Hej, skal hjælpe min bror med at sætte nogle hylder op i et par betonvægge. Han bor i en lejelejlighed bygget engang i 70'erne, vil jeg tro. Findes der en standard for, hvordan armeringen ligger? Antager de bruger slags net af armeringsjern? Hvilken dybde plejer disse at ligge på fra væggens overflade? Har skaffet 30 mm plugs og tænkte bore ca. 35-40 mm dybe huller. Er det helt risikofrit at undgå armering på den dybde? Antager at en metaldetektor eller regeldetektor ikke hjælper så meget, hvis det er nogen form for armeringsnet? Findes der nogen smart måde at undgå at ramme armering, når man borer i betonvægge generelt? Hvis man støder på armering, hvad gør man så? Antager at betonbor ikke gør så meget nytte? Skifter man til metalbor?

Ingen problemer med at bore i armering, anskaf et betonbor med 4 skær, så går det som en leg.

O oddan sagde:
Ingen problem at bore i armering, skaf et betonbor med 4 skær så vil det gå let som en leg.
Slår man af slagfunktionen da? Jeg har en borehammer som tager SDS+-bor og købte et billigt sådant betonbor på Biltema, tror bare det havde to skær.

Min erfaring er, at når man borer i armeringsjern, er der risiko for, at boret ikke går lige i midten, men lidt til siden. Så vil boret vandre, og hullet kan blive større end tænkt. Metalbor (hammer slået fra) har jeg oplevet, vandrer lidt mindre, men der er stadig risiko for, at det gør. Det bedste plejer at være at starte med et tyndt metalbor og så gå op i dimension. Når det kommer til plugs, kan jeg godt lide de glatte farvede (røde) til 5,5mm bor, så kan man derefter gå op til brun 8mm i stedet, hvis hullet bliver for stort. Jeg borer dog ikke særlig ofte i beton, skal det siges.

Tak for svaret, så ved jeg, at det ikke er helt tabt, hvis man støder på armering iaf, men hvordan er det med dybden, hvor armeringen findes? Ligger den meget overfladisk? Når man måler 3-4 cm mellem tommel- og pegefinger, ser det ikke ud af meget, men armeringen ligger måske relativt tæt på vægoverfladen?

I irrbloss sagde:
Tak for svar, nu ved jeg, at det ikke er helt umuligt, hvis man støder på armering, men hvordan er det med dybden, hvor armeringen findes? Ligger den meget overfladisk? Når man måler 3-4 cm mellem tommel- og pegefinger, ser det ikke ud af meget, men armeringen ligger måske relativt tæt på vægoverfladen?
Ca 5 cm inde er sædvanligt med armering, og hvis det går, når man er kørt på armering, så flytter man hullet 3 centimeter diagonalt i en retning, for at undgå at ramme jern i begge retninger og eventuelt et kryds på dem.

J jonaserik sagde:
Ca 5 cm inde er almindeligt med armering, så hvis det går, hvis man har ramt armering, så flytter man hullet 3 centimeter diagonalt i en retning, dette for ikke at ramme jern i begge retninger og evt. et kryds på dem.
Det var et godt tip. Findes der nogen standardmål for "felterne" så man derefter kan regne sig frem til, hvor man fremover ikke skal bore? Noget tilsvarende CC-mål, bare for armering.

I vægge der støbes til højere huse, er der ca. 20 cm mellem stående jern og ca. 30-40 cm mellem stagjerne horisontalt. Er det rutarmering som normalt ikke anvendes, så er det med sikkerhed 200x200mm. Men det kan variere i tykkelse på jern også, deraf de 3 cm diagonalt.

I irrbloss sagde:
Slår man fra slagefunktionen da? Jag har en borehammer som tager SDS+-bor og købte et billigt sådant betonbor på Biltema, tror bare det havde to skær.
Jeg havde samme problem i min forrige lejlighed. Boret (med borehammer) ind i armering og det tog bare helt stopp. Læste på internettet at et nyt bor med 4 skær ville løse problemet. Og det gjorde det, enorm forskel! Boret med slag hele tiden

I irrbloss sagde:
Det var et godt tip. Findes der nogen standardmål på "ruterne" så man derefter kan regne sig frem til, hvor man fremover ikke skal bore? Typ svarende til CC-mål, men for armering.
Ja, der findes et teoretisk c/c mål, men det er næppe noget, man kan regne med. Der kan være samlinger mellem armeringsmåtter og jern flyttet pga. formstag, el-dåser, afløbsrør, indstøbningsgenstande eller, hvis det kun er såkaldt sikkerhedsarmering, en 12 mm hver 40-100 cm. Regelsøgere plejer at have en indstilling til metaldetektion ellers.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.