Hvis man ikke har adgang til en digital måler, er det måske ikke så længe, man vil vente, hvis man står med en væg åben, som man vil bygge igen. Jeg havde en ikke-bærende væg mellem det, som engang havde været fyrrum, og gangen indenfor, som jeg syntes var mistænkeligt selvlysende blå. Havde ikke tid til at tænke så længe, men da den ellers ville blive bygget ind med fliser og flot, var det nu eller aldrig. Rev lortet ud og erstattede med en reglat væg for at kunne sove godt.
Hvidbalancen har ikke noget med sagen at gøre, jeg gav beskrivelsen i henhold til det, jeg har set i virkeligheden, og da er blokkene i en meget lys grå farve, hvis det ændrer nogetY yalazy sagde:
Jeg tror ikke det der er blåbeton, min var meget tydeligt blyblå, men med det sagt er jeg ikke nogen ekspert.F Fredrik07 sagde:
Foruden at blåbetong afgiver radongas, udsender materialet også gammastråling. Ved at måle med en gammamåler kan man straks skelne blåbetong fra andre byggematerialer.
Googler man på billeder af blåbetong, er betongen i de fleste billeder man ser blålig, men man kan også se billeder med en lysere variant.
Googler man på billeder af blåbetong, er betongen i de fleste billeder man ser blålig, men man kan også se billeder med en lysere variant.
OK. Blåbeton kan se meget forskellig ud i farven. Den behøver ikke se blå ud, men grå. Vi havde blåbeton i vores tidligere hus og har siporex i vores nuværende. Blåbetonen så lysgrå ud, siporexen som vi har her ser næsten hvid ud.F Fredrik07 sagde:
Men uanset så behøver blåbeton ikke være noget problem. Er den lavstrålende, giver den et meget lille tilskud af radon.
Meget svært at sige ud fra billedet, men det kan være blåbeton (selvom den ser lidt for lys ud på billedet).
Vi har blåbeton i huset, i kælderen (ældre) en der er blygrå (en anelse blå i tonen) som giver en del stråling (dog lille) men den har jeg tapetseret med strålingsbeskyttende tapet for at lukke det lille, der var, inde.
I resten af huset (bygget 1977) findes ytong/siporex og blåbeton, som er lys grå (typisk samme farve som "citatboksene" her på bygge hus...
Vi har blåbeton i huset, i kælderen (ældre) en der er blygrå (en anelse blå i tonen) som giver en del stråling (dog lille) men den har jeg tapetseret med strålingsbeskyttende tapet for at lukke det lille, der var, inde.
I resten af huset (bygget 1977) findes ytong/siporex og blåbeton, som er lys grå (typisk samme farve som "citatboksene" her på bygge hus...
Den målte vi også, men den er så lavstrålende, at den afgiver næsten umålelig værdi, dog så meget at det blev konstateret at være "blåbeton".
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Luckor eller ej vintring av sommarhus
Fritidshus -
Tätskikt i källartvättstuga från 1947 – ja eller nej?
Tvättstuga -
Sætte spredt eller ej her? Billede
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Snyd eller okay at justere sådan her?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Blåbeton eller ej?
Byggematerialer & Byggeteknologi