Hej!

Mit første indlæg på forummet, jeg har forsøgt at lære mig, hvordan jeg skal gå til værks og fundet en del nyttigt om beregning af bjælker, men ingen direkte forklaring på, hvordan jeg skal tænke i mit tilfælde. Jeg skal erstatte en væg i stueetagen i et 1½ plans hus. (på 3D billederne nedenfor kan du se, hvordan jeg VIL have det)

En beregningsingeniør (dog ikke huskonstruktør) kom frem til, at jeg skulle bruge en HEA 200 bjælke... Men da regnede han på, at væggen også tager kræfter fra taget.

Dog er tegningerne jeg har af huset mangelfulde, ifølge mine egne undersøgelser ser det ikke ud til, at væggen jeg vil fjerne bærer taget. (se billeder). Dels føles den spinkel (45x70 reglar som FØLES løse). Dels er der separate søjler, der går op fra fundamentet til tagryg.

Min umiddelbare tanke er, at væggen "bare" modvirker, at gulvet på overetagen giver efter.

Mit spørgsmål er, om nogen kyndig på forummet ud fra disse billeder ville kunne se, om det er oplagt den ene eller anden vej, at jeg har helt forkert eller kan have ret i dette. Og hvordan man i så fald skal tænke, når man beregner bjælken.

(huskroppen er en tilbygning og sidder sammen med en anden huskrop på langsiden)

3D-model af huskonstruktion med tagspær og pelare, markeret med tekst for bærende pelare og vægge.
3D-gulvplan over et 1 1/2 plans hus med angivne målinger. Viser bjælkeopstilling og mulige fjerne vægge.
3D-diagram af en husstruktur med en HEA 200 bjælke, tre støttepunkter og dimensioner angivet for væghøjde og afstand mellem støtterne.

Mvh

Du må lade en bygningsingeniør beregne det.

Som jeg tolker det, vil den del med længst spændvidde være med til at bære omkring 36 kvm bjælkespær. Hvis vi antager, at du har ret, og ydertaget er selvbærende. Så har man tommelfingerreglen for bolighuse, at et bjælkespær skal dimensioneres for 200kg/kvm plus egenvægten af bjælkespær og bygningsdele, der hviler på gulvet, fx indervægge.

Det betyder, at din bjælke skal bære måske 3,8 - 4 ton. Jeg har et lignende belastningstilfælde i vores hus (5 x 8m som har en stålbjælke på midten), konstruktøren valgte en HEA180.

For en så stor last skal man også beregne nøje, hvordan bjælken skal lægges op, og evt. søjler. Og det, der ofte overses, hvis ingen konstruktør er med og beregner, er, hvad søjlerne skal stå på. I nogle tilfælde skal også fundamentet forstærkes for at kunne modstå punktbelastningen fra søjlerne. I dit tilfælde vil midtersøjlen få en ekstra stor last, den optager last fra begge sider af bjælken.

Tak så meget for dine tanker!

Jeg vil overlade dette til bygningsingeniøren, jeg vil bare have så meget kød på benene som muligt inden dette, så jeg ved, hvad der er rimeligt at forvente.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.