Bor i et hus fra 1920, som nu er renoveret og for det meste færdig, men jeg har et projekt tilbage, Kælderen.

Loftshøjden i kælderen varierer fra 165 til 185 cm, og da det ikke er muligt at grave kældergulvet ud (fundamentet ligger i niveau med kældergulvet, hvilket blev opdaget ved dræning for nogle år siden), undrer jeg mig over, om det er muligt at udskifte den eksisterende træbjælkelag i kælderloftet med en anden type bjælkelag, der fylder mindre i højden?

Det rum, jeg har tænkt mig at starte med, er 4,5x2,9 meter, og bjælkelagets spændvidde er 2,9 meter. Loftshøjden er ca. 170 cm.

Målet med loftshøjden er at øge med mindst 10 cm, og de første 4-5 cm kan jeg opnå ved at rive gips, lægter og plankeloft ned og erstatte med gips direkte mod bjælkelaget eller måske mellem bjælkelaget.

Nogle idéer, som jeg undrer, om er mulige:

1: Kan man forstærke gulvbjælkelaget ved at sømme/skruve/limme nye lavere lægter på og derefter skære 5 cm af i underkanten?

2: Kan jeg indsætte nye lavere lægter mellem de eksisterende lægter og derefter skære 5 cm af de eksisterende lægter?

Kælderrummet skal bruges til opbevaring, derfor ønsker jeg ikke, at dette skal blive for dyrt, men samtidig ønsker jeg ikke at slå hovedet mod loftet.

Taknemmelig for alle idéer, jeg kan få.

Det går fint at bytte de eksisterende gulvbjælker ud med f.eks. limtræsbjælker, som man kløver på midten for at få en højde på dem, der er lavere end standard. Om dette er interessant, afhænger jo af, hvor høje de eksisterende bjælker er. Du kan komme ned til en bjælkehøjde omkring 100 mm med limtræ, men de sidste mm bliver ret dyre. Hvordan udskiftningen af gulvbjælker sker, spiller ikke så stor en rolle. Min erfaring med 20'er-huse siger mig dog, at det bedste er at fjerne de gamle bjælker. Så bliver det sandsynligvis lettere at lægge et nyt gulv i niveau.

J justusandersson sagde:
Det går bra att byta ut de befintliga golvbjälkarna mot t.ex. limträbalkar som man klyver på mitten för att få en höjd på dem som är lägre än standard. Om detta är intressant beror ju på hur höga de befintliga bjälkarna är. Du kan komme ned til en bjælkehøjde rundt om 100 mm med limtræ, dog de sidste mm bliver ret dyre. Hvordan udskiftningen af gulvbjælkerne gøres, spiller ikke så stor en rolle. Min erfaring med 20'er-huse siger mig dog, at det bedste er at fjerne de gamle bjælker. Så bliver det sandsynligvis lettere at lægge et nyt gulv i niveau.
Tak
Desværre kan jeg kun nå gulvbjælkerne nedefra (fra kælderen), da det er et relativt nyt køkken på etagen ovenfor. Når denne renovering blev lavet, blev der sat reglar på siden af gulvbjælkerne for at rette gulvet op. Dette gør det nok svært at fjerne de eksisterende bjælker, men det burde vel kunne lade sig gøre at sætte nye limtræbjælker mellem de eksisterende?
Hvad angår højden på de nuværende gulvbjælker, burde de være omkring 200 mm, men da jeg endnu ikke har revet loftet i kælderen ned, men kun boret et kiggehul, er jeg ikke helt sikker.
Er det muligt at komme ned til dimensionen 145x45 (ikke limtræ) hvis bygger med cc 300mm?

Jeg mistænker, at dine gamle gulvbjælker har dimensionen 75x175 (dvs 3x7 tommer). Det var næsten standard dengang.

Vil du ikke røre de gamle bjælker, går det naturligvis fint at lægge nye ind nedefra, selvom det kan blive lidt småtteri. 45x145 på c/c 300 mm fungerer på den korte spændvidde. Jeg mistænker dog, at du vinder for lidt på det. Åbn op, så du kan kontrolmåle.

• Synes
Mikael_L
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Jeg mistænker, at dine gamle gulvbjælker har dimensionen 75x175 (dvs 3x7 tommer). Det var næsten standard dengang.

Hvis du ikke vil røre de gamle bjælker, går det naturligvis fint at lægge nye ind nedefra, selvom det kan blive lidt omstændeligt. 45x145 på c/c 300 mm fungerer på den korte spændvidde. Jeg mistænker dog, at du vinder for lidt på det. Åbn op, så du kan kontrollmåle.
Tak, jeg håber at få tid til at åbne op og kontrollmåle i den kommende weekend, jeg vender tilbage med de præcise mål derefter.

Endelig har jeg revet væk for at kunne måle de eksisterende bjælker, målene varierer i bredden mellem 60-70 mm, højden er 210 mm.

210 mm var usædvanligt meget for at være i et 20-tals hus. Så kan du jo vinde en del ved at gøre som du har tænkt.

Fylder på med en ny idé, som en ven til min far kom på, og han har også lavet nedenstående beregning. Jeg undrer mig nu over, om nogen kan sige, om dette er tilstrækkeligt stærkt?
Målet er at få så højt til loftet som muligt, dvs. hver cm, der kan spares på højden af loft/gulvreglerne, er værdifulde.

Hvis jeg forstår min fars ven korrekt, lader jeg de eksisterende regler være, men skærer dem ned til højden 120mm og sætter derefter 2 nye limede 120mm regler ind på cc30cm. Jeg tænker, at jeg også kan forstærke de eksisterende regler ved at skrue og lime en 120mm regel på dem.

Spændvidde 286cm

Dimensionsforslag
Skær de eksisterende bjælker ned til h= 120 mm.
Læg to sammenlimede bjælker 45x120 mm i hvert fag for øget samvirke.
Disse sammenlimede bjælker giver Vx 216 cm3, mere end påkrævet.
Kontrol af virkelig bøjepåkendelse i det ændrede bjælkelag.
Zigma b = M: Wx= 19670 : 456= 43 kp/cm2. Acceptabelt.

Din fars ven har beregnet bøjningsstyrken, og hans beregning viser, at det holder. Når det gælder bjælkelag, plejer man at kigge på nedbøjning og svigt, som indebærer strengere krav. Problemet er, at den konstruktion ikke giver en acceptabel svigt i gulvet (den bliver altså for stor). Det kan kun løses med limträ (og stål), hvis du skal reducere konstruktionshøjden så meget.

Hvilken type stålbjælke ville du anbefale?

En HEA 100, mindre findes ikke af den type. Stål bliver dog næsten dobbelt så dyrt som limträ. Desuden opstår der typisk altid nogle fastgørelsesproblemer, når man kombinerer stål og træ. Jeg anbefaler det ikke i denne situation.

• Synes
Mikael_L
  • Laddar…
Hvilken dimension ville være nødvendig for limtræ, hvis jeg vælger det og lægger disse med cc30cm ?

Hvis du køber limtræ med dimensionen 215x225 mm af den homogene kvalitet og får dem delt til 110 mm i højden (alternativt specialbestiller den dimension fra fabrikken) så er det tilstrækkeligt med c/c 600 mm.

Tak skal overveje om det bliver limtræ ifølge dit forslag eller 145mm reglar på cc30

Jeg ville grave dybere midt i rummet og støbe en kraftig betonkrans rundt omkring, så fundamentet ikke kan styrte sammen. Så det bliver som en støbt betonafsats, lad os sige 10 eller 20 cm høj og en halv meter bred rundt om hele rummet med fuld ståhøjde i resten af rummet. Afsatsen bliver en god tør hylde at stille ting på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.