13,776 læst ·
34 svar
14k læst
34 svar
Betonskrue går af ved montering
Skal skrue en bærelægte fast i betonfundament. Købte disse skruer efter anbefaling i byggemarkedet: https://www.beijerbygg.se/privat/sv...betongskruv/betongskruv-fbs-ii-us-cp-ultracut
Dimension 6 x 100. Borede 6 mm hul som man skal. Skruen går ind et par omgange, så går det ordentligt stramt, og da jeg tog i mere, knækkede den simpelthen. Er der brug for et større hul, eller hvad kan ellers være galt?
Dimension 6 x 100. Borede 6 mm hul som man skal. Skruen går ind et par omgange, så går det ordentligt stramt, og da jeg tog i mere, knækkede den simpelthen. Er der brug for et større hul, eller hvad kan ellers være galt?
De skruv du linker til findes i 8-10-12 mm, ingen 6 mm. Jeg har ingen erfaring med disse, nogen med erfaring må udtale sig videre.
Jeg havde brugt ekspansionsbolt.
Jeg havde brugt ekspansionsbolt.
Bæreline 45 X ? ,skal en ekspander være ca så lang, at den indre del med gevindet skal være ca 2 cm inde i hullet. Dette fordi den kryber ud ca 1 cm, når møtrikken spændes for at klemme hullet. Sørg for, at der er lang gevind, så det er muligt at efterspænde. Det er passende at have møtrikken på til kant, når den slås ind, så gevindet ikke stødes. Ligesom at bore bærelinen først og spænde den på plads med tvinger og bore i hullerne på bærelinen. At bore først i stolpen og derefter forsøge at få bærelinen i vater, er dømt til at lykkes med.
Slidt bor?
Jeg har lignende erfaring med betongevind som jeg også købte på anbefaling fra byggemarkedet. Jeg skulle være ret forsigtig ved skruningen. Ca. 15% eller så knækkede, så helt dårlig var det ikke, men næste gang bruger jeg nok ekspansionsbolt.
A. Bor dybere end skruens længde, mindst en cm ekstra.
B. Blæs hullet grundigt ud, helst med trykluft.
C. God bor, helst Hilti med 4 skær, der ikke er slidt.
D. Træk med slagboremaskine og stop straks hvis det stopper.
Men helst, brug ekspander i stedet, det er 100 gange bedre, jeg hader selv betonskruer.
B. Blæs hullet grundigt ud, helst med trykluft.
C. God bor, helst Hilti med 4 skær, der ikke er slidt.
D. Træk med slagboremaskine og stop straks hvis det stopper.
Men helst, brug ekspander i stedet, det er 100 gange bedre, jeg hader selv betonskruer.