8,016 læst ·
15 svar
8k læst
15 svar
Billig facade til stort kommercielt beboelseshus. Tips tak.
Side 1 af 2
Jeg ejer en ejendom, der er påbegyndt med følgende:
Kælder muret med betonblokke og støbt betontag over kælderen på ca. 130 m2.
Ovenpå dette er der et stålskelet (I-bjælker) i pulpatform med færdigt bliktag skruet på.
Dette skal blive til et bolighus med kommerciel retning, dvs. jeg vil færdiggøre dette på den billigste måde, men stadig med langsigtet økonomi vedrørende opvarmning samt vedligeholdelse. Dog skal det færdige resultat gerne se relativt "landligt" ud. Den samlede vægoverflade er ca. 260 m2, så prisen er vigtig.
Jeg tænkte på at få hjælp af jer på forummet, der sikkert har surfet rundt og fundet en masse interessant, jeg har brug for tips til både yderfacaden samt isolering til helårsbrug. Indersiden af væggene vil blive beklædt med gips eller træpanel.
Har jeg glemt noget væsentligt, så sig til, så jeg kan supplere.
MVH
Koffegbg
Kælder muret med betonblokke og støbt betontag over kælderen på ca. 130 m2.
Ovenpå dette er der et stålskelet (I-bjælker) i pulpatform med færdigt bliktag skruet på.
Dette skal blive til et bolighus med kommerciel retning, dvs. jeg vil færdiggøre dette på den billigste måde, men stadig med langsigtet økonomi vedrørende opvarmning samt vedligeholdelse. Dog skal det færdige resultat gerne se relativt "landligt" ud. Den samlede vægoverflade er ca. 260 m2, så prisen er vigtig.
Jeg tænkte på at få hjælp af jer på forummet, der sikkert har surfet rundt og fundet en masse interessant, jeg har brug for tips til både yderfacaden samt isolering til helårsbrug. Indersiden af væggene vil blive beklædt med gips eller træpanel.
Har jeg glemt noget væsentligt, så sig til, så jeg kan supplere.
MVH
Koffegbg
Senest redigeret:
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 indlæg
Hvordan er byggetilladelsen formuleret?
Byggetilladelsen er ikke udformet endnu, det er en eksisterende bygning, så det bliver mere en byggeanmeldelse om ændring af anvendelsesformål. Fra Lager-hal til Kommerciel bolig.
Så der er ingen begrænsninger overhovedet.
Så der er ingen begrænsninger overhovedet.
Når du siger, at der ikke er begrænsninger, bliver jeg bange for, at du ikke har talt med kommunen endnu. Der plejer at være en hel del begrænsninger, når det gælder kommercielle ejendomme.
Ligger bygningen på en gård eller et industriområde?
Ligger bygningen på en gård eller et industriområde?
På en landbrugsfastighed uden for planlagt område.
Jeg ved, hvordan kommunen fungerer, og ejer 8-9 huse/ejendomme i dag, som jeg enten har bygget fra grunden eller renoveret fra grunden.
Jeg ved, at der findes grimme pladefacader, men hvilke flotte findes der?
Der findes forskellige plast- og glasfiberfacader, men jeg finder heller ikke rigtig nogen flotte der.
Så lidt tips der tak.
Jeg ved, hvordan kommunen fungerer, og ejer 8-9 huse/ejendomme i dag, som jeg enten har bygget fra grunden eller renoveret fra grunden.
Jeg ved, at der findes grimme pladefacader, men hvilke flotte findes der?
Der findes forskellige plast- og glasfiberfacader, men jeg finder heller ikke rigtig nogen flotte der.
Så lidt tips der tak.
Isolertimmer måske? 200 kr kvm (der findes endda en materialekalkulator på sitet). Hvis du så sprøjtemaler huset, går malerarbejdet hurtigt. Du skulle kunne lasere tømmeret, hvilket gør genmalingen omkostningseffektiv. Ser landligt ud også.
Hvis du nu kun har en stålstomme, så kunne det måske være forsvarligt at mure væggene op med en variant af letbeton med god isoleringsværdi og derefter blot pudse det.
(det er meget billigere at købe letbeton fra Polen)
(og tillykke med at have en kommune, der er sjovere at have at gøre med end den, jeg bor i)
(det er meget billigere at købe letbeton fra Polen)
(og tillykke med at have en kommune, der er sjovere at have at gøre med end den, jeg bor i)
Mange af mærkerne på letbeton, der sælges i Sverige, findes også i Polen til billigere penge, hvis jeg har forstået det rigtigt. Har selv aldrig personligt handlet der. Men jeg har været på arbejdspladser (som blikkenslager), hvor alle cementbaserede produkter var importeret fra Polen. Hvis du søger lidt rundt på fora og Google, så kan du nok finde et firma, der hjælper dig med importen.
Jeg overvejede, om der findes sandwichpaneler, der er plade med skum imellem. Sådanne så jeg i Kina på en byggemateriale messe der. Billigt som bare pokker....
Er der nogen, der har set sådanne i Sverige?
Er der nogen, der har set sådanne i Sverige?
Sandwich paneler findes i massevis af forskellige udførelser. De plejer at blive solgt af firmaer, der også sælger haller. Som f.eks. lindab og tectum. Men hvis du vil have et "landligt" udseende, er det nok den forkerte vej at gå.