Tog beslutningen om at fjerne stengulvet og skovle al jorden ud nedenunder, som lå helt op på betonsoklen. Nu kan man tydeligt se, at rammen blev støbt først (50'erne?). Man gravede måske en firkantet grøft, som man smed en masse sten i, derefter en trærame ovenpå, som man hældte beton i. Så byggede man væggene i betonhulsten. Og til sidst hældte man lidt stenblandet beton på jordgulvet derinde for at have et pænt gulv :x ikke underligt, at huset trak fugt nedefra! Men nu er det gjort, og huset står som bjerget, ingen sætninger indtil videre. Og i dette tilfælde kan jeg nok med sikkerhed sige, at gulvet IKKE var bærende... puh. Nu skal jeg lægge fiberdug, singel og måske nogle flamingo- eller isodränplader? Og derefter støbe et nyt gulv. Og lidt flot klinker så. Måske burde jeg også armerere det nye gulv til soklen? Tænkte I ville vide fortsættelsen på mit projekt, så jeg vedhæfter nogle billeder her fra "udgravningen".
Jo, det blev også en hel del dræning rundt om huset. Livrem og seler.
Armer fast det nye gulv i soklen lyder ikke rigtigt, lad det flyde. Overvej om du skal have noget plastik til radontætning. 20cm cellplast plejer man at lægge, 8-10cm beton med 6150 net i.
Jeg støbte et nyt betonggulv på stampet jord i kælderen i foråret. Firmaet borede armeringsstifter ind i soklen rundt om og armeringsnet og alt. Blev rigtig godt, men små revner opstod rundt om søjlerne (anvisninger).
Hvis du støber op på en gammel kant/sokkel, så sørg for, at lagtykkelsen ovenpå denne ikke bliver for tynd, ellers revner det der også.
Radon? kan det findes der? i jorden? troede det kun var på bjerggrund.. flydende beton gulv? bliver det ikke vaklende med frigolitten under? tænkte have maks 10 cm frigolit.
jeg har i rækkefølge.. jorden, fiberduken, 20 cm singel.. til dags dato. tænkte begynde med frigoliten nu.. men måske burde tjekke radongrejen da først?
Find ud af, om der er jordradon i dit område, det findes jo i større eller mindre mængder overalt.
Flydende betongulv er standardsmåden ovenpå cellplast. Isoleringen og din singel sætter sig altid lidt med tiden, og så får du fine revner i gulvet langs med væggene. HVIS pladen sidder fast i væggen....
Søg på "källarprojekt" på forumet, så finder du flere projekttråde, der viser, hvordan man gør.
men hvis man skal have flydende betonggulv og ikke armerer det fast i væggen/sokkelen, så vil der vel komme en sprække, hvor evt. radon kan komme op? Jeg har ledt efter "flydende betonggulv" - hvad det er og hvordan man gør.. kan nogen sende mig et direkte link? det ser også ud til, at radonmåling ikke kan gøres nu, men skal vente, indtil gulvet er færdigstøbt og tørt. målingen foretages tilsyneladende om vinteren, når huset er mere opvarmet og lukket. dog skal jeg faktisk tjekke med grusgraven, hvor jeg købte singlen, om de har nogen garanti for, at det ikke indeholder radon. tak for alle svar og tips.
1. Dit grus indeholder ikke radon. Det kommer fra jorden i gasform. Intet byggemateriale, der sælges i dag, er radonholdigt.
2. For at tætte mellem plade og væg blødforsegler man, f.eks. har Sika flere varianter beregnet til fugning mellem bygningsdele.
3. Flytende: du behøver ikke gøre andet end at undlade at forankre det i væggen. Jeg havde en tynd frigolitplade mellem væg og plade for at forhindre pladen i at sidde fast i soklen, men man kunne nok lige så godt have trukket markdugen eller plastikken op for at opnå det samme.
1. Dit grus indeholder ikke radon. Det kommer ud af jorden i gasform. Intet byggemateriale, der sælges i dag, er radonholdigt.
2. For at forsegle mellem plade og væg foretager man en blød fugning, f.eks. Sika har flere varianter beregnet til fugning mellem bygningsdele.
3. Flydende: du behøver ikke gøre andet end at lade være med at forankre det til væggen. Jeg havde en tynd polystyrenplade mellem væg og plade for at forhindre pladen i at sidde fast i soklen, men man kunne lige så godt have trukket underlaget eller plasten op for at opnå det samme.
Tak for svarene! Et spørgsmål bare, armerede du det flydende gulv?
Da jeg udførte samme type arbejde, satte jeg også tyndt cellplast (1 cm) mod væggene før støbning, derefter skar jeg det i højde med gulvet, skrabede det ca. 1 cm dybt, og fyldte med blød fugemasse for at forhindre radon. Desuden plastfolie under gulvet som tidligere nævnt.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.