4,750 læst ·
15 svar
5k læst
15 svar
Biltema Armeringsnet bedømmelse
Side 1 af 2
Hej!
Vi skal støbe egne fliser til indkørslen.
Ca. 6-8 cm tyk beton med armering.
Fliserne er 50x180cm store.
Vi købte armeringsnet hos Biltema, men så, at de ser helt anderledes ud, end jeg er vant til. De er ikke riflede, men helt runde og blankgalvaniserede.
Jeg er lidt usikker på, om det fungerer godt med dette, eller om jeg skal returnere det.
Har nogen prøvet eller ved noget om riflernes funktion?
Taknemmelig for al hjælp!
Vi skal støbe egne fliser til indkørslen.
Ca. 6-8 cm tyk beton med armering.
Fliserne er 50x180cm store.
Vi købte armeringsnet hos Biltema, men så, at de ser helt anderledes ud, end jeg er vant til. De er ikke riflede, men helt runde og blankgalvaniserede.
Jeg er lidt usikker på, om det fungerer godt med dette, eller om jeg skal returnere det.
Har nogen prøvet eller ved noget om riflernes funktion?
Taknemmelig for al hjælp!
Skal du have armering, skal der nok være 5 cm til luft, hvis jeg ikke husker forkert. Ellers er der risiko for, at armeringen ruster i konstruktionen og derefter sprænges. En metode er i stedet at støbe en plade med en solid cementblanding og så skære ordentlige revneanvisninger. Nemmere end at lave forme og støbe én ad gangen, et stort arbejde, hvis der er mange. Revneanvisninger kan også laves i lidt varierende mønstre.
5cm har jeg også læst et eller andet sted.T tobiast sagde:Skal du have armering skal der nok være 5 cm til luft hvis jeg ikke husker forkert. Ellers er der risiko for at armeringen ruster i konstruktionen og at den derefter sprænges. En metode er i stedet at støbe en plade med en ordentlig cementblanding og så skære ordentlige sprækkeanvisninger. Nemmere end at lave forme og støbe én ad gangen, et kæmpe arbejde hvis der er mange. Sprækkeanvisninger kan også laves i lidt varierende mønstre.
Jeg tænker at armeringen skal ligge tæt på bunden.
Jeg vil helst have glatte og fine plader uden mønster. Egentlig overvejer jeg om armering er nødvendig. Hvis man køber stenplader til indkørslen, har de vel ingen armering? Måske fiber..
Armeringens position har med hvilken funktion den skal have. Jeg havde kørt højt og lavt da armering ikke er ekstremt dyrt
Nej, købeplader har ingen armering, så vidt jeg ved, måske hvis det er større og tykkere plader. Brudlinjen kan du lave, så det ser ud præcis som om det er plader lagt. Tricket er cementblandingen. En god cementklassificering, indblanding og nøje blanding for styrke, altså meget cement, mindre vand, en god og veltilpasset ballast. Tjek med fagfolk, ikke butik men håndværkere. Jeg overvejer at støbe plader til mit drivhus til efteråret. Hvor mange plader skal du støbe, hvad er målene, og hvordan havde du tænkt dig at gå til værks?J Juniperus sagde:
Pladerne skal være store, så de bliver pladsstøbt og derefter ligger de der. 50x180cm. Jeg vil have, at det skal se ud som en eneste stor plade, så jeg vil finde en løsning, hvor man slipper for at lave fuger.
Armering i 2 cm højde over jorden og så mindst 5 cm ovenpå håber jeg vil fungere. Det er først og fremmest for at klare belastningen fra en bil, så armering i dybden gør, at den kan klare det. Der er selvfølgelig risiko for små revner, hvis vi ikke armerer højt.
Jeg vil købe beton fra swerock, da jeg laver selve garagepladen samtidig. SWEFROST40 C35/45 S4 DMAX 16 STDCEM XC4, XF2, XS3, XD3, XA1
Købeplader plejer vel at være fra 4 cm tykke og op til 8 cm. Og de plejer at være beregnet til parkering i de dimensioner. Større plader giver større tykkelse, men uden armering tror jeg.
Armering i 2 cm højde over jorden og så mindst 5 cm ovenpå håber jeg vil fungere. Det er først og fremmest for at klare belastningen fra en bil, så armering i dybden gør, at den kan klare det. Der er selvfølgelig risiko for små revner, hvis vi ikke armerer højt.
Jeg vil købe beton fra swerock, da jeg laver selve garagepladen samtidig. SWEFROST40 C35/45 S4 DMAX 16 STDCEM XC4, XF2, XS3, XD3, XA1
Købeplader plejer vel at være fra 4 cm tykke og op til 8 cm. Og de plejer at være beregnet til parkering i de dimensioner. Større plader giver større tykkelse, men uden armering tror jeg.
50x180cm store plader. I alt 12 stykker. Støbt på stedet i form. Havde tænkt mig at nøjes med 5-8 cm, men måske skal jeg lægge lidt tykkelse til og grave mig lidt ned i stedet. Armering lige under midten for at få både god bæreevne og beskyttelse mod revner. Betonen kommer på betonbil afsendt med rende.T tobiast sagde:Nej, købeplader har ingen armering hvad jeg ved, muligvis hvis det er større og tykkere plader. Rillesnittet kan du lave, så det ser præcist ud som det er plader lagt. Tricket er cementblandingen. En god cementklassificering, blanding og omhyggelig blanding for styrke, dvs. meget cement, mindre vand, en god og veltilpasset ballast. Tjek med fagfolk, ikke butik men håndværkere. Jeg overvejer at støbe plader til mit drivhus i efteråret. Hvor mange plader skal du støbe, hvad er målene og hvordan havde du tænkt dig at gribe det an?
De skal ligge med ca. 11 cm mellemrum. Der vil komme en række brosten imellem. Alle støbes samtidigt, og mellem formene ligger der afstandsstykker, der holder målet.F fsn sagde:
Bedste svar
Riflernes funktion på armeringsstænger er for at øge vedhæftningsstyrken mellem armeringen og betonen.
Hvis man i dimensioneringen har beregnet på sådanne typer af stænger (hvilket er det mest almindelige), skal man sørge for, at man har den profil på armeringen.
Hvis man i dimensioneringen har beregnet på sådanne typer af stænger (hvilket er det mest almindelige), skal man sørge for, at man har den profil på armeringen.
Af egen erfaring ved jeg i hvert fald, at bilbutterix putsnät har klart dårligere holdbarhed end andre "mærkenet".
Tak for svaret på spørgsmålet!S scorp1on sagde:
Jeg har godt nok ikke selv beregnet det, men forsøger at forholde mig til en slags anerkendt byggepraksis. Så hvis det er riller, der gælder, må jeg nok forholde mig til det. Jeg ved ikke, om jeg kan beregne sådan noget selv. Findes der en skabelon online, man kan bruge?