Jeg har brug for hjælp til dimensionering af en bjælke rammeværk, der skal stå i en lade.
Vedhæfter billede på hvordan jeg har tænkt mig. Forudsætningerne er som følger: på denne ramme vil jeg lægge et mellemgulv, som skal "holde sammen" væggene og fungere som loft. På dette mellemgulv bliver der ingen belastning.
På bjælkerne, der måler 8m, vil jeg gerne sætte en travers, hvis det er muligt.
Så mine spørgsmål:
1. Har du nogen bedre konstruktionsløsning?
2. Hvilken dimension har jeg brug for på de forskellige bjælker?
3. Hvilken dimension har jeg brug for, hvis jeg vil kunne løfte lad os sige et ton i en travers på 8m bjælkerne?
4. Hvor høj bliver punktbelastningen på pladen, hvor bjælkerne står?
Hvis I ikke kan svare, modtager jeg gerne tips (email adresse) til nogen, der arbejder med sådan noget og kan give et tilbud på beregningerne.
Der er ingen idé i at regne på den foreslåede konstruktion, da den aldrig kan blive stabil i sidled. Desuden skal man regne på knækning af stolperne, mm.
Begynd forfra, og tag da hjælp fra en konstruktør. Det vil blive betydeligt billigere, mere effektivt og ikke mindst sikrere.
Der er ingen idé i at regne på den foreslåede konstruktion, da den aldrig kan blive stabil i sideled. Desuden skal man regne på knækning af stolperne, mm.
Begynd forfra, og tag da hjælp af en konstruktør. Det vil blive betydeligt billigere, mere effektivt og ikke mindst sikrere.
Det vil blive fæstet i etageadskillelsen, så i sideled kan jeg fæste i cc60.
Ja, som jeg skrev nogen, der kender en konstruktør, der overhovedet svarer på mail, ville det blive taget imod med tak
Er ikke at undgå at kontakte "professionelle" hele meningen med et forum?
Hej.
Er ej bygningsingeniør, og du bør nok konsultere en sådan, men med en IPE300 bjælke får du en maksimal nedbøjning på lige over 7 mm ved en punktlast på 1000 kg samt egenvægt. Følger man krannormen, som tillader en maksimal nedbøjning på 1/1000, så opfylder IPE300 altså dette krav.
Hej.
Är ej byggingenjör, og du bør nok konsultere en sådan, men med en IPE300 bjælke så får du en maksimal nedbøjning på lidt over 7 mm ved punktlast 1000 kg samt egenvægt. Følger man krannormen, som tillader en maksimal nedbøjning af 1/1000, så klarer IPE300 altså dette krav.
Tak for svar!
Lidt opfølgende spørgsmål har du kun regnet på punktbelastningen?
Har du tænkt på, at der er to bjælker, antager at de ikke "behøver klare" 1000kg hver?
Ved af nogle IPE360 bjælker, som måske kunne fungere men forstår ikke, hvordan jeg regner på det, selv om jeg har fået formlen ovenfor...
Med en IPE360 øges træghedsmomentet fra 83560000 til 162700000 og egenvægten øges fra 337,6 til 456,8 i beregningerne ovenfor. For 2 bjælker, der deler lasten, får du nu en nedbøjning på ca. 2,41 mm. For en bjælke med punktlasten på midten får du ca. 4 mm.
Dog meget vigtigt at afstive så lange bjælker, men jeg tolker, at du har tænkt dig at gøre det med mellembjælkelaget.
Med en IPE360 øges inertimomentet fra 83560000 til 162700000 og egenvægten øges fra 337,6 til 456,8 i beregningerne ovenfor. For 2 bjælker som deler belastningen får du nu en nedbøjning på ca. 2,41 mm. For en bjælke med punktlasten på midten får du ca. 4 mm.
Dog meget vigtigt at stabilisere så lange bjælker, men jeg tolker det som om du har til hensigt at gøre det med mellembjælkelaget.
Ok, størt tak!
Et spørgsmål bare, det du regnede på var altså punktbelastning eller fordelt last, sandheden vil jo blive konstant fordelt last plus punktbelastning. Hvis jeg har forstået det korrekt, så når man hejser 100 kg, bliver belastningen nærmere 300-400 kg på bjælken?
Så mit spørgsmål er, hvordan beregner man både for jævnt fordelt last fra et bjælkelag plus punktbelastningen?
Jeg vil også tegne to stag ind mellem bjælkerne for yderligere at eliminere "vippe" risikoerne...
Beregningerne er jo både på punktlasten 1000 kg samt egenvægten (fordelt last). Punktlasten giver jo størst påvirkning som du ser i indlæg 9.
Edit: Eller mener du også lasten for bjælkelaget? Den har jeg ej med i beregningen da information om dette mangler. Dette er kun nedbøjning p.g.a. balkens vægt samt en punktlast på 1000 kg.
Beregningerne er jo både på punktlasten 1000 kg samt egenvægten (fordelt last). Punktlasten giver jo størst påvirkning som du ser i indlæg 9.
Edit: Eller mener du også lasten for bjælkelaget? Den har jeg ikke med i beregningen da information om dette mangler. Dette er kun nedbøjning pga. bjælkens vægt samt en punktlast på 1000 kg.
Ahh. Det er præcis det jeg mener
Belastningen på bjælkelag bliver ingen udover selve bjælkelaget og gips loftet. Jeg har en erindring om, at man regner med 200kg/m2 når det er et "almindeligt" bjælkelag for mig er det nok med 100kg (hvis endda det, da der vil blive koldloft ovenover).
Edit: glem tidligere meddelelse. 8x8 m skal det være men gætter på, at bjælkelaget også hviler på noget andet end bjælkerne? Har nok brug for mere info for at regne på dette.
Hvis hele bjælkelaget skal bæres udelukkende af 2 stk IPE360, vil nedbøjningen blive 16,19 mm.
Edit: glem tidligere besked. 8x8 m skal det være, men gætter på, at bjælkelaget også hviler på noget andet end bjælkerne? Har nok brug for mere info for at beregne dette.
Hvis hele bjælkelaget skal bæres, udelukkende af 2 stk IPE360, så bliver nedbøjningen 16,19 mm.
Bjælkelaget fastgøres i væggene og hviler derefter på bjælkerne...
Skal tegne, hvordan jeg tænker!
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.