2,659 læst ·
12 svar
3k læst
12 svar
Bjælkelag til badeværelse, kan jeg bruge stålbjælke?
Hej,
Niveau forskellen bliver for stor mellem badeværelsesgulvet og rummet udenfor nu, når vi renoverer i vores hus fra 1945. Badeværelset vil være cirka 230x190.
Der er intet badeværelse. Der hvor vi ønsker at bygge badeværelset er spændvidden mellem fundamentvæg (betonhulsten) og hjertevæg (betonhulsten) præcis 330cm.
I dag ligger der gulvbjælker på 70x195. Disse er udhulet 5cm i underkanten, hvor de hviler på syllen.
Jeg vil gerne komme ned 5cm. Hvis jeg skulle fortsætte med træ, ville jeg gerne sætte 145mm regler og udhulet den i underkanten, så det kommer ned 5cm i ove. Men det ville jo blive meget svagt.
Spørgsmål:
Har tænkt mig at fylde EPS-beton mellem regler eller bjælker.
Det bliver fliser, klinker og et minibadekar.
Under sidevæggene (langsiderne) kan jeg lime 4 stk. 45x145 sammen, og derefter bygge væggene op med 120mm regel.
Niveau forskellen bliver for stor mellem badeværelsesgulvet og rummet udenfor nu, når vi renoverer i vores hus fra 1945. Badeværelset vil være cirka 230x190.
Der er intet badeværelse. Der hvor vi ønsker at bygge badeværelset er spændvidden mellem fundamentvæg (betonhulsten) og hjertevæg (betonhulsten) præcis 330cm.
I dag ligger der gulvbjælker på 70x195. Disse er udhulet 5cm i underkanten, hvor de hviler på syllen.
Jeg vil gerne komme ned 5cm. Hvis jeg skulle fortsætte med træ, ville jeg gerne sætte 145mm regler og udhulet den i underkanten, så det kommer ned 5cm i ove. Men det ville jo blive meget svagt.
Spørgsmål:
- Kunne jeg køre med 145mm regler, hvis jeg kører typ cc20?
- Kunne jeg bruge en form for stålbjælke i stedet?
Har tænkt mig at fylde EPS-beton mellem regler eller bjælker.
Det bliver fliser, klinker og et minibadekar.
Under sidevæggene (langsiderne) kan jeg lime 4 stk. 45x145 sammen, og derefter bygge væggene op med 120mm regel.
45x145 c24 s300 holder fra et brudstyrkesynspunkt men får en noget stor nedbøjning.
Hvorfor eps-cement?
Jeg ville have valgt en noget mere udhakket 45x170 c24 s300 med mineraluld imellem, derefter spånplade med gulvvarme på, lagt i 30mm armeret flydespartel.
Hvorfor eps-cement?
Jeg ville have valgt en noget mere udhakket 45x170 c24 s300 med mineraluld imellem, derefter spånplade med gulvvarme på, lagt i 30mm armeret flydespartel.
Senest redigeret:
Hej,larsbj sagde:
EPS er med som et alternativ fra GVK-reglerne. Og så slipper jeg for at bruge spånplader, der bygger ekstra højde.
45x145mm ville være bedst højde-mæssigt. Bliver der nogen forskel, hvis man skulle køre med flere bjælker, det koster jo ikke noget specielt.
Kan man se i en tabel og regne ud, hvad stålbjælke svarer til træbjælke?
Dette er jo noget, jeg ville overdimensionere, og slippe for at bekymre mig.
Hvad skal jeg regne på for værdi, kN/m2 når det gælder et badeværelse, 5 kvadratmeter, vådrumsplywood, gips, fliser, klinker, lille badekar på 150 liter. Har googlet men ikke fundet noget jeg fandt værdifuldt.
Derefter, hvor meget medbøjning (mm) og svigt (mm) er acceptabelt i et badeværelse?
Derefter, hvor meget medbøjning (mm) og svigt (mm) er acceptabelt i et badeværelse?
Normalt dimensionerer man bjælkelag i boliger til 200kg/m2 (plus egenvægten).
Regner du med 500kg/m2 i dit badeværelse, bør du have både seler og livrem.
Praksis hvad angår tilladt nedbøjning er spændvidden/400, dvs 330cm / 400 = 8mm i dit tilfælde.
Svaj må ikke forekomme overhovedet, det er derfor man fylder fagene med EPS eller normalt set flydespartler på gulvspån.
Regner du med 500kg/m2 i dit badeværelse, bør du have både seler og livrem.
Praksis hvad angår tilladt nedbøjning er spændvidden/400, dvs 330cm / 400 = 8mm i dit tilfælde.
Svaj må ikke forekomme overhovedet, det er derfor man fylder fagene med EPS eller normalt set flydespartler på gulvspån.
Tak!
Kan tætningslag, fliser og klinker klare en nedbøjning på 8mm?
Så når man skal beregne belastningen, skal man så angive søjlebelastning 2 kn/m2 + egenvægt i kn/m2?
Hvis jeg følger denne guide (gulvkonstruktion indendørs), vil den bruge 0,6 kn/m2 for et rum med dobbeltgips og klinker.
http://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering?Cid=931
Kan tætningslag, fliser og klinker klare en nedbøjning på 8mm?
Så når man skal beregne belastningen, skal man så angive søjlebelastning 2 kn/m2 + egenvægt i kn/m2?
Hvis jeg følger denne guide (gulvkonstruktion indendørs), vil den bruge 0,6 kn/m2 for et rum med dobbeltgips og klinker.
http://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering?Cid=931
140mm limtræ burde jo fungere, hvis maks regelhøjde er 145mm
Hvis maks regelhøjde er 195 fungerer almindelig c24.
At lime på siden af eksisterende regel tilfører næsten intet sammenlignet med at bare lægge den ved siden af.
Funktion af limning er, hvis man øger højden på bjælken.
Hvis maks regelhøjde er 195 fungerer almindelig c24.
At lime på siden af eksisterende regel tilfører næsten intet sammenlignet med at bare lægge den ved siden af.
Funktion af limning er, hvis man øger højden på bjælken.
Klik her for at svare