal man beskytte sig imod. nu er dette letbeton. men skal altid bruge en maske

• Synes
Ere
  • Laddar…
ja jeg tænkte, at jeg skal købe mig en maske til næste gang og fortrød lidt, at jeg ikke havde gjort det før. tusind tak for hurtigt svar!

Ja, det er blåbetong, maske havde været at foretrække. Lige så at fjerne sådant som bliver støvet før nedrivningen starter, fx blomsterne i vinduet.
Tænk på at din almindelige støvsuger slipper en del af støvet igennem, hvis du bruger den. Fej op så meget af støvet som muligt, vådtør det sidste.

Gjort er gjort, du vil ikke dø af denne nedrivning. Bekymr dig ikke for det, gør i stedet det rigtige næste gang.

Hvis der bliver flere nedrivninger, lej en byggestøvsuger, som en hjælper bruger samtidig med at du saver.
Og I begge har P3 maske.

hvordan ved man, at det er blåbetong eller letbeton? tænkte eftersom SBH nævner letbeton?😊

johannamalena sagde:
hvordan ved man, at det er blåbeton el letbeton? tænkte eftersom SBH nævner letbeton?��
Blåbeton info fra wiki.
Blåbeton er en slags letbeton, der har fået sit navn efter den blå-sorte farve, som kendetegner den uranrige alunskifer, der udgør hovedingrediensen. At bruge alunskifer var fordelagtigt, da skiferen er rig på kul og kunne bruges som brændstof ved brænding af den kalk, der indgår i letbeton. Selve produktet er også mat blå i farven med en struktur, der ligner stivnet vaskesvamp. Blåbeton er i stor udstrækning blevet brugt som byggemateriale, primært til vægge, men også til bjælkelag. Det forekommer også, at knust blåbeton er blevet brugt som fyld i bjælkelag.

Indholdet af uran i blåbetonen betyder, at letbetonen udsender gammastråling og gassen radon, som dannes, når uranet nedbrydes.

Fremstillingen af alunskiferbaseret letbeton ophørte i 1975, men helt frem til 1980 er der blevet bygget huse af blåbeton.

Blåbeton blev blandt andet fremstillet af virksomheden Yxhult under varemærket Ytong, senere blev Ytong navnet på almindelig letbeton.

Billede af blåbeton
En blålig blok af blåbeton med en svamplignende struktur, ofte brugt i byggeri og kendt for at indeholde uran.
som du ser, er den blålig i farven

Billede af letbeton
Hvite letbetongblokke stablet op mod en væg.
som du ser, er den hvid.

jeg har fået bekræftet, at det var tilfældet, at det var blåbeton. men fik at vide, at radonværdien lå under grænseværdien i huset, hvilket, hvis jeg har forstået det rigtigt, burde betyde, at blåbetonen ikke indeholder skyhøje mængder af såkaldte farligheder. ret mig hvis jeg tager fejl?

S
let beton er også grå. det er først senere, den er blevet hvid

Betonstøv er aldrig sundt, men radon er ikke farligt på den måde.
Så hvis du har indåndet lidt støv, er det ikke verdens undergang.
Desuden ser det jo ikke ud til at være nogen herregud-blå blåbeton, så ikke noget at bekymre sig om på lang sigt heller efter min mening.

• Synes
NS680
  • Laddar…
"Farligheterna" i blåbetong varierer fra batch til batch, men for at det skal blive et problem, så skal det være temmelig store overflader, der er bygget med de blokke. En lille køkkenvæg er jo marginal (men det bliver bedre nu, når den er væk :) ), det kan være et større problem, hvis hele huset er bygget af dette materiale, hvilket jo har forekommet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.